Keskusta esittää 10 vuoden kokeilua itäiseen Suomeen

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko vaatii hallitusta päättämään kehysriihessä Itäisen Suomen paketista, jossa vastataan turvallisuustilanteen itäiselle Suomelle tuomiin isoihin talousongelmiin. Kymmenvuotinen erityistoimien paketti voisi sisältää kokeiluja, vapauksia sääntelyyn, veroporkkanoita sekä panostuksia väyliin, tietoliikenteeseen ja koulutukseen.

- Itäisestä Suomesta on tehtävä kriisialueen sijaan erityistalousalue, jonka kehitystä vauhditetaan järeällä ratkaisupaketilla. Työkaluja onneksi on, ja kannustan hallitusta kehysriihessä niistä sopimaan, Saarikko sanoo.

Ulko- ja turvallisuuspoliittista syistä esimerkiksi turismia, tuulivoimarakentamista ja kauppaa on merkittävästi rajoitettu. Seuraukset itäiselle Suomelle ovat vakavia.

- Itäisen Suomen pulaan ei voida vastata passiivisuudella. Kyse on ihmisistä, turvallisuudesta ja periaatteesta. Pidetäänkö kaikista suomalaisista reilusti huolta vai ei?

- Vetoan pääministeri Orpoon: Rakentakaa väkevä itäisen Suomen kasvupaketti kehysriihessä. Nostetaan Suomi kasvuun koko voimallaan, se kannattaa. Keskusta on valmis tätä tukemaan.

Saarikon mukaan EK:n ehdottama määräaikainen vapautus investoivalle yritykselle yhteisöverosta voisi olla osa kasvupakettia. Sitä voitaisiin pilotoida itäisessä Suomessa siten, että EK:n ehdotuksesta poiketen veroporkkana koskisi ulkomaisten yritysten lisäksi myös kotimaisten yritysten tekemiä investointeja.

Saarikko muistuttaa, että alueiden erityiskohtelu on jo nyt normaalia meillä ja maailmalla. Suurimmille kaupunkiseuduille on omia erityistä tukemisen muotoja, kuten MAL-sopimukset. Samoin tki-rahoista merkittävä osa kanavoidaan isoille yliopistopaikkakunnille.

Valtaosassa EU-maita on käytössä erityistalousalueita ja useammassa maassa on käytössä yrityksille suunnattuja alueellisia verokannustimia. Viime vaalikaudella valtiovarainministerin selvityksessä kävi ilmi, että erityistalousalueiden keskeisin veronhuojennus on täysi tai osittainen vapautus määräajaksi yhteisöverosta alueelle investoivalle tai siellä toimivalle yritykselle. EU-oikeus ei estä erityistalousalueiden hyödyntämistä.

- Erityistalousalueet ovat länsimainen ratkaisumalli, joka sopii Suomeenkin. Pelkkä yritysten yleisten toimintaedellytysten vahvistaminen koko maassa ei riitä, kun alueet ovat niin erilaisessa asemassa lähtökohdistaan ja itäinen Suomi tarvitsee erityistä lisäpanostusta päästäkseen kiinni kasvuun.

Saarikon mukaan itäisen Suomen erityistalousalueille voitaisiin koota yritysten investontiporkkanan lisäksi kattava toimenpidepaketti kannustimista, kuten opintolainojen hyvitys ja muuttoavustus osaavan työvoiman saamiseksi, alueellisesti kevennetty sähköverotus ja huojennetut sosiaaliturvamaksut, investointien vapaa poisto-oikeus, ohituskaista luvituksille, työvoiman saatavuusharkkinasta luopuminen sekä TKI:n ja koulutuspaikkojen lisäpanostusten painottaminen aivan erityisesti itäiseen Suomeen. Teihin ja rautateihin tulisi myös satsata erityisesti itäisessä Suomessa Turun tunnin junan sijaan.

- Itäiselle Suomelle ei ole toistaiseksi tällä kaudella kohdennettu minkäänlaista merkityksellistä apua. Nyt on hyvä hetki korjata asia. Rakentaisin erityistalousalueelle jämerän kasvupakettikokeilun 10 vuoden ajaksi, jonka avulla nähtäisiin, että voidaanko tällaisen alueellisen erityiskohtelun avulla saavuttaa merkittävää kiihdytys talouskasvuun.

- Venäjän sota vaikuttaa meillä erityisesti itäiseen Suomeen. Alueen ihmisiä ei voi jättää yksin Putinin hyökkäyssodan seurauksista kärsimään. Suomen on pidettävä yhtä, Saarikko sanoo.

Keskustan Saarikko: Hukkaan heitetyn vuotensa päätteeksi hallitus pysäyttää Suomen16.4.2024 16:42:23 EEST | Tiedote

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko pitää Suomen talouden tilannetta vakavana. Saarikko katsoo hallituksen onnistuneen heikosti tänään julkistetuissa kehyspäätöksissään. - Vajaan vuoden vastuussa olleen oikeistohallituksen aikana maassa on kasvanut vain velka ja työttömyys. Nyt tämän hukkaan heitetyn vuotensa päätteeksi hallitus pysäyttää Suomen ja peruu aiempia päätöksiään. Verolinja veivaa ylös alas, tuloksia ei synny ja leikkauskierre syvenee. Visiota Suomen nostamiseksi ei hallitukselta löydy. Saarikko on erityisen huolissaan juuri kasvunäkymien puutteesta. Vain niiden avulla Suomi nousee. - Aiemmat hallituksen kasvutoimet on todettu tuottamattomiksi, Turun tunnin juna on tästä surullisin esimerkki. Nyt näistä ei luovuta, vaan huonoa pohjaa paikkaillaan ohuesti. Hallituksen kasvuresepti on toimimaton ja riittämätön. Ilman vaikuttavaa kasvupolitiikkaa ei Suomen asioita saada kestävälle tolalle. Suurin näkemysero Orpon-Purran hallituksen ja Keskustan välillä liittyvät sosiaali- j

Petri Rinne Sastamalasta ehdolle eurovaaleihin12.4.2024 13:35:18 EEST | Tiedote

Keskusta on asettanut eurovaaliehdokkaaksi Petri Rinteen Pirkanmaalta. Rinne on 49-vuotias metsänhoitaja (MMM) Sastamalan Kärppälästä. Tällä hetkellä hän toimii EU-osarahoitteisen kehittämisyhdistys Leader Joutsenten reitin toiminnanjohtajana. Rinteellä on runsas kokemus EU:n hanketoiminnasta kansainväliseltä ja valtakunnalliselta tasolta. Hän on toiminut mm. hallituksen puheenjohtajana EU:n n Leader-kehittämisyhdistysten kattojärjestön ELARDissa, joka edustaa noin 3000 EU:n maaseutualueen alhaalta ylöspäin -kehittämistä EU:n eri toimielimissä. Vuosina 2016-2021 hän toimi Suomen Kylät ry:n hallituksen puheenjohtajana. Tällä hetkellä hän on Satafood ry:n hallituksen puheenjohtajana. Rinne toimii myös Euroopan maaseutuverkoston ja Euroopan meri- ja kalatalousverkoston asiantuntijana erilaisissa toimeksiannoissa. Rinne on julkaissut oppaita EU:n Leader-toimintatavan levittämisestä uusille alueille ja politiikkalohkoille sekä esitelmöinyt aiheesta viidellä eri mantereella, mm. Euroopan ja