SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Sotea Amerikan malliin

Yhä useampi suomalainen hyvätuloinen nauttii toimivasta työterveyshuollosta ja monet keskituloisetkin ostavat nykyään jälkikasvulleen yksityisen terveysvakuutuksen. Näin mahdollistuu nopea ohituskaista, kun terveyspalveluita tarvitaan. Samaan aikaan julkisia sote-palveluita karsitaan ja saatavuutta heikennetään. STM:n tekemässä sairaalaverkkoselvityksessä esitetään sairaalaverkon tiivistämistä hyvin rankalla tavalla tulevina vuosina, Niina Malm sanoo.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Hiljaisen viikon aluksi STM on julkaissut sairaalaverkkoselvityksen ja se vetää kyllä hiljaiseksi. Sote-uudistuksen tavoite oli hoitoon pääsyn nopeuttaminen ja toimintojen kehittäminen, ei lähipalveluiden karsinta. Missä on tämä kehittämistyö tämän järjettömän säästämisvimman rinnalla, kysyy kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

Jos esitykset sairaalaverkon rajusta tiivistämisestä toteutuvat, tarkoittaa se Etelä-Karjalan hyvinvointialueella jopa 60 prosentin supistamista sairaalan toimintoihin. Se tarkoittaa hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden heikkenemistä näissä vesistöjen halkomissa maakunnissa. Hoitoon pääsy pitkittyy ja erilaiset lisäkustannukset nousevat ja kaatuvat osittain asiakkaiden maksettaviksi.

- On selvää, että tällaisen muutoksen myötä työpaikat siirtyvät ja osaaminen kaventuu. Ammattilaiset hakeutuvat suuriin sairaaloihin jo nyt ja työvoimapula vain pahenee, vaikka tätä esitystä perustellaan henkilöstöpulalla. Sote-alan oppilaitokset näivettyvät ja alueet siinä sivussa. Nämä ovat myös isoja aluepoliittisia ratkaisuja, joista toivottavasti vaikutusarvioinnit on tehty, Malm muistuttaa.

- Näyttää olevan Orpo-Purran linja, että sakset käy siellä missä vähävarainen tarvitsee palveluita. Myös sairaalaverkon leikkaukset kohdistuvat heihin, joilla ei ole varaa vakuutuksiin. Toteutetaanko sote-uudistusta nyt Amerikan malliin niin, että terveyttä saa vain rahalla, kysyy Malm.

- Hyvinvointialueiden laaja toiminta on turvattava nyt ja tulevaisuudessa. Sote-palvelut ovat muutakin kuin leikkausmäärien vertailuja ja niiden kustannuslaskelmia. On kyse tavallisten ihmisten arjesta ja siinä pärjäämisestä, Malm päättää.

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.25.4.2024 13:15:05 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä.

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen