SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”

Jaa

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.

Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Kuva: Matti Immonen

”Epävarmassa ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuivat. Työyhteisötutkimuksemme tulokset ilahduttivat, asiakasomistajuuden avainluvuissa rikottiin ennätyksiä, ja liiketoimintamme vire oli yleistä markkinakehitystä parempaa”, summaa pääjohtaja Hannu Krook.

”Iso kiitos kaikille arjen vastuullisuustekoja päivittäin tekeville ässäläisille sekä sidosryhmillemme arvokkaasta yhteistyöstä. Uusien ratkaisujen löytäminen kestävän kehityksen haasteisiin edellyttää yhä tiiviimpää yhdessä tekemistä”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

Tutustu S-ryhmän  vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen s-ryhma.fi:ssä. 

Oman toiminnan päästöjä kuriin etuajassa ja ilmastotyössä rima korkeammalle

Oman toiminnan päästövähennykset etenivät vauhdikkaasti. Viime vuonna päästöjä vähennettiin jo 83 prosenttia vuoden 2015 tasosta. S-ryhmän kokonaistavoite 90 prosentin päästövähennyksistä vuoteen 2030 mennessä tullaan saavuttamaan etuajassa. Taustalla ovat muun muassa myymälöiden energiatehokkuustoimet.

S-ryhmä sitoutui asettamaan kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

3 miljoonaa kiloa vähemmän ruokahävikkiä ja hevihävikistä hyvikkiä kaikissa S-marketeissa

Vuonna 2023 ruokakauppojen suhteellinen ruokahävikki laski 11 prosenttia, ja hävikki väheni yli kolme miljoonaa kiloa edellisvuoteen verrattuna. Ruokahävikkiä on pistetty S-ryhmän myymälöissä kuriin johdonmukaisesti mm. ennustepohjaisella tilaamisella ja dataa hyödyntämällä. Kuluttajille näkyvimpiä hävikkikeinoja ovat myymälöiden punalaputetut tuotteet sekä toivottu käytäntö hevihävikkilaatikoista ja -pusseista, joka laajenikin viime vuonna kaikkiin S-marketteihin.

S-ryhmä tähtää ruokahävikin puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä. Myös ravintoloiden hävikki on laskusuunnassa.

Hanke luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi banaaniviljelmillä

Luontokato on ilmastonmuutoksen ohella suurimpia globaaleja kestävyyshaasteita, ja luontokadon pysäyttäminen edellyttää yrityksiltä luontohaittojen minimoimista. Jyväskylän yliopiston, S-ryhmän ja Sitran kansainvälisestikin ainutlaatuisen luontojalanjälkihankkeen väliraportti julkaistiin. Kaupparyhmän ja sen hankintaketjun luontojalanjäljestä muodostavat elintarvikkeet ja polttoaineet. Valtaosa suomalaisen kulutuksen luontojalanjäljestä kohdistuu Suomen rajojen ulkopuolelle.

Luontohaittojen vähentäminen vaatii jatkossa uudenlaista yritysten välistä yhteistyötä hankintaketjussa. S-ryhmän ja Chiquitan luontohankkeessa istutetaan ekologinen käytävä banaaniviljelmien ympärille Costa Ricassa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Tavoitteena on parantaa alueen luonnon monimuotoisuutta sekä kasvien ja eläinten elinolosuhteita yhdistämällä sademetsiä yhtenäiseksi verkostoksi.

Osallistumme myös kestävämmän vedenkäytön edistämiseen yritysten yhteisessä vesihankkeessa kuivuudesta kärsivässä Espanjassa, joka on keskeinen kasvisten tuottajamaa Euroopassa.

Läpinäkyvämpää tekstiilien hankintaa – puuvillatavoite harppasi eteenpäin

Vastuullisen puuvillan osuus harppasi 83 prosenttiin. Tavoitteena on, että omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään vuoden 2025 loppuun mennessä ainoastaan luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista puuvillaa.

Olemme mukana tekstiilialan tehtaiden palo-, sähkö- ja rakennusturvallisuutta parantavassa Accordissa. Järjestö laajentui Bangladeshista myös Pakistaniin, jossa toimintaa käynnistettiin vuoden 2023 aikana. S-ryhmä on mukana myös Accord Pakistanissa.

S-ryhmä, Pelastakaa Lapset ry ja WorkAhead julkaisivat yhdessä selvityksen, jossa yli 1700 tekstiilitehtaan työntekijää Bangladeshissa kertoi työolosuhteistaan. Tavoitteena on kehittää perheystävällisyyden sekä naisten ja lasten oikeuksien toteutumista tekstiilituotannossa.

Euron hevillä lisää kasviksia

Käynnistimme tammikuussa 2023 Prismoissa ja S-marketeissa Alle euron hevi -kampanjan, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale. Kampanjalla kiinnitetään huomiota hedelmä- ja vihannesosaston edullisiin hintoihin ja kannustetaan lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossa. Vuoden 2023 aikana kasvisten myynti kasvoi 2,2 prosenttia ja kasvisproteiinien kuusi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Nostoja vuodelta 2023

  • Noin 17 000 nuorta vietti kesää ässäduunissa myymälöissämme, ravintoloissamme, hotelleissamme, liikennemyymälöissämme ja logistiikkakeskuksessamme
  • Yli 41 000 s-ryhmäläistä, yli 80 eri kansallisuutta
  • Yli puoli miljardia euroa asiakasomistajille maksettuja rahallisia etuja
  • 110 000 uutta jäsentä liittyi osuuskauppoihin
  • Yli 120 000 aurinkopaneelia, 62 tuulivoimalaa
  • 83 % vähemmän oman toiminnan ilmastopäästöjä vuodesta 2015
  • Ilmastotyömme sai arvosanan A-, olimme edelläkävijäjoukossa kansainvälisessä CDP-vertailussa
  • 99 % auditointiaste, auditoinneissa tarkastetaan muun muassa työturvallisuuteen, työaikoihin ja palkkaukseen liittyvät käytännöt
  • 3 miljoonaa kiloa vähemmän ruokahävikkiä ruokakaupoissa
  • Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia. Tuimme urheilua, kulttuuria ja yhteiskunnallista hyvinvointia lähes 6 miljoonalla eurolla.
  • S-ryhmän ja SPR:n yhteiskeräyksellä (2022–2023) kerättiin yli 1,5 miljoonaa euroa Ukrainan avuksi katastrofirahastoon.
  • 1190 koululaista osallistui Ässäkokki-kursseille. S-ryhmän ja Marttojen Ässäkokki-toiminta opettaa lapsille kukkarolle, ilmastolle ja omalle terveydelle fiksua ruoanlaittoa kursseilla eri puolilla Suomea.


Lisätietoja: Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi, puh. +358 10 768 0803

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye