Fingrid-lehti 1/2024: Sähköjärjestelmä tarvitsee lisää reservejä

Vuoden ensimmäinen Fingridin asiakaslehti on ilmestynyt. Tämän numeron pääteemana on sähköjärjestelmän reservit, joiden tarve kasvaa energiamurroksen myötä merkittävästi. Lehdessä on myös lukijakysely. Vastaamalla siihen autat meitä tekemään entistä parempaa lehteä.

Fingrid-lehti 1/2024

Fingrid-lehden 1/2024 pääkirjoituksessa Fingridin voimajärjestelmän käytön johtaja Tuomas Rauhala kirjoittaa uudesta normaalista eli sähköjärjestelmän tehotilanteen lisääntyneestä vaihtelusta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Käyttövarmuuden ylläpitämiseksi on tärkeää saada mukaan reservimarkkinoille sekä uusi että jo käytössä oleva sähkön tuotannon, varastoinnin ja käytön jousto.

Fingrid toivottaa uudet toimijat tervetulleeksi sähkön reservimarkkinoille tasapainottamaan sähköjärjestelmää ja saamaan lisäansioita. Tällä hetkellä reservimarkkinoille osallistuu noin 70 yritystä, mutta lisää reservikohteita, kuten tuulivoimaa, sähkön suurkulutusta, akkuja sekä aurinkovoimaa tarvitaan, kertovat Fingridin Pia Ruokolainen ja Jukka Kakkonen. Sähköjärjestelmän reservimarkkinoilla jo toimivista yrityksistä haastattelussa ovat Fortumin Mikael Heikkilä, Tampereen Energian Marko Ketola, Outokummun Mikael Surakka (kannessa) sekä Gasumin Juha Hietaoja.

Esimerkiksi Mikael Heikkilä perustelee Fortumin osallistumista reservimarkkinoille seuraavasti: ”On yhtiön etu, että sähköjärjestelmä toimii ja yhteiskunta uskaltaa luottaa sähköön pääasiallisena energialähteenä. Lisäksi reserveistä saa taloudellisen korvauksen”, hän sanoo.

Fingrid-lehdessä 1/2024 myös muiden muassa:

• Voimajohtoasentajan matkassa. Reportaasi Eltel Networksin voimajohtoasentajan työpäivästä.
  • Relesuojaus torjuu kantaverkon häiriötilanteiden haittavaikutuksia.
  • Uusi laskentamalli ohjaa päästövähennystoimia.
  • Sähkövarasto taipuu moneen. Cactos Oy:n haastattelu.
  • Fingridin uuden toimitusjohtajan Asta Sihvonen-Punkan työviikko.

Fingrid-lehden liitteenä julkaistaan kaksi kertaa vuodessa työturvallisuuden julkaisu Turvallisilla linjoilla. Tässä numerossa kerrotaan mm. turvallisuussuunnitelman noudattamisesta ja riskien jatkuvasta arvioinnista vaativalla työmaalla sekä luodaan katsaus viime vuoden työturvallisuuteen Fingridin työkohteissa.

Fingrid-lehden painettu versio julkaistaan asiakkaille sekä lehden tilanneille. Artikkelit julkaistaan vaiheittain Fingridin verkkolehdessä osoitteessa www.fingridlehti.fi. Lehdestä julkaistaan myös pdf-versio Fingridin verkkosivuilla:

Fingrid-lehti 1/2024 >

Turvallisilla linjoilla 1/2024 >

Osallistu Fingrid-lehden lukijakyselyyn! Kerro, miten lehti palvelee sinua ja mitä toiveita sinulla on Fingridin viestinnälle. Arvomme kaikkien vastanneiden kesken kolme yllätyspalkintoa. Vastaa Fingrid-lehden lukijakyselyyn >

Marjut Määttänen, Fingrid Oyj, viestintä
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan merituulivoiman mahdollisuuksista liittyä kantaverkkoon 22.5.10.4.2024 09:39:02 EEST | Tiedote

Fingrid käynnisti syksyllä 2023 selvityksen merituulivoiman liityntämahdollisuuksista kantaverkkoon. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan selvityksestämme keskiviikkona 22.5. klo 13.30 – 15. Selvityksen alustavat tulokset julkaistaan toukokuussa. Päivitetty suunnitelma merituulivoiman verkkoliitynnöistä julkaistaan sidosryhmäkonsultaation jälkeen alkusyksystä. Sidosryhmätilaisuus järjestetään Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21), ja siihen voi osallistua myös etäyhteydellä. Tilaisuus on suomenkielinen. Tilaisuuden ohjelma: klo 13.00 Kahvit paikan päälle osallistujille klo 13.30 Avauspuheenvuoro, Jussi Jyrinsalo, Fingrid klo 13.45 Fingridin merituulivoimaselvityksen alustavien tuloksien esittely, Risto Kuusi & Joona Rannanmaa, Fingrid klo 14.30 Selvityksen eteneminen, Laura Ihamäki, Fingrid klo 14.40 Keskustelua klo 15.00 Tilaisuuden päätös Ilmoittaudu tilaisuuteen 15.5. mennessä tästä > Paikan päälle tilaisuuteen mahtuu 60 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä, et

Beslut vid Fingrid Oyj:s ordinarie bolagsstämma21.3.2024 12:52:13 EET | Tiedote

Fingrid Oyj:s ordinarie bolagsstämma hölls i dag 21.3.2024 i Helsingfors. Bolagsstämman godkände bokslutet för 2023, behandlade organens ersättningsrapport för 2023, beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet, stödde förslaget om ersättningspolicy för bolagets organ samt beslutade om styrelsemedlemmarnas arvoden. Bolagsstämman valde Fingrid Oyj:s styrelse för mandatperioden som löper ut i slutet av nästa ordinarie bolagsstämma. Hannu Linna återvaldes som styrelseordförande och Leena Mörttinen återvaldes som vice ordförande. Dessutom återvaldes Jero Ahola och Anne Jalkala som styrelsemedlemmar och Mikko Mursula valdes som ny medlem. Styrelsemedlemmarna presenteras mer utförligt på bolagets webbplats. Bolagsstämman beslutade om en vinstutdelning på högst 54 100,00 euro per A-aktie och högst 19 800,00 euro per B-aktie, sammanlagt högst 137 110 400,00 euro. Vinstutdelningen betalas ut i två rater. Den första raten på 36 000,00 för A-aktier och 13 200,00 för B-aktier, sa

Fingrid Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset21.3.2024 12:52:13 EET | Tiedote

Fingrid Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin tänään 21.3.2024 Helsingissä. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2023, käsitteli toimielinten palkitsemisraportin 2023, myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle, kannatti esitettyä yhtiön toimielinten palkitsemispolitiikkaa sekä päätti hallituksen jäsenten palkkioista. Yhtiökokous valitsi Fingrid Oyj:n hallituksen toimikaudelle, joka päättyy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Hannu Linna ja hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin uudelleen Leena Mörttinen. Lisäksi hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Jero Ahola ja Anne Jalkala ja uudeksi jäseneksi valittiin Mikko Mursula. Hallituksen jäsenet on esitelty tarkemmin yhtiön internet-sivuilla. Yhtiökokous päätti jakaa osinkona A-sarjan osakkeelta enintään 54 100,00 euroa ja B-sarjan osakkeelta enintään 19 800,00 euroa, yhteensä enintään 137 110 400,00 euroa. Osinko maksetaan kahdessa eräss