Fingrid ja Svenska kraftnät ovat sopineet 600 MW ramping-rajoituksen käyttöönotosta Fenno-Skanilla siirryttäessä flow-based -kapasiteetinlaskentaan

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat ottamassa käyttöön flow-based -kapasiteetinlaskentamenetelmää lokakuussa 2024. Uusi kapasiteetinlaskentamenetelmä tuo mukanaan muutoksia, joista aiheutuu haasteita joillekin vanhemmille tasasähkölinkeille.

Meneillään olevien rinnakkaisajojen aikana tehdyt analyysit osoittavat, että flow-based -käyttöönotolla on vaikutuksia Fenno-Skanin linkin käytölle (SE3-FI). Siirtojen vaihtelu markkina-aikayksiköiden välillä lisääntyy tasolle, jonka tasapainottaminen ei ole teknisesti mahdollista. Lisäksi flow-based -kapasiteetinlaskentamenetelmä, sekä myöhemmin käyttöön tuleva 15 minuutin markkina-aikayksikköön siirtyminen, lisäävät suunnanvaihteluja tasasähkölinkillä. Tämä voi vaikuttaa haitallisesti tasasähkölinkkien toimintaan ja lyhentää näiden tärkeiden yhteyksien käyttöikää.

Fingrid ja Svenska kraftnät ovat sopineet 600 MW ramping-rajoituksen käyttöönotosta Fenno-Skanille flow-based -menetelmän käyttöönoton yhteydessä. Tällä varmistetaan, että Fenno-Skan voi toimia markkinatulosten mukaisesti markkina-aikayksiköstä toiseen. Rinnakkaisajojen yhteydessä tehdyt markkinasimuloinnit ovat osoittaneet myös kaapelia rasittavien suunnanvaihdosten vähentyvän ramping-rajoituksen käyttöönoton myötä. Markkinasimulointien perusteella käyttöönotolla on rajattu kansantaloudellinen vaikutus.

Uusi ramping-rajoitus otetaan käyttöön myös meneillään oleviin rinnakkaisajoihin, jotta markkinatoimijoilla on mahdollisuus perehtyä sen vaikutuksiin.

Maarit Uusitalo, yksikön päällikkö, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4246
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Fingrid on riitauttanut valvontakameratoimittajansa laskutuksen20.5.2024 09:25:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomissa on julkaistu tänään 20.5. uutinen liittyen Fingridin valvontakamerahankintoihin. Fingrid on selvittänyt keväästä 2023 palvelutoimittajansa Noatek Oy:n laskutusta liittyen tyyppivikaisten kameroiden korjauslaskutukseen. Sähköasemille asennettavissa valvontakameroissa on esiintynyt tyyppivikoja, jotka kameroiden maahantuoja on hyvittänyt Noatekille. Tarkoituksena on ollut selvittää, onko palvelutoimittaja veloittanut Fingridiä perusteettomasti kameroiden korjaus- tai vaihtokustannuksista. Fingrid on tutkinut asiaa sekä sisäisesti että yhtiön ulkoisten neuvonantajien avulla ja noudattanut heiltä saatuja toimintasuosituksia. Ensisijaisesti asiassa on kysymys tavanomaisesta Fingridin johdon toimivaltaan kuuluvasta yritysten välisestä sopimusriita-asian hoidosta. Selvitysten tulokset osoittavat, että Fingridin menettely ja toimenpiteet palvelutoimittajaa kohtaan ovat olleet riittäviä ja oikeasuhtaisia. Selvitykset ovat kuitenkin osin kesken, eikä Fingrid ole siksi tehnyt

Kutsu: Sidosryhmätilaisuus muutosehdotuksista kantaverkkopalvelumaksurakenteeseen17.5.2024 14:39:49 EEST | Kutsu

Fingrid on valmistellut uutta kantaverkkopalvelun palvelutasomallia ja muutosehdotuksia liittymismaksuperiaatteisiin. Uudistusten tavoitteena on luoda uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa kantaverkkoa joustavammin ja tehokkaammin. Samalla Fingrid haluaa rakentaa lisää kannusteita siihen, että uudet liitynnät sijoittuisivat kantaverkon siirtojen hallinnan kannalta tasapainoisesti, ja ne mahdollistaisivat liityntäkapasiteetin tehokkaan käytön. Fingrid järjestää sidosryhmille tilaisuuden, jossa käydään läpi uudistusehdotuksia. Niistä tullaan myös kuulemaan sidosryhmiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Tilaisuus järjestetään perjantaina 14.6.2024 kello 13-15 ja siihen voi osallistua etäyhteydellä tai Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21). Paikan päälle mahtuu enintään 60 osallistujaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä. Lähetämme vahvistusviestin ja Teams-linkin ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Fingrid selvitti merituulivoiman mahdollisuuksia liittyä kantaverkkoon13.5.2024 10:31:47 EEST | Tiedote

Fingrid on tunnistanut länsirannikolta alustavasti viisi aluetta, joissa Manner-Suomen kantaverkkoon voitaisiin liittää suuria merituulivoimahankkeita 2030-luvulla. Liitynnät edellyttäisivät merkittäviä investointeja kantaverkkoon. Alueet ovat Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. Fingrid kerää sidosryhmiltä palautetta selvityksestä sekä näkemyksiä tarkempien liittymispisteiden määrittämisestä 23.6. asti. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta 22.5.

Fingrid explored preliminary possibilities to connect offshore wind power to main grid13.5.2024 10:31:47 EEST | Press release

Fingrid has preliminary identified five areas along the west coast where large offshore wind parks could be connected to the mainland Finland’s transmission grid by the 2030s. These connections would require significant investments in the grid. The identified areas are Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe, and Raisio. Additionally, the Inkoo area has been identified as a potential connection area if offshore wind power development becomes feasible in Finland’s southern sea areas. Fingrid is seeking feedback from stakeholders on this study and their perspectives on defining more precise connection points until June 23.