Kevään esityksissä plagioidaan vanhaa ja sukelletaan 70-luvun Teatterikouluun
Huhtikuussa saa ensi-iltansa yli kymmenen esitystä, joista monet perustuvat dramaturgian opiskelijoiden uunituoreisiin näytelmäteksteihin.

Varasta tämä esitys on esitys, jonka lähtökohta on, että kaikki sen materiaali on plagioitu tai varastettu aiemmista teoksista. Esitys saa ensi-iltansa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa 26.3.
”Maisterintutkinnon oppimistavoitteeksi on ainakin aiemmin määritelty oman taiteellisen erityislaadun löytyminen. Tällainen taiteilijaneromyytiltä haiskahtava tekijyyskäsitys ei oikein vastannut meidän ajattelua, joten halusimme tehdä jotain täysin päinvastaista”, perustelee Pauli Patinen, esityksen ohjaaja ja dramaturgi.
Patisen mukaan esitys laajentuu pohdinnaksi luovan työn ja taiteen olemuksesta.
”Plagioiminen ja varastaminen ovat nykytaiteen piirissä olleet hyväksyttyjä strategioita jo vähintään viimeiset sata vuotta. Tästä huolimatta teatterissa, ja sen suomalaisessa yliopisto-opetuksessa, pidetään ainakin puheen tasolla arvossa sellaisia käsitteitä kuin omalakisuus tai tunnistettava kädenjälki. Itse pidän tällaista teatteriajattelua auttamattoman vanhentuneena”, Patinen sanoo.
Varasta tämä esitys on dramaturgiaa ja näytelmänkirjoittamista opiskelevan Patisen sekä lavastaja Anni Hernetkosken, äänisuunnittelija Axel Ridbergin ja valosuunnittelija Ville Tolvasen taiteellinen opinnäytetyö.
Tšehovia kafkalaisittain ja muita yhteistuotantoja
Huhtikuussa on ensi-illassa useita Teatterikorkeakoulun ja ammattilaisteattereiden yhteistyötuotantoja. Kahdessa teoksessa korostuvat mielenterveyden teemat.
Teatteri Vanhan Jukon kanssa yhteistyö jatkuu Mikael Karkkosen kirjoittamalla ja Otto Nybergin ohjaamalla esityksellä Kanijanikani, joka kertoo nykypäivän työelämästä ja ystävyydestä.
Teatteri Jurkassa ensi-iltaan tulee Miika Karvasen kirjoittama ja ohjaama Huone nro 6. Esitys pohjautuu Anton Tšehovin novelliin Kuudes osasto (1892) ja pyrkii avaamaan normaalin ja hulluuden harmaata aluetta. Luvassa on Karvasen mukaan ”Tšehovia kafkalaisittain”.
Klassikkotekstiin perustuu myös Helsingin Kaupunginteatterin Pienellä näyttämöllä esitettävä, Heidi Räsäsen ohjaama Maratontanssit, versio Horace McCoyn romaanista Ammutaanhan hevosiakin.
Aikamatka 1970-luvun taistoihin
Huhtikuussa saa ensi-iltansa myös viisi kandivaiheen projektia. Niiden lähtökohtana ovat ensisijaisesti olleet dramaturgian ja näytelmänkirjoittamisen opiskelijoiden kirjoittamat uudet näytelmätekstit.
Ohjauksen koulutusohjelman opiskelijat ovat valinneet dramaturgien teksteistä itselleen sopivat ja lähteneet rakentamaan teksteistä esitystä. Jokaisen esityksen työryhmään kuuluu kandivaiheen opiskelijoita myös valo- ja äänisuunnittelun, lavastuksen ja näyttelijäntaiteen koulutusohjelmista.
Tänä vuonna kandiesityksissä nousee esiin teemoja perhesuhteista ja lähihistoriasta illuusioihin ja avaruusmatkailuun. Tampereella esitettävä Tiikeriooppera on ”kuumeinen sukellus 70-luvun Teatterikouluun, jossa aate ja taide käyvät kiivasta taistoa”. Dramaturgi Sara Koiranen ja ohjaaja Bálint Barcsai käyvät tutkivat taistolaisen liikehdinnän värittämää vuosikymmentä esimerkiksi dokumentaarisen aineiston ja laulujen kautta.
Tiikerioopperan lisäksi kandiprojekteihin kuuluvat esitykset Kaunis nainen, Sex on the Beach – Perhedraama, Sirkuskissa ja Space X. Huhtikuussa nähdään myös ruotsinkielisistä esityksistä koottu, kolmannen kerran toteutettava Fritt Arbete -festivaali.
Teatterikorkeakoulun kauden ohjelmisto löytyy kootusti Taideyliopiston verkkosivuilta. Kaikkia yliopiston yleisötapahtumia voi selailla tapahtumakalenterissa.
Yhteyshenkilöt
Anna-Elina MatilainenViestinnän asiantuntija
Puh:040 860 9515anna-elina.matilainen@uniarts.fiTaideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Lauluyhtye Rajattoman luottoaltto Soila Sariola teki tohtorintutkinnon improvisaation ja monitaiteisen työskentelyn voimasta24.10.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Sariola on tutkinut sitä, miten improvisoidun äänen ja kuvan tekemisen yhdistäminen syventää muusikon ilmaisua. Hänen taiteellinen tohtorintutkintonsa tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 31.10.2025.
Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden esitys kutsuttiin kansainväliselle Fast Forward -festivaalille6.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Festivaalille kutsutaan vuosittain kourallinen nuoria eurooppalaisia ohjaajia. Tänä vuonna mukaan valittiin keväällä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistunut Pauli Patinen. Kyseessä on toinen kerta, kun ohjelmistoon pääsi suomalaisohjaajan esitys.
Taideyliopisto allekirjoitti vetoomuksen Israelin poissulkemiseksi EU:n Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta24.9.2025 14:44:55 EEST | Tiedote
Taideyliopisto allekirjoitti 24.9.2025 eurooppalaisten yliopistojen yhteisen vetoomuksen Israelin poissulkemiseksi Horisontti Eurooppa -puiteohjelmasta. Vetoomuksessa vaaditaan laajemmin myös Israelin ja Euroopan unionin kahdenvälisen sopimuksen, ns. assosiaatiosopimuksen välitöntä keskeyttämistä.
Musiikilla voi sekä rikkoa että parantaa mielen – uutuuskirja käsittelee musiikkiterapiaa kidutuksen uhrien ja pakolaisten kuntouttamisessa15.9.2025 14:01:44 EEST | Tiedote
Vertailevien tutkimusten mukaan musiikkiterapia on yhtä vaikuttavaa ja tehokasta kuin kognitiivinen psykoterapia. Musiikkiterapiaa onkin muiden menetelmien ohella alettu enenevissä määrin käyttää esimerkiksi sellaisten terapiapotilaiden auttamiseksi, joilla on traumoja kidutuksesta tai kotimaastaan pakenemisesta.
Music can both harm and heal the mind – A new book explores music therapy in the rehabilitation of torture survivors and refugees15.9.2025 14:01:44 EEST | Press release
Comparative studies suggest that music therapy is just as effective and impactful as cognitive psychotherapy. Increasingly, it is being used alongside other methods to support therapy patients suffering from trauma caused by torture or fleeing their homeland.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme