Fingrid Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

Fingrid Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin tänään 21.3.2024 Helsingissä. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2023, käsitteli toimielinten palkitsemisraportin 2023, myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle, kannatti esitettyä yhtiön toimielinten palkitsemispolitiikkaa sekä päätti hallituksen jäsenten palkkioista. Yhtiökokous valitsi Fingrid Oyj:n hallituksen toimikaudelle, joka päättyy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Hannu Linna ja hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin uudelleen Leena Mörttinen. Lisäksi hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Jero Ahola ja Anne Jalkala ja uudeksi jäseneksi valittiin Mikko Mursula. Hallituksen jäsenet on esitelty tarkemmin yhtiön internet-sivuilla.

Yhtiökokous päätti jakaa osinkona A-sarjan osakkeelta enintään 54 100,00 euroa ja B-sarjan osakkeelta enintään 19 800,00 euroa, yhteensä enintään 137 110 400,00 euroa. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 36 000,00 euroa A-sarjan osakkeelta ja 13 200,00 euroa B-sarjan osakkeelta, yhteensä 91 268 400,00 euroa osinkoa maksetaan 26.3.2024. Lisäksi yhtiökokous antoi yhtiön hallitukselle valtuutuksen päättää mahdollisen toisen osinkoerän maksamisesta puolivuosikatsauksen vahvistamisen jälkeen, kun hallitus on arvioinut yhtiön maksukykyä, rahoitusasemaa ja taloudellista kehitystä. Toinen osinkoerä on määrältään enintään 18 100,00 euroa A-sarjan osakkeelta ja enintään 6 600,00 euroa B-sarjan osakkeelta eli yhteensä enintään 45 842 000,00 euroa. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab, joka on nimennyt päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Heidi Hyryn. Yhtiön kestävyysraportoinnin varmentajaksi valittiin kestävyystarkastusyhteisö KPMG Oy Ab, jonka nimeämänä yhtiön päävastuullisena kestävyysraportointitarkastajana toimii KRT Heidi Hyry.

Toimitusjohtaja Asta Sihvonen-Punkka, Fingrid Oyj, p. 050 573 9053

Talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Metsälä, Fingrid Oyj, p. 040 563 3756

Muut kielet

Fingrid on riitauttanut valvontakameratoimittajansa laskutuksen20.5.2024 09:25:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomissa on julkaistu tänään 20.5. uutinen liittyen Fingridin valvontakamerahankintoihin. Fingrid on selvittänyt keväästä 2023 palvelutoimittajansa Noatek Oy:n laskutusta liittyen tyyppivikaisten kameroiden korjauslaskutukseen. Sähköasemille asennettavissa valvontakameroissa on esiintynyt tyyppivikoja, jotka kameroiden maahantuoja on hyvittänyt Noatekille. Tarkoituksena on ollut selvittää, onko palvelutoimittaja veloittanut Fingridiä perusteettomasti kameroiden korjaus- tai vaihtokustannuksista. Fingrid on tutkinut asiaa sekä sisäisesti että yhtiön ulkoisten neuvonantajien avulla ja noudattanut heiltä saatuja toimintasuosituksia. Ensisijaisesti asiassa on kysymys tavanomaisesta Fingridin johdon toimivaltaan kuuluvasta yritysten välisestä sopimusriita-asian hoidosta. Selvitysten tulokset osoittavat, että Fingridin menettely ja toimenpiteet palvelutoimittajaa kohtaan ovat olleet riittäviä ja oikeasuhtaisia. Selvitykset ovat kuitenkin osin kesken, eikä Fingrid ole siksi tehnyt

Kutsu: Sidosryhmätilaisuus muutosehdotuksista kantaverkkopalvelumaksurakenteeseen17.5.2024 14:39:49 EEST | Kutsu

Fingrid on valmistellut uutta kantaverkkopalvelun palvelutasomallia ja muutosehdotuksia liittymismaksuperiaatteisiin. Uudistusten tavoitteena on luoda uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa kantaverkkoa joustavammin ja tehokkaammin. Samalla Fingrid haluaa rakentaa lisää kannusteita siihen, että uudet liitynnät sijoittuisivat kantaverkon siirtojen hallinnan kannalta tasapainoisesti, ja ne mahdollistaisivat liityntäkapasiteetin tehokkaan käytön. Fingrid järjestää sidosryhmille tilaisuuden, jossa käydään läpi uudistusehdotuksia. Niistä tullaan myös kuulemaan sidosryhmiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Tilaisuus järjestetään perjantaina 14.6.2024 kello 13-15 ja siihen voi osallistua etäyhteydellä tai Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21). Paikan päälle mahtuu enintään 60 osallistujaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä. Lähetämme vahvistusviestin ja Teams-linkin ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Fingrid selvitti merituulivoiman mahdollisuuksia liittyä kantaverkkoon13.5.2024 10:31:47 EEST | Tiedote

Fingrid on tunnistanut länsirannikolta alustavasti viisi aluetta, joissa Manner-Suomen kantaverkkoon voitaisiin liittää suuria merituulivoimahankkeita 2030-luvulla. Liitynnät edellyttäisivät merkittäviä investointeja kantaverkkoon. Alueet ovat Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. Fingrid kerää sidosryhmiltä palautetta selvityksestä sekä näkemyksiä tarkempien liittymispisteiden määrittämisestä 23.6. asti. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta 22.5.

Fingrid explored preliminary possibilities to connect offshore wind power to main grid13.5.2024 10:31:47 EEST | Press release

Fingrid has preliminary identified five areas along the west coast where large offshore wind parks could be connected to the mainland Finland’s transmission grid by the 2030s. These connections would require significant investments in the grid. The identified areas are Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe, and Raisio. Additionally, the Inkoo area has been identified as a potential connection area if offshore wind power development becomes feasible in Finland’s southern sea areas. Fingrid is seeking feedback from stakeholders on this study and their perspectives on defining more precise connection points until June 23.