Ennusteen mukaan Pirkanmaalle on luvassa tavanomainen kevät kelirikon suhteen
Syksyn sateitten takia maaperään jäi runsaasti vettä, eivätkä tierungot ehtineet kuivua ennen pakkaskauden alkua. Vettä voi olla runsaitakin määriä sitoutuneena tierakenteeseen. Lisäksi talven pitkien pakkasjaksojen myötä tiestö on routaantunut syvälle. Aikaisin alkanut talvi ja lumisateet lisäävät sulaessaan tien rakenteiden vesikuormaa, joka taas heikentää sen kantavuutta. Näistä olosuhteista huolimatta Pirkanmaalle on odotettavissa tavanomainen kelirikkokevät.
![Kuva soratiestä jossa kelirikon aiheuttamia reikiä](/data/images/public/69817881/70124820/1e869dd7-fc3c-48bb-8527-2da07cc4e2f7-w_720.jpg)
Kaiken kaikkiaan sateinen viime syksy loi otolliset olosuhteet kevään kelirikon syntymiselle lisäämällä maaperän kosteutta, lisäämällä jäätymis-sulamisjaksoja ja heikentämällä tien rakennetta. Tästä syystä tien pintaan muodostuu epätasaisuutta, kuoppia ja muita vaurioita, jotka voivat vaikuttaa ajomukavuuteen, mutta myös -turvallisuuteen.
Kevään sääolosuhteet viime kädessä kuitenkin näyttävät, millainen kelirikkokeväästä muodostuu. Pakkasyöt sekä aurinkoiset ja tuuliset päivät edesauttavat tierakenteen kuivumista ja pienentävät pintakelirikon riskiä, kun taas sateinen kevät voi vaikuttaa merkittävästi kelirikon pahenemiseen. Runsaat sateet lisäävät sulamisvesien määrää, mikä yhdessä lumen sulamisen kanssa aiheuttaa tien pintojen kastumisen sekä pehmenemisen. Tämä lisää tien epätasaisuutta ja altistaa sen vaurioille.
Sateiset olosuhteet voivat aiheuttaa myös tienpinnan liukkautta ja vähentää ajoturvallisuutta, mikä lisää liikenneonnettomuuksien riskiä. Tienkäyttäjän tulee sovittaa ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle.
Alueelliset ja myös paikalliset vaihtelua kelirikon suhteen voivat olla suuria. Pohjoisella Pirkanmaalla on usein vielä talvista, kun eteläisellä Pirkanmaalla tehdään jo sorateiden kevättöitä. Lisäksi sama tie voi pitää sisällään erilaisia olosuhteita, kun aukeilla paikoilla aurinko on sulattanut lumet ja kuivattanut tien ja varjoisella metsäosuudella on vielä täysi talvi.
Pirkanmaan runkokelirikko hyvässä hallinnassa
Sorateiden kelirikko jaetaan runkokelirikkoon ja pintakelirikkoon. Runkokelirikko tarkoittaa yleensä kerrosroutaa, joka syntyy, kun soratiehen syntyy kerroksittain jäälinssejä, jotka ovat keränneet pohjamaasta vettä ja sitten keväällä sulaessaan heikentävät kantavuutta ja saattavat purkautua ihan pintaan saakka. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Pintakelirikkokausi on usein viikkoja ennen runkokelirikkoa. Pinta- ja runkokelirikko eivät riipu toisistaan, joten niiden aiheuttamia vaurioita voi olla toisistaan riippumatta samoissa tai eri paikoissa.
- Runkokelirikkokohdat ovat usein lähes pistemäisiä. Runkokelirikon aiheuttamia korjauksia tehdään koko Pirkanmaalla noin 8 kilometriä vuodessa, kertoo tienpidon asiantuntija Tomi Alho Pirkanmaan ELY-keskukselta.
Pirkanmaan runkokelirikko on saatu kohtuullisen hyvin hallintaan ja teiden painorajoituksia on jouduttu asettamaan viime vuosina enimmilläänkin vain 279 kilometriä vuonna 2018, ja kymmenen viime vuoden aikana kahtena keväänä ei rajoituksia ole asetettu lainkaan. Painorajoituksia asetetaan sitä mukaa kuin kelirikkotilanne vaatii. Painorajoitettujen kilometrien määrä nähdään vasta, kun kelirikkoaika päättyy. Kääntöpuolena on pintakelirikko, joka näyttää lisääntyneen ja poikkeuksellisen paljon sitä on ollut etenkin syksyisin ja jopa talvella. Muutamana edellisenä kautena ainakin syksy on ollut keskimääräistä lämpimämpi, mutta ei vielä poikkeuksellinen, joka on vaikuttanut kelirikon syntyyn.
Ennakointi kannattaa raskaiden kuljetusten suunnittelussa
Kelirikkoennusteet sekä tien kunto on syytä ottaa huomioon raskaiden kuljetusten suunnittelussa. On suositeltavaa, että raskaat kuljetukset järjestetään ennen tai jälkeen kelirikkokauden, jotta voidaan välttää mahdolliset vahingot tielle ja helpottaa kuljetusten sujuvuutta. Mikäli kuljetukset on suoritettava kelirikkokaudella, on tärkeää pyrkiä ajoittamaan ne ajankohtiin, jolloin tien pinta on jäässä. Jäätynyt tiepinta tarjoaa paremman kantavuuden, vähentäen vaurioiden riskiä ja parantaen turvallisuutta.
Kelirikon vuoksi asetetut painorajoitukset eivät kuitenkaan koske elintärkeitä kuljetuksia. Poikkeuslupa voidaan harkita muille välttämättömille kuljetuksille, jotka eivät voi odottaa kelirikon päättymistä. Näin varmistetaan, että tarvittavat kuljetukset voivat tapahtua tehokkaasti ja turvallisesti, samalla kun tieliikenteen haitat pyritään minimoimaan. Kokonaisuutena ottaen ajoituksen ja poikkeuslupien huolellinen harkinta on avainasemassa raskaiden kuljetusten sujuvuuden ja tiestön kunnon säilyttämisessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi Alho
tienpidon asiantuntija
p. 0295 036 218
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Pirkanmaan ELY-keskus
Huolehdimme sujuvasta arjesta; teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä yritysten tukemisesta. Maakunnan kehittäjänä ja rahoituksen myöntäjänä teemme ELY-keskuksessa päivittäin työtä kestävän tulevaisuuden ja Pirkanmaan parhaaksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan ELY-keskus
Rumputöitä maantiellä 304 Valkeakoskella 5.-18.8.202426.7.2024 09:02:16 EEST | Tiedote
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus uusii kuusi erillistä maantierumpua Kärjenniemen ja Konhon välisellä tieosuudella Valkeakoskella. Työt sijoittuvat maantielle 304 Lempääläntie/Toijalantie. Rumpujen vaihtotyöt tehdään 5.8.–18.8. välisenä aikana.
Haitalliset vieraskasvilajit aiheuttavat vahinkoa luonnolle ja ihmiselle25.7.2024 12:51:55 EEST | Tiedote
Monet puutarha- ja koristekasveina käytetyt haitalliset vieraskasvilajit leviävät tehokkaasti, syrjäyttäen alkuperäisiä kasvilajeja. Jotkut vieraslajit, kuten jättiputki, ovat myös haitallisia ihmisen terveydelle. Vieraskasvilajien torjunta vaatii pitkäjänteistä työtä. Varhainen tunnistaminen ja nopea reagointi ovat avainasemassa ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseksi.
Pirkanmaan päällystystyöt viikolla 3023.7.2024 11:03:15 EEST | Tiedote
Viikon 30 aikana päällystystyöt jatkuvat valtatiellä 3 Parkanossa. Työtä tehdään päivä- sekä yötyönä. Kantatiellä 44 Sastamalassa tehdään valmisteleviä töitä tulevaa päällystystä varten. Muiden tietyömaiden nopeusrajoitukset palautetaan ennalleen, kun työmaiden viimeistelytyöt on tehty.
Pirkanmaan työttömyys kasvoi eniten maakuntavertailussa, mutta kasvu hidastunut selvästi23.7.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kesäkuun työllisyyskatsauksen mukaan työttömyys on kasvanut Pirkanmaalla viime vuoteen verrattuna. Työttömiä työnhakijoita oli toukokuussa yhteensä 28 869 henkilöä, mikä on 4 866 henkilöä enemmän kuin vuoden 2023 kesäkuussa. Muihin maakuntiin verrattuna Pirkanmaalla työttömyystilanne kasvoi eniten eli 20,3 prosenttia.
Leväseuranta: Sinilevän määrä hieman laskussa18.7.2024 09:10:42 EEST | Tiedote
Pirkanmaalla tehtiin viikolla 29 edellisviikkoa vähemmän sinilevähavaintoja. Sinilevää havaittiin runsaasti Kangasalan Kirkkojärvessä ja vähän levää havaittiin Sastamalan Houhajärvessä, Pyhäjärvessä Vesilahden kirkonkylän rannassa ja Kangasalan Ukkijärvessä. Sinilevää on Järviwikin leväbarometrin mukaan ajankohdan keskiarvoon nähden hieman normaalia vähemmän.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme