Pohjalaismaakuntien maanteille ennustetaan tavanomaista kelirikkoa
Kelirikkoennuste lupaa pohjalaismaakuntiin tavanomaista kelirikkoa. Ennuste perustuu kuluneen talven säätietoihin. Tulevien viikkojen säät vaikuttavat merkittävästi mihin suuntaan ennusteen toteutuminen kääntyy.
Kulunut talvi alkoi aikaisin ja yhtenäiset pakkasjaksot ovat jäädyttäneet tierakenteet viimeisiä kuluneita talvia syvemmältä. Tämä on ollut havaittavissa maanteillä paikoittain tavanomaista talvea voimakkaammalla routimisella. Tämä näkyy tienkäyttäjille yllättävinä pomppuina, heittoina ja halkeamina sora- ja päällystetyillä teillä. Teiden routaheitot johtuvat tierakenteisiin jäätyneestä vedestä.
Alueemme sorateillä ei ole juurikaan ollut tarpeen tehdä kelirikon hoitoa talvikauden aikana, sillä lämpimät jaksot ovat olleet lyhyitä ja soratien pinnat ovat pysyneet jäässä. Lunta on satanut kuluneena talvena paljon mikä on työllistänyt aurauskalustoa viimevuosien keskimääräistä talvea enemmän.
-Viimeiset kaksi kevättä alueemme on pääosin säästynyt säiden ansiosta merkittävämmiltä liikenteen haitoilta kelirikon takia ja painorajoituksia kelirikon takia on jouduttu asettamaan vain muutamille kymmenille kilometreille tiestöä. Huonona vuotena kelirikon suhteen painorajoituksia on jouduttu asettamaan reilusti yli 100 km tiestöä. Myös tänä keväänä toivomme aurinkoista ja kuivaa kevättä, joka helpottaa kelirikkoaikaa tiestöllä, kertoo tienpidon asiantuntija Ville-Petteri Luomanen.
Kelirikkoaika haastaa tienpitoa
Teiden sulaminen lähtee liikkeelle alueemme rannikko-osista ja etenee vaiheittain sisämaata kohti. Ensimmäisenä sulavat sorateiden pinnat, joka voi aiheuttaa soratien pinnan liejuuntumista ja liukkautta tiestölle, tätä kutsutaan pintakelirikoksi. Kevään edetessä tierakenteessa syvemmällä oleva jäätynyt vesi voi sulaessaan aiheuttaa runkokelirikkoa, joka hankaloittaa etenkin raskaan liikenteen kuljetuksia. Tästä syystä raskaammat kuljetukset kannattaa ajoittaa kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.
Mikäli kelirikkotilanne äityy soratiellä pahaksi ja tien liikennöitävyys alkaa heiketä, korjaavina toimenpiteinä ovat murskeen ajo ja kevyt lanaus. Mikäli näillä toimenpiteillä kelirikkoa ei saada pidettyä hallittavissa, viimeisenä vaihtoehtona tielle asetetaan painorajoitus, jolla estetään tien mittavammat vauriot.
Sorateille on asetettu kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä, sekä odotettavissa on ainakin yksittäisiä kelirikosta johtuvia tiekohtaisia painorajoituksia. Myös päällystetylle tieverkolle voidaan joutua asettamaan painorajoituksia hiljaisemmin liikennöidyille teille, jotka eivät ole perusteellisesti rakennettuja.
Painorajoitetuilla teillä sallitaan kuitenkin joitakin rajoitusten ylittäviä liikennöintejä, joita ovat muun muassa hälytys- ja tienpitoajoneuvot, reittiliikenteen linja-autot, elintarviketuotannon kuljetukset, talousjätteiden kuljetukset, energiahuollon kuljetukset, myymäläautoliikenne sekä kauppojen päivittäistavarakuljetukset. Poikkeuslupia painorajoitetuille maanteille myöntää paikallinen ELY-keskus, lisätietoa: Kelirikkoajan poikkeuslupa
Tienkäyttäjien täytyy noudattaa varovaisuutta märillä sorateillä liikkuessaan. Ilmoita liikennettä vaarantavista ongelmista suoraan Tieliikennekeskuksen Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24/7).
Liikenteen asiakaspalvelun palauteväylä on ensisijainen palauteväylä tien kuntoon liittyvissä asioissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville-Petteri LuomanenTienpidon asiantuntija, Tienpidon suunnittelu
Liikenne ja infrastruktuuri
Kuvat
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Asfaltering och vägmärkningsarbeten inleds i de österbottniska landskapen i maj7.5.2024 12:00:24 EEST | Tiedote
Enligt nuvarande uppgifter inleder NTM-centralen i Södra Österbotten sina beläggningsarbeten för sommaren 2024 under vecka 19. I området för NTM-centralen i Södra Österbotten, det vill säga i landskapen Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten, är längden av de vägar för vilka beläggningsentreprenader redan upphandlats cirka 400 kilometer. Jämfört med föregående år är sträckan över tre gånger längre. Beläggningsentreprenör är Peab Industri Oy och Asfalttikallio Oy.
Asfaltointi ja tiemerkintätyöt käynnistyvät toukokuussa Pohjalaismaakuntien alueella7.5.2024 12:00:24 EEST | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät tämänhetkisen tiedon mukaan viikolla 19. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan maakunnissa jo kilpailutettujen urakoiden päällystettävä pituus on n. 400 km. Se on viime vuoteen verrattuna yli kolminkertainen. Päällystysurakoitsijoina toimii Peab Industri Oy ja Asfalttikallio Oy.
Förbättring av dränering inleds på vägarna i de österbottniska landskapen6.5.2024 12:44:07 EEST | Tiedote
Dräneringen förbättras på flera landsvägar i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten. Under arbetena kan vägarna ha avvikande trafikarrangemang och hastighetsbegränsningar.
Kuivatuksen parantamistyöt käynnistyvät Pohjalaismaakuntien maanteillä6.5.2024 12:44:07 EEST | Tiedote
Kuivatusten parantamistyöt käynnistyvät useilla maanteillä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla. Töiden aikana teillä saattaa olla käytössä normaalista poikkeavia liikennejärjestelyitä ja nopeusrajoituksia.
Golkas bro i Merikart i Vasa är avstängd för trafik tills vidare30.4.2024 12:20:28 EEST | Tiedote
De övre stålkonstruktionerna på Golkas bro skadades 29.4.2024 när ett högt fordon försökte köra över bron. Bron är för närvarande avstängd för all trafik, även för fotgängare och cyklister.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme