Tjällossningen på landsvägarna i de österbottniska landskapen blir normal enligt prognoserna (landskapen i Österbotten)
Tjällossningsprognosen utlovar sedvanligt menföre i de österbottniska landskapen. Prognosen grundar sig på den meteorologiska informationen för den gångna vintern. Vädret under de kommande veckorna påverkar avsevärt i vilken riktning prognosen utvecklas och hur den slår in.

Vintern började tidigt och enhetliga köldperioder har gjort att vägkonstruktionerna har frusit djupare ner jämfört med föregående vintrar. Detta har avspeglats på landsvägarna genom ställvis kraftigare tjälbildning jämfört med en vanlig vinter. Väganvändaren upplever tjälbildningen som överraskande studsar, kast och sprickor i grusvägar och belagda vägar. Tjälskador i vägarna beror på vattnet som har frusit i vägkonstruktionerna.
När det gäller skötseln av menföre på grusvägarna har vintern varit lätt på vägarna i vårt område, eftersom de varma perioderna har varit korta och grusvägarnas ytor har hållits frusna. Det har snöat mycket i vinter, vilket har sysselsatt plogfordonen mer än under de senaste årens genomsnittliga vintrar.
- Tack vare vädret har området de senaste två vårarna huvudsakligen besparats från betydande trafikolägenheter på grund av menföre. Endast några tiotal kilometer väg har viktbegränsats på grund av menföre. Under ett dåligt menföresår har man varit tvungen att förse över 100 km väg med viktbegränsningar. Även i vår hoppas vi på soligt och torrt väder, vilket underlättar menförestiden på vägarna, berättar väghållningsexpert Ville-Petteri Luomanen.
Menförestiden utmanar väghållningen
Vägarna tinar upp med början från kustområdet och framskrider stegvis mot inlandet. Först smälter ytorna på grusvägarna, vilket kan göra grusvägens yta gyttjig och hal. Detta fenomen kallas ytmenföre. Allt eftersom våren framskrider kan vattnet som frusit djupare ner i vägkonstruktionen orsaka tjällossning i vägstommen, vilket skapar problem framför allt för den tunga trafiken. Därför är det bäst att tyngre transporter körs antingen före eller efter tjällossningen.
Om menföresläget tilltar och blir besvärligt på grusvägen och vägens trafikerbarhet riskeras, kan spridning av krossgrus och lätt sladdning av vägen fungera som korrigerande åtgärder. Om menföret inte kan hanteras med dessa åtgärder, förses vägen som sista åtgärd med viktbegränsning, som hindrar omfattande skador på vägen.
Längs grusvägarna har man börjat sätta upp trafikmärken som varnar för menföre. Vägspecifika viktbegränsningar på grund av tjällossning är att vänta åtminstone i liten utsträckning. Även i det belagda vägnätet kan man bli tvungen att införa viktbegränsningar på vägar med mindre trafik, vilka inte är grundligt byggda.
På viktbegränsade vägar tillåts dock viss trafik som överskrider begränsningarna, vilka är bland annat utrycknings- och vägunderhållsfordon, bussar i linjetrafik, transporter inom livsmedelsproduktion, hushållsavfallstransporter, energiförsörjningstransporter, butikbilstrafik och affärernas dagligvarutransporter.
Den lokala NTM-centralen beviljar undantagslov för viktbegränsade landsvägar, mer information: Undantagslov för landsvägar under menförestid
Väganvändarna måste iaktta försiktighet på våta grusvägar. Meddela om trafikfarliga problem direkt till Vägtrafikcentralens Vägtrafikantlinje på nummer 0200 2100 (24/7).
Responskanalen som sköts av Trafikens kundservice är den primära responskanalen i frågor som gäller vägens skick.
Kontakter
Ville-Petteri LuomanenVäghållningsexpert, Väghållningsplanering
Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
Bilder

Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Haapajärven kunnostuksen viimeinen vaihe käynnistyy Vetelissä (Keski-Pohjanmaa)2.7.2025 13:00:36 EEST | Tiedote
Räyringissä sijaitsevan Haapajärven kunnostus on edennyt loppusuoralle. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen johdolla toteutetun kunnostushankkeen viimeisessä vaiheessa rakennetaan pohjapato ja poistetaan veden alle jäävät puut sekä pensaat.
MKB-förfarandena har etablerats som en del av den livliga projektverksamheten i de österbottniska landskapen på NTM-centralen i Södra Österbottens område (landskapen i Österbotten)2.7.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
I Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten har antalet projekt i anslutning till förfaranden vid miljökonsekvensbedömning fortsatt att vara ovanligt stort. Investeringar i grön omställning har fört med sig många nya projekt och idag har det stora antalet MKB-förfaranden blivit en etablerad del av områdets projektgrund. I sin helhet handlar det om cirka 60 MKB-förfaranden i olika skeden, av vilka största delen är projekt inom grön omställning.
YVA-menettelyt ovat vakiintuneet osaksi vilkasta hanketoimintaa Pohjalaismaakunnissa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella (Pohjalaismaakunnat)2.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla ympäristövaikutusten arviointimenettelyihin liittyvien hankkeiden määrä on pysynyt poikkeuksellisen korkeana. Vihreän siirtymän investoinnit ovat tuoneet mukanaan paljon uusia hankkeita, ja nykyisin laaja YVA-menettelyjen määrä on muodostunut vakiintuneeksi osaksi alueen hankekantaa. Kokonaisuudessaan puhutaan noin 60:stä eri vaiheessa olevasta YVA-menettelystä, joista suurin osa on vihreän siirtymän hankkeita.
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-beskrivningen för Shanshan New Material (Finland) Oy:s grafitanodmaterialfabrik (Österbotten)1.7.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Shanshan New Material (Finland) Oy planerar att bygga en produktionsanläggning för grafitanodmaterial i GigaVaasa-området i Korsholm, nära gränsen mellan Korsholm och Vasa.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Shanshan New Material (Finland) Oy:n grafiittianodimateriaalitehtaan YVA-selostuksesta (Pohjanmaa)1.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Shanshan New Material (Finland) Oy suunnittelee grafiittianodimateriaalien tuotantolaitoksen rakentamista GigaVaasan alueelle Mustasaareen, Mustasaaren ja Vaasan välisen rajan läheisyyteen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum