Fingrid ja Svenska kraftnät ovat sopineet 600 MW ramping-rajoituksen käyttöönotosta Fenno-Skanilla siirryttäessä flow-based -kapasiteetinlaskentaan

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat ottamassa käyttöön flow-based -kapasiteetinlaskentamenetelmää lokakuussa 2024. Uusi kapasiteetinlaskentamenetelmä tuo mukanaan muutoksia, joista aiheutuu haasteita joillekin vanhemmille tasasähkölinkeille.

Meneillään olevien rinnakkaisajojen aikana tehdyt analyysit osoittavat, että flow-based -käyttöönotolla on vaikutuksia Fenno-Skanin linkin käytölle (SE3-FI). Siirtojen vaihtelu markkina-aikayksiköiden välillä lisääntyy tasolle, jonka tasapainottaminen ei ole teknisesti mahdollista. Lisäksi flow-based -kapasiteetinlaskentamenetelmä, sekä myöhemmin käyttöön tuleva 15 minuutin markkina-aikayksikköön siirtyminen, lisäävät suunnanvaihteluja tasasähkölinkillä. Tämä voi vaikuttaa haitallisesti tasasähkölinkkien toimintaan ja lyhentää näiden tärkeiden yhteyksien käyttöikää.

Fingrid ja Svenska kraftnät ovat sopineet 600 MW ramping-rajoituksen käyttöönotosta Fenno-Skanille flow-based -menetelmän käyttöönoton yhteydessä. Tällä varmistetaan, että Fenno-Skan voi toimia markkinatulosten mukaisesti markkina-aikayksiköstä toiseen. Rinnakkaisajojen yhteydessä tehdyt markkinasimuloinnit ovat osoittaneet myös kaapelia rasittavien suunnanvaihdosten vähentyvän ramping-rajoituksen käyttöönoton myötä. Markkinasimulointien perusteella käyttöönotolla on rajattu kansantaloudellinen vaikutus.

Uusi ramping-rajoitus otetaan käyttöön myös meneillään oleviin rinnakkaisajoihin, jotta markkinatoimijoilla on mahdollisuus perehtyä sen vaikutuksiin.

Maarit Uusitalo, yksikön päällikkö, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4246
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan merituulivoiman mahdollisuuksista liittyä kantaverkkoon 22.5.10.4.2024 09:39:02 EEST | Tiedote

Fingrid käynnisti syksyllä 2023 selvityksen merituulivoiman liityntämahdollisuuksista kantaverkkoon. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan selvityksestämme keskiviikkona 22.5. klo 13.30 – 15. Selvityksen alustavat tulokset julkaistaan toukokuussa. Päivitetty suunnitelma merituulivoiman verkkoliitynnöistä julkaistaan sidosryhmäkonsultaation jälkeen alkusyksystä. Sidosryhmätilaisuus järjestetään Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21), ja siihen voi osallistua myös etäyhteydellä. Tilaisuus on suomenkielinen. Tilaisuuden ohjelma: klo 13.00 Kahvit paikan päälle osallistujille klo 13.30 Avauspuheenvuoro, Jussi Jyrinsalo, Fingrid klo 13.45 Fingridin merituulivoimaselvityksen alustavien tuloksien esittely, Risto Kuusi & Joona Rannanmaa, Fingrid klo 14.30 Selvityksen eteneminen, Laura Ihamäki, Fingrid klo 14.40 Keskustelua klo 15.00 Tilaisuuden päätös Ilmoittaudu tilaisuuteen 15.5. mennessä tästä > Paikan päälle tilaisuuteen mahtuu 60 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä, et