Koodi / Sisu ryKoodi / Sisu ry

Kood/Sisu koodikoulun ensimmäiset opiskelijat aloittavat opinnot – opiskelijaryhmä erittäin moninainen

Yritysvetoisen Kood/Sisu koodikoulun ensimmäinen opiskelijaryhmä on valittu. Haun läpäisi 150 opiskelijaa kahden tuhannen hakijan joukosta. Opiskelijat aloittavat opintonsa maanantaina 25. maaliskuuta. He edustavat 19 eri maata, kuten Ukrainaa, Espanjaa, Egyptiä ja Kiinaa. Valituista opiskelijoista 45 prosenttia asuu Pohjois-Savossa ja 15 prosenttia pääkaupunkiseudulla.

Päästäkseen kouluun opiskelijoiden on täytynyt läpäistä kaksivaiheinen hakuprosessi. Kouluun haetaan suorittamalla ensin verkkotesti ja sitten kolmen viikon intensiivinen ohjelmointijakso eli sprintti. (Kuvaaja: Arto Holopainen)

”Olemme superiloisia siitä, että onnistuimme tavoittamaan opiskelijoita laajalti myös Pohjois-Savon ulkopuolelta.  Opiskelijamme oppivat myös toinen toisiltaan, joten on erittäin tärkeää, että he edustavat moninaisia taustoja ja heillä on erilaista osaamista,” kertoo koodikoulun johtaja Laura Nykänen.

Opiskelijoiden ikäjakauma laaja

Merkittävä enemmistö, 71 prosenttia, valituista opiskelijoista on miehiä, kun taas 26 prosenttia on naisia ja loput 3 prosenttia muunsukupuolisia. Opiskelijoiden ikäjakauma on laaja: nuorin opiskelija on 19- ja vanhin 59-vuotias. Opiskelijoiden keski-ikä on 33 vuotta.

”Yhdistäviä tekijöitä ovat sinnikkyys ja yhteistyötaidot. He ovat myös äärimmäisen motivoituneita. Päästäkseen kouluun opiskelijoiden on täytynyt läpäistä kaksivaiheinen hakuprosessi. Sitoutumisesta kertoo myös se, että osa otti lomaa töistä voidakseen osallistua kolme viikkoa kestäneeseen, intensiiviseen valintasprinttiin,” taustoittaa Nykänen.

Koulun työelämälähtöisyys on kiinnostanut erityisesti alanvaihtajia. Opiskelijoista 86 prosentilla on jo jokin tutkinto taustalla. Suurimmalla osasta heistä ei ole aiempaa kokemusta tai koulutusta ohjelmointialalta.

Käytännönläheisessä koodikoulussa ei ole opettajia

Kood/Sisu koodikoulu erottuu perinteisistä oppilaitoksista siinä, että opintoja tehdään verkkoalustalla, jossa opiskelijat ratkaisevat itsenäisesti ja yhdessä käytännönläheisiä projektitehtäviä. Opiskelu tapahtuu itseohjautuvasti, sillä koulussa ei ole oppitunteja, opettajia tai luokkahuoneita.

Koodikoulussa opiskellaan 1–2 vuotta tiiviissä yritysyhteistyössä. Ensimmäisen vuoden perusopintojen jälkeen opiskelija voi erikoistua esimerkiksi kyberturvallisuuteen, tekoälyyn tai pilvipalveluihin. Koulutusohjelmaa räätälöidään ja kehitetään yritysten tarpeiden mukaan. Koulun varsinaiset tilat valmistuvat Viestikadulle Savilahteen, mutta opintoja voi suorittaa myös etänä.

Kood/Sisun järjestämälle koulutukselle on myönnetty opintotukioikeus. Opiskelijat voivat hakea opintotukea 1.4.2024 alkaen.

kood/Sisu on vuonna 2023 Kuopioon perustettu koodikoulu, jossa opiskellaan intensiivisesti, tiiviissä yritysyhteistyössä, kansainvälisessä ympäristössä ja monipuolisissa tiimeissä. Koodikoulun opetuskieli on englanti. Opiskelu koodikoulussa on maksutonta. Opinnot voi suorittaa etänä, paikan päällä Kuopiossa tai hybridinä. Koodikoulun perustajajäseniin kuuluvat Istekki, Normet, Novapolis, Kuopion alueen kauppakamari, Osuma Henkilöstöpalvelut, OP Ryhmä, Ponsse sekä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Etelä-Savon ELY-keskus rahoittaa Koodi/Sisu – koodikoulu Pohjois-Savoon -hanketta Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+). Koulu toimii yhteistyössä Virossa toimivan koodikoulun, kood/Jõhvin, kanssa.

Tietoja julkaisijasta

Koodi / Sisu ry on joulukuussa 2022 perustettu voittoa tavoittelematon yhdistys. Yhdistyksen perustajajäseniin kuuluvat Istekki, Normet, KPY Novapolis, Kuopion alueen kauppakamari, OP Ryhmä, Osuma Henkilöstöpalvelut, Ponsse sekä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Yhdistyksen tavoitteena on perustaa Pohjois-Savoon yksityinen, yritysvetoinen koodikoulu sekä johtaa ja hallinnoida koulun toimintaa.

Yhdistys koordinoi Koodi/Sisu - koodikoulu Pohjois-Savoon -hanketta. Hankkeella tuetaan koulun toiminnan käynnistämistä vaiheittain ja vastataan yritysten osaajapulaan. Etelä-Savon ELY-keskus rahoittaa hanketta Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+). Hankkeen toteutusaika on 17.3.2023–30.6.2026. KPY Novapolis ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä toimivat hankkeen osatoteuttajina.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Koodi / Sisu ry