J.R.R. Tolkienin maailma tulee Tampere-taloon – fantasiataiteilija John Howen taidetta ensimmäistä kertaa Suomessa

Fantasiataiteen pioneerin, John Howen ensimmäinen taidenäyttely Suomessa nähdään Tampere-talossa 6.7.–18.8.2024. Howe on noussut kansainväliseen suosioon Tolkienin klassikkoteosten kuvittajana sekä teoksiin pohjautuvien elokuvien visuaalisuuden rakentajana yhdessä Peter Jacksonin kanssa. Howe tunnetaan lisäksi suurena Suomen ja Kalevalan ystävänä. Näyttelyssä nähdään yli 250 alkuperäistaideteosta taiteilijan mittavan elämäntyön varrelta. Näyttelyn liput ovat nyt myynnissä.

Fantasiataiteilija John Howen taidenäyttely on avoinna Tampere-talossa 6.7.–18.8.2024. Kuva: John Howe, "The Eye of Sauron", 2002, muste ja akvarelli paperille, alkuperäinen julkaisija Highbridge Audio.

Englantilaisen fantasiakirjailija J. R. R. Tolkienin upeiden mielikuvitusmaailmojen ystäville on tänä vuonna luvassa kaksin verroin vierailukohteita Tampere-talossa. Elokuussa ensi-iltansa saavan Taru Sormusten herrasta -näytelmäteoksen lisäksi vierailijat pääsevät tutustumaan Keski-Maahan jo heinäkuussa, kun kanadalaisen kuvataiteilija John Howen (s. 1957) monipuolinen taidenäyttely nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa. John Howen taidetta: Matka J.R.R. Tolkienin maailmaan -näyttely sisältää yli 250 Howen alkuperäispiirrosta ja -maalausta.

Kanadan Vancouverista kotoisin oleva John Howe on yksi maailman tunnetuimpia fantasiakirjallisuuden ja etenkin J. R. R. Tolkienin teosten kuvittajia. Hän on kuvittanut lukuisia Keski-Maan mielikuvitusmaailmaan sijoittuvia kirjoja, julisteita, karttoja, kalentereita ja lautapelejä. Konsepti- ja lavastussuunnittelijana Howe oli yhdessä kuvittaja Alan Leen kanssa keskeisessä roolissa siinä, miltä elokuvaohjaaja Peter Jacksonin palkitut Taru Sormusten herrasta - ja Hobitti-trilogiat näyttivät valkokankaalla vuosina 2001–2014.

"Minua on aina kiinnostanut syvästi historia, taide ja arkkitehtuuri. Piirsin ja maalasin kuvia Tolkienin tarinoiden pohjalta kauan ennen kuin minusta tuli ammattikuvittaja. Kasvaessani Kanadan maaseudulla fantasiakirjallisuus tarjosi portin toiseen ulottuvuuteen ja sytytti mielikuvitukseni. Tolkienin luoma maailma on erityisen yhtenäinen, rikas ja jännittävä, ja siinä on kerroksittain kertomuksia. En ole tähän päivään mennessä kyllästynyt vaeltamaan Keski-Maassa luonnosvihko kainalossani", Howe kertoo.

Howe opiskeli kuvittamista Strasbourgissa ja Pariisissa ja asuu nykyään Sveitsissä. Keski-Maan lisäksi Howe on kuvittanut mm. Robin Hobbin, Terry Pratchettin ja George R. R. Martinin kuuluisia fantasiamaailmoja, lukuisia lastenkirjoja sekä omia teoksiaan. Howe osallistui myös C. S. Lewisin kirjoihin perustuvan Narnian tarinat: Velho ja leijona -elokuvan (2005) konseptisuunnitteluun ja on toiminut viime vuosina Taru Sormusten herrasta: Mahtisormukset -fantasiasarjan (2022–) konseptitaiteilijana.

Mielikuvituksellista realismia

Howe on tunnettu vaikuttavista hahmo-, luonto- ja arkkitehtuurikuvauksistaan. Taiteilijan käyttämät tekniikat vaihtelevat yksityiskohtaisista grafiittipiirustuksista taidokkaisiin akvarellimaalauksiin. Tampere-talon näyttely kattaa taiteilijan lukuisat teokset ja vaiheet koko tämän uran varrelta ja tuo esille sen, kuinka fantasiakirjallisuuden juuret ulottuvat keskiaikaisiin legendoihin mutta myös Suomen Kalevalan kaltaiseen kansalliseepokseen.

Howe kuvailee lähestymistapaansa fantasiataiteeseen mielikuvitukselliseksi realismiksi, jossa yhdistyvät historiallinen tarkkuus (hän on harrastanut keskiajan elävöittämistä useiden vuosien ajan) ja taiteilijan kiinnostus luontoa, myyttejä ja legendoja kohtaan. Olipa kyseessä Beowulfin Heorotin salin, kuningas Arthurin hovin tai nykyaikaisten fantasiamaailmojen luominen, Howen intohimo mielikuvitukselliseen realismiin kumpuaa hänen viehtymyksestään taidehistoriaan, erityisesti prerafaeliitteihin ja symbolisteihin.

"Olen hyvin innoissani siitä, että taidettani esitellään Suomessa, Kalevalan synnyinmaassa. Olen symbolisti Akseli Gallen-Kallelan töiden suuri ihailija, ja olen ilokseni saanut vierailla hänen museossaan Helsingin ulkopuolella. Suomalaisista kuvanveistäjistä pidän erityisesti Emil Wikströmistä, jonka Lyhdynkantajat seisovat päärautatieaseman ulkopuolella. Olen myös tutustunut muiden suomalaistaiteilijoiden, kuten Väinö Blomstedtin, Hugo Simbergin ja Eero Järnefeltin taiteeseen, mutta Gallen-Kallela on suosikkini," Howe paljastaa ja lisää: "Tähän mennessä ainoa vierailuni Suomessa oli lyhyt pyrähdys erään dokumenttielokuvan kuvauksissa, joten odotan innolla paluuta."

Taidenäyttelyn ovat kuratoineet yhdessä taiteilijan kanssa pariisilaisen Art Ludique -museon perustajat Diane ja Jean-Jacques Launier. Näyttely oli ensimmäistä kertaa esillä viime vuoden kesäkuusta tämän vuoden tammikuuhun Ranskan Landerneaussa nykytaiteeseen erikoistuneen Hélène ja Edouard Leclerc -kulttuurikeskuksen tiloissa, jossa sen näki yli 120 000 ihastunutta kävijää. Tampere-taloon näyttelyn suunnittelee näyttelyarkkitehti Taina Väisänen.

Näyttelyn liput ovat myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa. Näyttely on avoinna 6.7.–18.8.2024 välillä tiistaista perjantaihin klo 10–18 ja lauantaista sunnuntaihin klo 10–17. Maanantaisin näyttely on suljettu. Lipunmyynti loppuu tuntia ennen sulkemisaikaa.

Näyttely sopii koko perheelle. Näyttelyn sisäänpääsymaksu on aikuisilta alkaen 20 euroa ja opiskelijoilta, eläkeläisiltä, työttömiltä sekä 5–16-vuotiailta lapsilta alkaen 18 euroa. Myynnissä on myös 65 euron hintainen perhelippu, jolla sisään pääsee kaksi aikuista ja kahdesta neljään lasta. Alle 5-vuotiailla on näyttelyyn ilmainen sisäänpääsy.

Liput ja lisätiedot

Antti Oksa
Tuottaja
antti.oksa@tampere-talo.fi

Median haastattelupyynnöt ja liput

Elsa Vähänen
Viestinnän asiantuntija
elsa.vahanen@tampere-talo.fi

Taiteilija John Howe työn touhussa. Kuva: Alexis Metzinger
John Howe. Kuva: Lucas Vuitel
John Howe, "A Wizard is Never Late", 2017, muste ja akvarelli paperille, alkuperäinen julkaisija HarperCollins Publishers Ltd.
John Howe, "The Witch King", muste ja akvarelli paperille, alkuperäinen julkaisija Middle-earth Enterprises LLC & Sophisticated Games Ltd.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Arppa, Kaseva ja Tampereen Kirjafestarit – Tampere-talo julkaisi uutta ohjelmaa loppuvuoteen18.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Kaksipäiväinen Tampereen Kirjafestarit valtaa Tampere-talon tutulla paikallaan marras-joulukuun vaihteessa 30.11.–1.12.2024. Pirkanmaan suurin kirjallisuuden ja kulttuurin juhla kokoaa saman katon alle vuoden kiinnostavimmat kirjailijat ja kirjallisuuden ystävät. Syksyn konserttitarjontaan on lisätty Arpan, Pete Parkkosen ja Olli Halosen intiimit Pienen salin keikat. Nostalgian nälkäisille on luvassa menneiden vuosikymmenten parhaita suomihittejä, kun Ison salin lavalle nousevat Kaseva ja Leavings-Orkesteri. Tapahtumien liput ovat nyt myynnissä.

Tampere-talo valitsi vastuullisemmin – edelläkävijä vahvistaa Tampereen asemaa tapahtumapääkaupunkina11.4.2024 09:04:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talo, on ylpeä saavutuksestaan Valitse vastuullisemmin -merkin suhteen. Tampere-talo on ensimmäinen suomalainen tapahtumatila, joka on onnistunut täyttämään kaikki 22 tapahtumatiloille asetettua vastuullisuuskriteeriä. Tieto ilmenee tarkastelemalla MyHelsingin ja Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin –palveluita. Saavutus vahvistaa Tampere-talon asemaa kestävän kehityksen pioneeriorganisaationa tapahtuma-alalla Suomessa, samalla kun se sitoutuu kestävään tulevaisuuteen.

Wizards, dragons, and Rings of Power – Tampere Hall to showcase top fantasy artist John Howe’s first Finnish art exhibition in the summer9.4.2024 09:52:16 EEST | Tiedote

Internationally acclaimed fantasy artist John Howe's artwork will be showcased for the first time in Finland in a comprehensive solo art exhibition. Especially known for his artwork portraying J.R.R. Tolkien's fantasy worlds, Howe's art exhibition will be open at Tampere Hall from July 6th to August 18th, 2024. The exhibition will feature over 250 original artworks spanning the artist's extensive career. Tickets for the exhibition are now on sale.

Santtu-Matias Rouvali ja Lontoon Philharmonia-orkesteri tekevät kaivatun paluun Tampereelle lokakuussa8.4.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Lontoon Philharmonia-orkesteri ja ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali konsertoivat Tampere-talossa keskiviikkona 16.10.2024. Orkesterin solistina loistaa maailman konserttilavoilta tuttu viulisti Nemanja Radulović. Ohjelma sisältää Hatšaturjanin viulukonserton ja Sibeliuksen kolmannen sinfonian. Viimeksi orkesteri esiintyi Tampereella loppuunmyydylle Ison salin yleisölle toukokuussa 2022. Liput ovat nyt myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.