Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.

Jaakonaho. Kuva: Emmi Malmström

Kahdeksan uuden originaalikappaleen kokonaisuudella kuullaan itse artistin lisäksi kotimaisia ja kansainvälisiä vieraita: kappaletta Low Blow maustavat yhdysvaltalaisesta The Morphinesta tunnetun Dana Colleyn baritoni- ja tenorisaksofonit. Drive-biisillä kuullaan Wilcon rumpalin Glenn Kotchen perkussioita. Tuomo Prättälän soittama flyygeli kuljettaa In Between -kappaleen tunnelmaa vuoropuhellen Jaakonahon kitaran kanssa, ja Cricketsin muhkeaa soundia värittää Joakim Berghällin tenorisaksofonisoolo.

Tekijänsä näköisellä uudella levyllä kuullaan myös syvällisempää musiikillista ja henkilökohtaista päivitystä, kuin Jaakonahon tyylilajeja jazzista trance-beatin kautta groove-rytmeihin suruttomasti yhdistelleellä Ghost Riot -debyytillä. Build eroaa Suomessa vallitsevan "instumentaali-ilmiön" muista ajankohtaisista julkaisuista (mm. Pekka Laine & The Enchanted, Tinyhawk & Bizzarro, The Shubie Brothers, jonka riveissä Jaakonaho itse myös soittaa) modernilla otteellaan – biiseissä on kuultavissa kumarruksia artistille läheisiin genreihin, mutta varsinainen retroilu loistaa raikkaasti poissaolollaan. Vahvojen instrumentaalimelodioiden tunnelmista välittyy rauhallista harmoniaa, vaikka sävellysten syntyprosessi ei ole ollut aivan kivuton.

– Tiesin jo saatuani Ghost Riotin valmiiksi, että lisää täytyy jossain vaiheessa tehdä. Levyjen julkaisuvälistä tuli vain ajateltua pidempi. Buildin vanhin biisi Drive on jo vuodelta 2018. Oikeastaan homma alkoi toden teolla virtaamaan vasta viime kesänä, ja sitten asiat etenivätkin nopeasti. Paikoin musiikin sävyt ja tyylilajit yllättivät itseni, mutta annoin tulla, mitä tulee. Välillä kannattaa vaan katsella vierestä kun musa menee omia latujaan, eikä puuttua asioihin sen kummemmin. En pidä dogmista, enkä halunnutkaan sen kummemmin rajoittaa tai paaluttaa musiikillisia tavoitteita etukäteen. Tekometodina aika monet biisit saivat alkunsa pianolla, jota en oikeastaan osaa soittaa lainkaan! Uudet biisit ovat puristuneet jossain määrin tuskaisen elämänvaiheen seurauksena, mutta itse kuulen musiikissa rauhaa ja lohtua. Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä, joksi sävellyksellinen kunnianhimokin voidaan välillä laskea, Jaakonaho pohtii uuden levyn syntytaustoja.

Artistille uuden levyn julkaisuprosessi on aina myös päivitys- ja tutustumismatka omaan itseen, omiin kykyihin, voimavaroihin ja vaikuttimiin. Jaakonahon Build huokuu empatiaa itseä ja kanssaihmisiä kohtaan, vanhasta luopumista ja uuden rakentamista.

– Taitaa olla niin, että osa meistä rakentaa ja osa purkaa, jopa tuhoaa. Niin konkreettisia kuin abstraktimpia asioita. Joillekin on helppoa rakentaa vaikkapa yhteyksiä ihmisten välille, edesauttaa yhteisymmärrystä ja kommunikoida. Joillekin taas ihmiset ja omaisuus ovat välikappaleita oman agendan ajamiselle. Se ei ole mikään aikamme ilmiö, mutta sen ilmentämiselle on uudet yhä tehokkaammat kanavat. Build-levystä kuulee millainen musiikintekijä olen nyt, ja sitä kautta paljon myös millainen ihminen olen tässä hetkessä. Toivottavasti saan rakennettua yhteyden kuulijaan, Jaakonaho toteaa.

Jaakonaho: Build on saatavilla sekä vinyyli- että CD-formaatissa esimerkiksi Levykauppa Äxästä.

Jaakonaho: Build -levyllä soittavat Jaakonahon lisäksi: Mamba Assefa – perkussiot, Joakim Berghäll – tenorisaksofoni, Dana Colley (Morphine) – baritoni- ja tenorisaksofoni, Glenn Kotche (Wilco) – perkussiot, Antti Lötjönen – pystybasso, Amalia Martinez – laulu, Tuomo Prättälä – flyygeli, Niko Votkin – rummut.

Äänitys ja Miksaus: Ático

Rumpuraitojen äänitys: Ambience Studios, äänittäjä Abdissa Assefa

Masterointi: Jaakko Viitalähde, Virtalähde Mastering'

Levyn kansitaide: Emmi Malmström ja Jussi Jaakonaho

Jaakonaho FB

Jaakonaho IG

Jaakonaho kertoo Build-albuminsa biiseistä ja niiden syntyprosesseista omalla YouTube-kanavallaan, jokaisesta kappaleesta oma jaksonsa (english subtitles!)

Jaakonaho: Build-levyn kansi
Jaakonaho. Kuva: Helmi Saksala

Sopraano Anu Komsin tulkitsema Kaija Saariahon Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin kantaesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta – Komsi mukana myös Innocence-oopperan tulevassa Dresdenin-produktiossa17.4.2024 10:16:14 EEST | Tiedote

Sopraano Anu Komsin tulkitsema ja Kaija Saariahon säveltämä Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin ensiesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta 2024. Laulusarja kuullaan Tokion Suntory Hallissa Tokion sinfoniaorkesterin konsertissa, jonka johtaa kapellimestari Sakari Oramo. Kaija Saariaho on omistanut laulusarjan Anu Komsille ja Sakari Oramolle. Sama ohjelmisto esitetään Tokiossa lisäksi seuraavana päivänä 21. huhtikuuta MUZA Kawasaki -salissa. Komsi on mukana myös Innocence-oopperan uusimmassa tuotannossa, joka saa maailmanensi-iltansa Saksan Dresdenissä Semperoper Dresden -oopperatalossa 15. maaliskuuta 2025.

Elämänsä iskussa olevan Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle julkaistaan tänään5.4.2024 11:00:06 EEST | Tiedote

Kitaristi-laulaja Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle ilmestyi tänään perjantaina 5. huhtikuuta. Levy on saatavilla kaupoista vinyyli- ja CD-formaateissa sekä diginä suoratoistopalveluissa. Soundeiltaan ja tunnelmaltaan epäsuomalaisen riemukkaalla levyllä kuuluu artistin vaikuttimia vuosien varrelta, biisimateriaali koostuu kumarruksista esimerkiksi Jon Spencer Blues Explosionin, Jimmy Castor Bunchin, Dr Johnin, Little Richardin ja vaikkapa Marvin Gayen suuntiin, uudelleenmyllätyistä cover-versioista Knucklebone Oscarin originaalisävellyksiin. Nimekkäät vierailijat Tuure Kilpeläisestä Marjo Leinoseen maustavat vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä kokonaisuutta.

Cecilia Damströmin Wasteland kertoo vaateteollisuuden ja kierrätyksen ongelmista nykymusiikin keinoin – teoksen Suomen ensiesitys Tampere Biennalessa 12. huhtikuuta2.4.2024 10:21:49 EEST | Tiedote

Säveltäjä Cecilia Damströmin musiikkia voi seuraavan kerran kuulla Tampere Biennalen ohjelmassa Tampere-talon Isossa salissa 12. huhtikuuta, kun Tampere Filharmonia soittaa Damströmin sävellyksen Wasteland Suomen kantaesityksen. Vuonna 2022 valmistunut Wasteland on Tampere Filharmonian, Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin ja Gävlen sinfoniaorkesterin yhteistilaus ja teos on aiemmin esitetty Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin tulkintana. Vuonna 2022 Teosto-palkinnon ICE-sävellyksellään voittanut Damström tunnetaan erityisesti tasa-arvokysymyksiin ja ympäristön tilaan kantaa ottavista teoksistaan ja häntä on sanottu nykymusiikin “Greta Thunbergiksi”.

Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room28.3.2024 11:52:52 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama Tuomo & Markus -duo soittaa trumpetisti Verneri Pohjolalla vahvistetun yhtyeen kanssa kolmen keikan minikiertueen juuri alkaneella yhdysvaltalaisella South by Southwest -festivaalilla. Viimeisimmällä Game Changing -levyllään kriitikot ja kuulijat hurmanneen duon englanninkielisissä maissa usein käyttämän alter egon Pratt and Moodyn uusin single Creeping Around noteerattiin hiljattain maailman arvostetuimpiin kuuluvan musiikkilehden Billboardin uusia kappaleita esittelevässä R&B/Hip Hop Fresh Picks of the Week -artikkelissa.