Kevään esityksissä plagioidaan vanhaa ja sukelletaan 70-luvun Teatterikouluun
Huhtikuussa saa ensi-iltansa yli kymmenen esitystä, joista monet perustuvat dramaturgian opiskelijoiden uunituoreisiin näytelmäteksteihin.
![Tiistaina 26.3. on ensi-illassa opinnäyte Varasta tämä esitys. Kuva: Hanna Erämaja](/data/images/public/69817792/70125531/ae02f586-071b-41df-8475-3c868dd15e3c-w_720.png)
Varasta tämä esitys on esitys, jonka lähtökohta on, että kaikki sen materiaali on plagioitu tai varastettu aiemmista teoksista. Esitys saa ensi-iltansa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa 26.3.
”Maisterintutkinnon oppimistavoitteeksi on ainakin aiemmin määritelty oman taiteellisen erityislaadun löytyminen. Tällainen taiteilijaneromyytiltä haiskahtava tekijyyskäsitys ei oikein vastannut meidän ajattelua, joten halusimme tehdä jotain täysin päinvastaista”, perustelee Pauli Patinen, esityksen ohjaaja ja dramaturgi.
Patisen mukaan esitys laajentuu pohdinnaksi luovan työn ja taiteen olemuksesta.
”Plagioiminen ja varastaminen ovat nykytaiteen piirissä olleet hyväksyttyjä strategioita jo vähintään viimeiset sata vuotta. Tästä huolimatta teatterissa, ja sen suomalaisessa yliopisto-opetuksessa, pidetään ainakin puheen tasolla arvossa sellaisia käsitteitä kuin omalakisuus tai tunnistettava kädenjälki. Itse pidän tällaista teatteriajattelua auttamattoman vanhentuneena”, Patinen sanoo.
Varasta tämä esitys on dramaturgiaa ja näytelmänkirjoittamista opiskelevan Patisen sekä lavastaja Anni Hernetkosken, äänisuunnittelija Axel Ridbergin ja valosuunnittelija Ville Tolvasen taiteellinen opinnäytetyö.
Tšehovia kafkalaisittain ja muita yhteistuotantoja
Huhtikuussa on ensi-illassa useita Teatterikorkeakoulun ja ammattilaisteattereiden yhteistyötuotantoja. Kahdessa teoksessa korostuvat mielenterveyden teemat.
Teatteri Vanhan Jukon kanssa yhteistyö jatkuu Mikael Karkkosen kirjoittamalla ja Otto Nybergin ohjaamalla esityksellä Kanijanikani, joka kertoo nykypäivän työelämästä ja ystävyydestä.
Teatteri Jurkassa ensi-iltaan tulee Miika Karvasen kirjoittama ja ohjaama Huone nro 6. Esitys pohjautuu Anton Tšehovin novelliin Kuudes osasto (1892) ja pyrkii avaamaan normaalin ja hulluuden harmaata aluetta. Luvassa on Karvasen mukaan ”Tšehovia kafkalaisittain”.
Klassikkotekstiin perustuu myös Helsingin Kaupunginteatterin Pienellä näyttämöllä esitettävä, Heidi Räsäsen ohjaama Maratontanssit, versio Horace McCoyn romaanista Ammutaanhan hevosiakin.
Aikamatka 1970-luvun taistoihin
Huhtikuussa saa ensi-iltansa myös viisi kandivaiheen projektia. Niiden lähtökohtana ovat ensisijaisesti olleet dramaturgian ja näytelmänkirjoittamisen opiskelijoiden kirjoittamat uudet näytelmätekstit.
Ohjauksen koulutusohjelman opiskelijat ovat valinneet dramaturgien teksteistä itselleen sopivat ja lähteneet rakentamaan teksteistä esitystä. Jokaisen esityksen työryhmään kuuluu kandivaiheen opiskelijoita myös valo- ja äänisuunnittelun, lavastuksen ja näyttelijäntaiteen koulutusohjelmista.
Tänä vuonna kandiesityksissä nousee esiin teemoja perhesuhteista ja lähihistoriasta illuusioihin ja avaruusmatkailuun. Tampereella esitettävä Tiikeriooppera on ”kuumeinen sukellus 70-luvun Teatterikouluun, jossa aate ja taide käyvät kiivasta taistoa”. Dramaturgi Sara Koiranen ja ohjaaja Bálint Barcsai käyvät tutkivat taistolaisen liikehdinnän värittämää vuosikymmentä esimerkiksi dokumentaarisen aineiston ja laulujen kautta.
Tiikerioopperan lisäksi kandiprojekteihin kuuluvat esitykset Kaunis nainen, Sex on the Beach – Perhedraama, Sirkuskissa ja Space X. Huhtikuussa nähdään myös ruotsinkielisistä esityksistä koottu, kolmannen kerran toteutettava Fritt Arbete -festivaali.
Teatterikorkeakoulun kauden ohjelmisto löytyy kootusti Taideyliopiston verkkosivuilta. Kaikkia yliopiston yleisötapahtumia voi selailla tapahtumakalenterissa.
Yhteyshenkilöt
Anna-Elina MatilainenViestinnän asiantuntija
Puh:040 860 9515anna-elina.matilainen@uniarts.fiTaideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
World music educators gather in Helsinki to discuss sustainability issues in the arts22.7.2024 16:24:00 EEST | Tiedote
The University of the Arts Helsinki is hosting the 36th World Conference of the International Society for Music Education (ISME) from July 28 to August 2, 2024. The event is expected to bring together over 1300 participants from around the world. This year’s conference theme, “Advocacy for Sustainability in Music Education,” is also closely linked to recent research projects at the University of the Arts Helsinki.
Maailman musiikkikasvattajat kokoontuvat loppukesällä Helsinkiin taiteen kestävyyskysymysten äärelle22.7.2024 16:12:00 EEST | Tiedote
Taideyliopisto isännöi kansainvälisen musiikkikasvatusjärjestö ISME:n 36. maailmankonferenssia 28.7.—2.8.2024. Tapahtumaan odotetaan osallistuvan yli 1300 osallistujaa kaikkialta maailmasta. Konferenssin tämänvuotinen teema, Advocacy for Sustainability in Music Education, kytkeytyy läheisesti myös Taideyliopiston viimeaikaisiin tutkimushankkeisiin.
Lisäpanostus soittoharrastustaan aloittelevien lasten instrumenttiopetukseen tukee heidän musiikillista kehitystään18.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudulta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian aloitteesta käynnistynyt uudenlainen musiikkioppilaitosten yhteistyömalli on saanut kuluneena keväänä osallistujia myös Pirkanmaalta.
Festivaalivuosi 2022 toi alalle ylikuumenemista, uusien festivaalien ryntäyksen, tapahtumien peruuntumisia ja konkursseja12.6.2024 14:47:00 EEST | Tiedote
LiveFIN toteutti tutkimuskyselyn vuoden 2022 suomalaisten rytmimusiikkifestivaalien tilanteesta. Kyselyyn vastasi 64 festivaalia, joiden kävijämäärä vastasi lähes puolta koko Suomen festivaalikäynneistä. Lähes puolelle vastanneista vuosi 2022 oli taloudellisesti tavanomainen, mutta noin neljäsosalle edelleen tavanomaista huonompi.
Jane ja Aatos Erkon säätiöltä miljoonarahoitus Sibelius-Akatemialle kulttuurisen moninaisuuden vahvistamiseen musiikkikoulutuksessa11.6.2024 12:47:00 EEST | Tiedote
Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt miljoona euroa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian hankkeelle, joka edistää kansainvälisen yhteistyön avulla musiikin ja musiikkikoulutuksen monimuotoisuutta sekä laajemmin kulttuurista oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme