Korkojen nousu heikensi merkittävästi Suomen Pankin vuoden 2023 toiminnallista tulosta

Pankkivaltuusto on tänään vahvistanut Suomen Pankin tilinpäätöksen Suomen Pankin johtokunnan esityksestä.

Suomen Pankin tilintarkastettu tulos tilikaudelta 2023 on nolla euroa, kun yleisvarausta on purettu 1 112 milj. euroa kattamaan negatiivinen toiminnallinen tulos. Suomen Pankin taloudellinen tulos ja taseen rakenne ovat seurausta rahapoliittisista toimista, joilla se ylläpitää mandaattinsa mukaisesti hintavakautta.

”Korkojen nousu on heikentänyt merkittävästi Suomen Pankin toiminnallista tulosta. Suomen Pankki on varautunut hyvin korkojen nousuun, ja riskivarauksia on vahvistettu matalien korkojen aikana. Nyt vastaavasti varauksia puretaan. Myös lähivuosien tulosnäkymät ovat heikot”, sanoo Suomen Pankin johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen.

Euroopan keskuspankki aloitti vuonna 2022 koronnostot hidastaakseen liian nopeaa inflaatiota ja jatkoi nostoja vuonna 2023, jolloin EKP:n talletuskorko nousi 2,0 prosentista 4,0 prosenttiin.

Suomen Pankki on ostanut rahapoliittisissa ohjelmissa velkakirjoja, joista merkittävä osa on Suomen julkisen sektorin liikkeeseen laskemia. Velkakirjat ovat pitkäaikaisia ja kiinteäkorkoisia. Ostot on tehty luomalla likviditeettiä, jonka liikepankit ovat tallettaneet keskuspankkiin. Talletuksille maksettiin vuonna 2023 keskimäärin 3,3 prosentin korkoa. Varojen ja velkojen erilainen korkosidonnaisuus on luonut keskuspankin taseeseen rakenteellista korkoriskiä, joka on korkojen noustua realisoitunut.

Korkojen nousun seurauksena liikepankkien talletuksille maksettiin tilikaudella 2023 korkoa 4 472 milj. euroa, mikä ylittää varallisuuserien tuotot. Vuoden 2023 korkokate, −1 044 milj. euroa, oli 1 503 milj. euroa pienempi kuin edellisenä vuonna.

Keskuspankkierien kate, joka sisältää sekä Suomen Pankin rahoitusvarallisuuden korkotuotot että sen osuuden eurojärjestelmän rahapolitiikan korkokatteesta, oli −1 027 milj. euroa (2022: 35 milj. euroa). Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan toimintakulut ja -tuotot ilman setelihankintoja ja eläkerahastomaksua olivat −70 milj. euroa (2022: −66 milj. euroa).

Suomen Pankin tilinpäätös, joka sisältää myös Finanssivalvonnan tuotot ja kulut, on julkaistu tänään 22.3.2024 Suomen Pankin verkkosivustolla.

Lisätietoja antaa johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen, puh. 09 183 2007.

Suomen Pankin vuosikertomus 2023

Riskienhallintapäällikkö Antti Nurminen kirjoittaa blogissaan korkojen nousun vaikutuksesta Suomen Pankin tulokseen:

Suomen Pankki kattaa rahapolitiikkatoimien kustannuksia purkamalla varauksiaan

ECB Monetary policy decisions11.4.2024 15:19:00 EEST | News

ECB press release 11 April 2024 The Governing Council today decided to keep the three key ECB interest rates unchanged. The incoming information has broadly confirmed the Governing Council’s previous assessment of the medium-term inflation outlook. Inflation has continued to fall, led by lower food and goods price inflation. Most measures of underlying inflation are easing, wage growth is gradually moderating, and firms are absorbing part of the rise in labour costs in their profits. Financing conditions remain restrictive and the past interest rate increases continue to weigh on demand, which is helping to push down inflation. But domestic price pressures are strong and are keeping services price inflation high. The Governing Council is determined to ensure that inflation returns to its 2% medium-term target in a timely manner. It considers that the key ECB interest rates are at levels that are making a substantial contribution to the ongoing disinflation process. The Governing Counci

Eurosystemets penningpolitiska beslut11.4.2024 15:19:00 EEST | Uutinen

ECB:s pressmeddelande 11 april 2024 ECB-rådet beslutade idag att hålla de tre styrräntorna oförändrade. Inkommande uppgifter har i stort sett bekräftat ECB-rådets bedömning av utsikterna för inflation på medellång sikt. Inflationen har, ledd av lägre livsmedels- och varupriser, fortsatt att falla. De flesta mått på underliggande inflation lättar, lönetillväxten dämpas gradvis och företagens vinster absorberar en del av de stigande arbetskraftskostnaderna. Finansieringsförhållandena är fortsatt restriktiva och de tidigare räntehöjningarna fortsätter att tynga efterfrågan, vilket bidrar till att driva ner inflationen. Men inhemskt pristryck är starkt och håller upp tjänsteprisinflation. ECB-rådet är fast beslutet att se till att inflationen inom rimlig tid återgår till det medelfristiga 2-procentsmålet och anser att styrräntorna är på nivåer som ger ett substantiellt bidrag till den löpande disinflationsprocessen. ECB-rådets framtida beslut kommer att säkerställa att styrräntorna förblir

EKP:n rahapoliittisia päätöksiä11.4.2024 15:19:00 EEST | Uutinen

EKP:n lehdistötiedote 11.4.2024 EKP:n neuvosto päätti tänään pitää EKP:n kolme ohjauskorkoa ennallaan. Tuoreimmat tiedot vahvistavat, että keskipitkän aikavälin inflaationäkymät ovat kutakuinkin EKP:n neuvoston aiemman arvion mukaiset. Inflaatio on hidastunut edelleen elintarvikkeiden ja tavaroiden hinnannousun heikkenemisen myötä. Useimmat pohjainflaation mittarit ovat laskussa, palkkojen nousu on asteittain vaimenemassa ja yritykset kattavat työvoimakustannusten nousun osin tinkimällä omista voitoistaan. Rahoitusolot ovat yhä kireät, ja aiemmat koronnostot vaimentavat kysyntää edelleen. Tämä auttaa hidastamaan inflaatiota. Euroalueen sisäiset hintapaineet ovat kuitenkin voimakkaita ja pitävät palvelujen hinnannousun nopeana. EKP:n neuvosto pyrkii määrätietoisesti varmistamaan, että keskipitkän aikavälin inflaatiovauhti palautuu kohtuullisessa ajassa kahden prosentin tavoitteen mukaiseksi. Se katsoo EKP:n ohjauskorkojen olevan tasolla, joka edistää tuntuvasti inflaation hidastumista.

Parliamentary Supervisory Council visits Frankfurt11.4.2024 10:05:00 EEST | Press release

The Parliamentary Supervisory Council will visit Frankfurt on 11–12 April 2024. During the visit, the Parliamentary Supervisory Council will meet members of the Executive Board of the European Central Bank (ECB) and representatives of ECB Banking Supervision and the European Systemic Risk Board. Topics of discussion at the meetings will include, among other things, the euro area economic outlook and ECB monetary policy, the digital euro, the state of the banking sector in the euro area, and current regulatory issues in the European financial sector. In addition to four representatives of the Parliamentary Supervisory Council, an adviser and secretaries, members of the Board of Bank of Finland will also be present on the visit. For further information, please contact Kimmo Virolainen, Secretary to the Parliamentary Supervisory Council, kimmo.virolainen@bof.fi, tel. +358 9 183 2270.