Fingrid-lehti 1/2024: Sähköjärjestelmä tarvitsee lisää reservejä

Vuoden ensimmäinen Fingridin asiakaslehti on ilmestynyt. Tämän numeron pääteemana on sähköjärjestelmän reservit, joiden tarve kasvaa energiamurroksen myötä merkittävästi. Lehdessä on myös lukijakysely. Vastaamalla siihen autat meitä tekemään entistä parempaa lehteä.

Fingrid-lehti 1/2024

Fingrid-lehden 1/2024 pääkirjoituksessa Fingridin voimajärjestelmän käytön johtaja Tuomas Rauhala kirjoittaa uudesta normaalista eli sähköjärjestelmän tehotilanteen lisääntyneestä vaihtelusta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Käyttövarmuuden ylläpitämiseksi on tärkeää saada mukaan reservimarkkinoille sekä uusi että jo käytössä oleva sähkön tuotannon, varastoinnin ja käytön jousto.

Fingrid toivottaa uudet toimijat tervetulleeksi sähkön reservimarkkinoille tasapainottamaan sähköjärjestelmää ja saamaan lisäansioita. Tällä hetkellä reservimarkkinoille osallistuu noin 70 yritystä, mutta lisää reservikohteita, kuten tuulivoimaa, sähkön suurkulutusta, akkuja sekä aurinkovoimaa tarvitaan, kertovat Fingridin Pia Ruokolainen ja Jukka Kakkonen. Sähköjärjestelmän reservimarkkinoilla jo toimivista yrityksistä haastattelussa ovat Fortumin Mikael Heikkilä, Tampereen Energian Marko Ketola, Outokummun Mikael Surakka (kannessa) sekä Gasumin Juha Hietaoja.

Esimerkiksi Mikael Heikkilä perustelee Fortumin osallistumista reservimarkkinoille seuraavasti: ”On yhtiön etu, että sähköjärjestelmä toimii ja yhteiskunta uskaltaa luottaa sähköön pääasiallisena energialähteenä. Lisäksi reserveistä saa taloudellisen korvauksen”, hän sanoo.

Fingrid-lehdessä 1/2024 myös muiden muassa:

• Voimajohtoasentajan matkassa. Reportaasi Eltel Networksin voimajohtoasentajan työpäivästä.
  • Relesuojaus torjuu kantaverkon häiriötilanteiden haittavaikutuksia.
  • Uusi laskentamalli ohjaa päästövähennystoimia.
  • Sähkövarasto taipuu moneen. Cactos Oy:n haastattelu.
  • Fingridin uuden toimitusjohtajan Asta Sihvonen-Punkan työviikko.

Fingrid-lehden liitteenä julkaistaan kaksi kertaa vuodessa työturvallisuuden julkaisu Turvallisilla linjoilla. Tässä numerossa kerrotaan mm. turvallisuussuunnitelman noudattamisesta ja riskien jatkuvasta arvioinnista vaativalla työmaalla sekä luodaan katsaus viime vuoden työturvallisuuteen Fingridin työkohteissa.

Fingrid-lehden painettu versio julkaistaan asiakkaille sekä lehden tilanneille. Artikkelit julkaistaan vaiheittain Fingridin verkkolehdessä osoitteessa www.fingridlehti.fi. Lehdestä julkaistaan myös pdf-versio Fingridin verkkosivuilla:

Fingrid-lehti 1/2024 >

Turvallisilla linjoilla 1/2024 >

Osallistu Fingrid-lehden lukijakyselyyn! Kerro, miten lehti palvelee sinua ja mitä toiveita sinulla on Fingridin viestinnälle. Arvomme kaikkien vastanneiden kesken kolme yllätyspalkintoa. Vastaa Fingrid-lehden lukijakyselyyn >

Marjut Määttänen, Fingrid Oyj, viestintä
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

aFRR-energiamarkkinan käyttöönotto siirtyy, uusi käyttöönottopäivä 12.6.24.5.2024 10:57:58 EEST | Tiedote

aFRR-energiamarkkinan käyttöönotto siirtyy suunnitellusta. Uusi käyttöönottopäivä on 12.6. Syynä käyttöönoton siirtymiselle on Fingridin tietojärjestelmien koekäytössä havaitut odottamattomat virheet. Energiamarkkina otetaan käyttöön 12.6. kello 14, ja käyttöönottoa edeltää katko 12.6. kello 10-14 aFRR-reservin ylläpidossa. Katkon ajaksi aFRR-kapasiteettimarkkinoilta Suomesta ei hankita aFRR-reserviä ylläpitoon. Katkon aikana Fingridissä tehdään energiamarkkinan käyttöönottoon liittyviä tietojärjestelmätöitä. Katkon jälkeen aFRR-reservin aktivointi perustuu energiamarkkinan tuloksiin, ja aFRR-kapasiteettimarkkinan toiminta jatkuu ennallaan. Lisätietoja: Tuomas Mattila, Fingrid Oyj, projektipäällikkö Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi www.fingrid.fi/PICASSO

Fingrid on riitauttanut valvontakameratoimittajansa laskutuksen20.5.2024 09:25:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomissa on julkaistu tänään 20.5. uutinen liittyen Fingridin valvontakamerahankintoihin. Fingrid on selvittänyt keväästä 2023 palvelutoimittajansa Noatek Oy:n laskutusta liittyen tyyppivikaisten kameroiden korjauslaskutukseen. Sähköasemille asennettavissa valvontakameroissa on esiintynyt tyyppivikoja, jotka kameroiden maahantuoja on hyvittänyt Noatekille. Tarkoituksena on ollut selvittää, onko palvelutoimittaja veloittanut Fingridiä perusteettomasti kameroiden korjaus- tai vaihtokustannuksista. Fingrid on tutkinut asiaa sekä sisäisesti että yhtiön ulkoisten neuvonantajien avulla ja noudattanut heiltä saatuja toimintasuosituksia. Ensisijaisesti asiassa on kysymys tavanomaisesta Fingridin johdon toimivaltaan kuuluvasta yritysten välisestä sopimusriita-asian hoidosta. Selvitysten tulokset osoittavat, että Fingridin menettely ja toimenpiteet palvelutoimittajaa kohtaan ovat olleet riittäviä ja oikeasuhtaisia. Selvitykset ovat kuitenkin osin kesken, eikä Fingrid ole siksi tehnyt

Kutsu: Sidosryhmätilaisuus muutosehdotuksista kantaverkkopalvelumaksurakenteeseen17.5.2024 14:39:49 EEST | Kutsu

Fingrid on valmistellut uutta kantaverkkopalvelun palvelutasomallia ja muutosehdotuksia liittymismaksuperiaatteisiin. Uudistusten tavoitteena on luoda uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa kantaverkkoa joustavammin ja tehokkaammin. Samalla Fingrid haluaa rakentaa lisää kannusteita siihen, että uudet liitynnät sijoittuisivat kantaverkon siirtojen hallinnan kannalta tasapainoisesti, ja ne mahdollistaisivat liityntäkapasiteetin tehokkaan käytön. Fingrid järjestää sidosryhmille tilaisuuden, jossa käydään läpi uudistusehdotuksia. Niistä tullaan myös kuulemaan sidosryhmiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Tilaisuus järjestetään perjantaina 14.6.2024 kello 13-15 ja siihen voi osallistua etäyhteydellä tai Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21). Paikan päälle mahtuu enintään 60 osallistujaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä. Lähetämme vahvistusviestin ja Teams-linkin ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Fingrid selvitti merituulivoiman mahdollisuuksia liittyä kantaverkkoon13.5.2024 10:31:47 EEST | Tiedote

Fingrid on tunnistanut länsirannikolta alustavasti viisi aluetta, joissa Manner-Suomen kantaverkkoon voitaisiin liittää suuria merituulivoimahankkeita 2030-luvulla. Liitynnät edellyttäisivät merkittäviä investointeja kantaverkkoon. Alueet ovat Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. Fingrid kerää sidosryhmiltä palautetta selvityksestä sekä näkemyksiä tarkempien liittymispisteiden määrittämisestä 23.6. asti. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta 22.5.