Drone-kuljetukset alkoivat Ruotsissa – Suomi harkitsee käyttöä

Ruotsin Foodora ottaa käyttöön ensimmäisenä Foodora-maana ympärivuotiset drone-kuljetukset, tuoden uuden ulottuvuuden nopeisiin kuljetuksiin. Suomi tarkastelee mahdollisuutta seurata esimerkkiä. Droonien avulla tuodaan kuljetukset sellaisille alueille, joihin saavutettavuus on  muuten haasteellista.

Foodoran droonit Ruotsissa
Foodoran droonit Ruotsissa Foodora

Foodoran uusi aikakausi alkaa, kun Ruotsissa aloitetaan ensimmäiset ympärivuotiset drone-kuljetukset asiakkaille toukokuussa. Droonit kuljettavat tuotteita seitsemänä päivänä viikossa; sateella, lumessa ja tuulessa.

Ruotsin Foodora on ensimmäinen kahdeksasta Foodora-maasta Euroopassa, joka ottaa drone-kuljetukset käyttöön. Kuljetukset aloitetaan aluksi Värmdön alueella Tukholman edustan saaristokunnassa, mutta tavoitteena on laajentaa toimintaa myös muualle. Testauksia droonien käytöstä on toistaiseksi tehty lisäksi Norjassa. Etenkin Pohjoismaissa on alueita, joiden saavutettavuus on logistisesti haasteellista.

– Seuraamme Ruotsin tilannetta hyvin tiiviisti. Ala kehittyy vauhdikkaasti, joten tarkastelemmme mahdollisuutta, että jossain vaiheessa drone-kuljetukset aloitettaisiin Suomessakin, jos Ruotsin tulokset ovat lupaavia. Lisäksi haluamme kuulla, että drone-kuljetukset ovat tuottaneet selvästi lisäarvoa asiakkaille, kertoo Suomen Foodoran Head of Operations Lauri Syvänen.

Foodora on Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alustatalousyhtiö, ja toimii Ruotsissa 300 paikkakunnalla. Ruotsissa kuljetukset kattavat tällä hetkellä 90 prosenttia koko maan alueesta. Drone-kuljetusten avulla tavoitteena on saavuttaa 100 prosentin kattavuus.

Suomen saaristo ja järvikunnat

Foodora toimii tiiviissä yhteistyössä muiden Euroopan maiden kanssa ja ottaa toimintoja käyttöön eri maissa sitä mukaa, kun toisessa maassa testausten jälkeen on saatu hyviä tuloksia. Myös Suomessa Foodora on muutama vuosi sitten selvittänyt droonien käyttömahdollisuuksia, mutta tuolloin aika ei ollut vielä oikea.

– Keskustelemme varmasti Ruotsin kanssa asiasta vielä tämän vuoden puolella. Erityisesti Suomessa on saariston lisäksi useita järvikuntia, joissa kuljetuksia on muuten mahdotonta järjestää. Kaupunkialueilla lähetit ovat silti tärkein voimavara, paras ja tehokkain mahdollinen keino toimittaa tuotteet asiakkaalle, kertoo Syvänen.

Suomessa Foodora toimii yli 100 paikkakunnalla Rovaniemeltä Hankoon. Vuoden 2023 aikana Foodora on laajentanut toimintaansa yhdeksälle paikkakunnalle; Mäntsälään, Kemiin, Naantaliin, Kankaanpäähän, Savonlinnaan, Klaukkalaan, Raaheen, Tornioon ja Pieksämäelle.

Tiedot:

Kantosäde: 12 km

Toimituspaino:

4 kg

Sääolosuhteet:

Lentää sateessa, tuulessa ja lumessa

Linkki Ruotsin tiedotteeseen: https://www.mynewsdesk.com/se/foodora-punkt-se/pressreleases/foodora-ger-sverige-ledningen-med-droenarleveranser-3301752

Foodoran droonit Ruotsissa

Foodoran ruokabarometri luo mielikuvia presidenttiehdokkaiden kannattajien elämäntyyleistä26.1.2024 08:00:00 EET | Tiedote