Espoon kaupunki - Esbo stad

Luonnonkiviä infrarakentamiseen uudenlaisella hankintaratkaisulla

Jaa

Espoon infraa rakennetaan pääosin ostamalla kokonaisurakoita, jolloin urakkaan sisältyy työsuoritteen lisäksi käytettävät työmaakoneet ja materiaalit, kuten katukivet. Kiviyrittäjien kanssa pidetyn markkinavuoropuhelun avulla haettiin uudenlaista vaihtoehtoa vähäpäästöisen graniittikiven hankkimisesta kaupunkitekniikan keskukselle.

Katu, reunakivet, auto.
Reunakiveä asennettuna ajoväylän ja istutusalueen rajaamiseksi Keilaniemessä. Espoon kaupunki

Hankintavaihtoehtoja selvitettiin sekä kiveyskivien saatavuuden parantamiseksi että osana Päästöttömät Työmaat -green dealin toimenpiteitä. Myös kiviyrittäjien taholta esitettiin toive uudenlaisen hankintaratkaisun löytämiseen, koska heille on tärkeää tasainen tuotantokuormitus ympäri vuoden. Myös talvella, jolloin katukivitilaukset vähenevät, kun infraa ei juurikaan rakenneta.

”Saatavuushaasteet ovat syntyneet siitä, kun kaupungin infraurakoiden aikataulu -ikkunat, tarjouspyynnöstä työmaan toteuttamiseen ovat usein lyhyitä”, kertoo rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare. Urakoitsijalle jää liian vähän aikaa hankkia kivet urakkaan sen jälkeen, kun he ovat voittaneet kilpailutuksen. Vastaavasti kivitoimittajalle jää lyhyt aika kivituotteiden valmistukseen.

Luonnonkiven tuotantoketju louhimolta erilaisiksi kivituotteiksi vaatii aikaa, pääomaa ja ennen kaikkea tietoa siitä, minkälaisia kivituotteita tarvitaan tulevissa katu-urakoissa. Tuotannon ennakoitavuuden toteutuessa kiviyrittäjä voi tarjota vastineeksi kaupungille kustannusetua tavanomaiseen hankintatapaan verrattuna. Lehtikankare muistuttaa, että kivimateriaalin kustannussäästöt edesauttavat luonnonkiven käyttöä infran rakentamisessa, jos samalla budjetilla voidaan hankkia sitä enemmän. 

Pilottihankinnassa kilpailutettiin kadun reunakivet

Markkinavuoropuhelua käytiin sekä yhteisessä tilaisuudessa että kahdenvälisillä, yritysten ja kaupungin välisillä keskusteluilla. Kivilaadut/värit, louhimot, varastot ja tuotantoprosessit läpikäymällä päädyttiin siihen, että kokeiluhankinta toteutetaan kadun reunakivien hankinnalla.

Hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 24.11.2023. Tarjouspyynnössä hankinta jaettiin kilpailutuksessa kahteen osa-alueeseen: puna- ja ruskeasävyisiin kiviin sekä harmaa- ja vaaleasävyisiin kiviin. Mahdollista oli tarjota kumpaakin osa-aluetta tai vain toista väriä.

Tarjouksen jätti neljä kivitoimittajaa. Kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Hankintasopimus, arvoltaan noin 0,5 milj.€, on voimassa vuosina 2024–25. Sopimuksessa hankittava 7 km reunakivimäärä vastaa noin 40 % Espoon vuosittain käyttämästä määrästä.

Hankinnassa edellytettiin tarjoajalta kiveysmateriaalien valmistus- ja kuljetuspäästöjen laskemista tarjouspyynnöstä löytyneeseen valmiiseen excel-laskuriin. Päästöt saivat olla maksimissaan 200 kg CO2ekv/t kiveä, jotta tarjous hyväksytään. Vertailuarvona on Kiinasta tuotavan kiven päästöt, jotka ylittävät 700 kg CO2ekv/t kiveä.

Päästöjen enimmäismäärään arvioinnissa hyödynnettiin EPD-ympäristöselostetta, mikä on elinkaariarviointiin perustuva standardoitu keino esittää tuotteen elinkaarenaikaiset ympäristövaikutukset raaka-aineiden hankinnasta aina tuotteen loppusijoitukseen saakka.

Vähäpäästöisellä luonnonkivellä on lyhyet kuljetusmatkat

Luonnonkivellä rakentamisen päästöistä suurin osa muodostuu kuljetuksista louhintapaikalta kivituotteiden tuotantoon ja sieltä työmaalle. Hankintalaki mahdollistaa EPD-ympäristöselosteen (Environmental Product Declaration) käytön hankinnan kriteerinä, mikä edistää päästösäästöjen lisäksi myös läheltä kuljetettua, kotimaista kiviteollisuutta.

Graniittikivi tukee myös resurssitehokkuutta myös pitkän elinkaaren myötä, sillä luonnonkivi on kestävää ja sitä voidaan uusiokäyttää. 

Hankintatoimi on tärkeä työkalu ilmastotavoitteisiin pääsemistä

Kestävän kehityksen toteutuminen ja kiertotalouden edistäminen on kaupungin strategiassa, Espoo tarinassa, vahvasti esillä ja tavoitteisiin on sitouduttu myös rakentamisen työmailla. Päästöttömät työmaat green deal on julkisten hankkijoiden yhteinen, kehittämisen viitekehys päästöjen vähentämiseksi. Infrarakentamisen materiaalikuljetuksien päästöjä voidaan vähentää käyttämällä vähimmäispäästökriteeriä urakka- ja puitesopimushankinnoissa.

"Luonnonkivien pilottihankinnassa edistetään vähähiilisyyden lisäksi Espoon kaupungin kiertotalouden, ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden tavoitteita", kertoo hankesuunnittelija Iina Kallio kaupunkitekniikan keskuksesta. 

"Hankintamenettelyssä otettiin huomioon myös pienten ja keskisuurten yritysten osallistumismahdollisuudet", jatkaa Kallio.

”Tulevaisuudessa tuotteiden hiilijalanjälki nousee yhä määräävämmäksi tekijäksi hankinnoissa kustannusten ohella. Mikäli tämä pilottihankinta osoittautuu myös käytännön osalta toimivaksi ratkaisuksi, niin harkitsemme vastaavaa myös muiden kuin reunakivien hankinnoissa. Tällaisia kivituotteita ovat esimerkiksi kadussa käytettävät noppa- ja nupukivet sekä graniittilaatat", kertoo Kallio.      

Yhteyshenkilöt

Iina KallioHankesuunnittelija, kiertotalouden ja kestävän kehityksen asiantuntijaEspoon kaupunki / Kaupunkitekniikan keskus / Investoinnit

iina.kallio@espoo.fi

Kuvat

Reunakivet päällekkäin pinossa.
Reunakiviä odottamassa asennusta.
Espoon kaupunkin.
Lataa
Kerrostaloja, katutyömaa.
Suurpellon puistokatu rakennettiin graniittikivillä kesällä 2021.
Espoon kaupunki.
Lataa
Katu, reunakivet, auto.
Reunakiveä asennettuna ajoväylän ja istutusalueen rajaamiseksi Keilaniemessä.
Espoon kaupunki
Lataa

Linkit

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

X

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Esbo begränsar parkering under vinter- och vårsäsongen utgående från resultaten av ett pilotförsök6.6.2025 12:36:05 EEST | Pressmeddelande

Esbo stad genomförde under vinter- och vårsäsongen 2024–2025 ett försök med begränsad parkering för att göra vinter- och vårunderhållet av gatorna smidigare. Pilotförsöket genomfördes på flera smala gator, som var svåra att underhålla, på olika håll i Esbo. Utifrån resultaten av försöket har staden beslutat att permanent ta i bruk en del av åtgärderna på gator som är svåra att underhålla.

Espoo rajoittaa talvi- ja kevätkauden pysäköintiä pilottikokeilun tulosten pohjalta6.6.2025 12:36:05 EEST | Tiedote

Espoon kaupunki kokeili talvi- ja kevätkaudella 2024–2025 pysäköinnin rajoituksia katujen talvi- ja kevätkunnossapidon sujuvoittamiseksi. Pilottikokeilu toteutettiin useilla kapeilla ja kunnossapidon kannalta haastavilla kaduilla eri puolilla Espoota. Kokeilun tulosten perusteella Espoo on päättänyt, että osa kokeilluista toimenpiteistä otetaan pysyvämpään käyttöön kaikilla kaupungin hankalasti hoidettavilla kaduilla.

City of Espoo to restrict parking in winter and spring based on pilot trial results6.6.2025 12:36:05 EEST | Press release

The City of Espoo conducted a pilot trial during winter and spring 2024–2025 to test seasonal parking restrictions aimed at improving street maintenance. The trial took place on several narrow and hard-to-maintain streets across Espoo. Based on the results, the city has decided to implement some of the tested measures more permanently on all streets that are difficult to maintain.

Ympäristö- ja rakennuslautakunta: lupia useille rakennuksille, rakennusjärjestyksen luonnos uudelleen valmisteltavaksi6.6.2025 11:52:16 EEST | Tiedote

Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta myönsi kokouksessaan 5.6.2025 luvat muun muassa Espoon keskukseen suunnitellun hypermarketin ja asuinkerrostalojen rakentamiseen sekä Keilaniemeen suunnitellun 20-kerroksisen toimistorakennuksen rakentamiseen. Rakennuslupia myönnettiin myös useille asuinrakennuksille, joihin rakennetaan yhteensä 366 uutta asuntoa. Lisäksi lautakunta päätti palauttaa rakennusjärjestyksen luonnoksen uudelleen valmisteltavaksi. Tällöin lautakunnan keskustelussa esiin tulleet asiat voidaan huomioida jo rakennusjärjestyksen luonnosvaiheessa. Lue lisää kaikista ympäristö- ja rakennuslautakunnan käsittelemistä asioista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye