Finavia Oyj

Helsinki-Vantaan kiitotie 3 suljetaan kunnostustöiden ajaksi 15.4.–12.6.

Jaa

Lentoasemayhtiö Finavia aloittaa 15. huhtikuuta 2024 Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotie 3:n ja sen rullausteiden huoltosuunnitelman mukaiset kunnostustyöt. Kiitotie 3:n remontti jatkuu 12. kesäkuuta asti ja sen aikana lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista.

Kuva: Helsinki-Vantaan lentoasema.
Kuva: Helsinki-Vantaan lentoasema. Finavia Oyj

‒ Kiitotien rakenteiden on oltava ensiluokkaiset siihen kohdistuvan valtavan kuormituksen vuoksi. Säännölliset kausikorjaukset ja tarkastukset varmistavat turvallisen ja sujuvan lentoliikenteen, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.

Helsinki-Vantaan kiitotie 3:n kunnostustöiden kesto on 15.4.-12.6.2024. Remonttiin sisältyvät kiitotielle johtavien rullausteiden päällystekorjaukset ja kiitotien sulkutoimenpiteiden yhteydessä tehtävät kunnostustyöt erityisesti kenttävalojärjestelmiin.

‒ Huhtikuussa korjaustyöt alkavat kiitotie 3:n sulkujärjestelyillä ja korjattavien alueiden kenttävalojen purkutöillä. Sen jälkeen käynnistyvät maarakennustyöt ja asfaltointityöt rullausteillä ja osittain myös kiitotiellä. Lopuksi asennamme kenttävaloja ja teemme kiitotien huoltotöitä.

Kiitotie 3:n remontti vaikuttaa lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuuntiin

Kunnostustöiden aikana kiitotie 3:lle ei voi laskeutua, joten lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista. Laskeutumisiin käytetään ensisijaisesti kiitotietä 2 (15/33) luoteen suunnasta ja kiitotietä 1 (22L) koillisen suunnasta.

Lähtevät lennot nousevat ensisijaisesti kiitotieltä 1 lounaan suuntaan, käyttäen joko vähämeluisille ilma-aluksille julkaistuja lentoonlähtöreittejä tai lennonjohdon antamia ohjaussuuntia. Lähtevät lennot ohjataan samoihin suuntiin kuin normaalisti, kun ne lähtevät kiitotie 3:lta. Tarvittaessa myös kiitotie 2:sta etelän suuntaan voidaan käyttää vähämeluisten suihkukoneiden lentoonlähtöihin.

Kiitotie 3:n kunnostustöillä ei ole vaikutusta Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenteen sujuvuuteen.

− Helsinki-Vantaan kaksi muuta kiitotietä ovat käytössä remontin aikana ja varmistavat lentokapasiteetin riittävyyden. Kiitotie 3:n kunnostustyöt ovat tärkeä osa Helsinki-Vantaan infrastruktuurin elinkaarihallintaa, ja teemme kaikki toimenpiteet, jotta työt valmistuisivat kesäkuun puolivälissä, johtaja Jani Elasmaa sanoo.

Faktalaatikko: Helsinki-Vantaan kiitotiet

  • Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie valmistui Helsingin olympialaisiin vuonna 1952. Toisen kiitotien raivaus- ja louhintatyöt alkoivat vuonna 1953, ja se valmistui 1 800 metrin pituisena vuonna 1956. Nykyisin vuonna 1956 valmistuneesta kiitotiestä käytetään nimitystä kiitotie 2. Molempia kiitoteitä on pidennetty myöhemmin, jotta suuret ja painavat koneet saavat tarvitsemansa tilan nousu- ja laskukiitoon. Kiitotie 2 saavutti nykyisen 2 900 metrin mittansa vuonna 1973.
  • Nykyään Helsinki-Vantaalla on kolme kiitotietä. Uusin, 3 000 metriä pitkä kiitotie 3 valmistui vuonna 2002.
  • Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan, ja sen takia kiitotie 2:sta käytetään myös nimeä kiitotie 15/33. Käytäntö on maailmanlaajuinen.
  • Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.

Finavia Oyj
VIESTINTÄ

Kuvia median käyttöön: Finavian aineistopankki

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa lentoasemayhtiö Finaviasta

Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 360 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.

Tervetuloa Finavian lentoasemille | Finavia
Vuosikertomukset | Finavia
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj

Finavia joined Hydrogen Cluster Finland and is preparing for hydrogen use and the necessary infrastructure at the airport14.3.2024 09:25:26 EET | Press release

Finavia is committed to promoting the development of sustainable air traffic in Finland and joined Hydrogen Cluster Finland in January 2024. Finavia also participates in an international EU project, part of Interreg Baltic Sea Region Programme, where the company will be the first in Europe to pilot the use of hydrogen in maintenance equipment. The pilot will take place at Helsinki Airport.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye