Tjällossningen på landsvägarna i de österbottniska landskapen blir normal enligt prognoserna (landskapen i Österbotten)
Tjällossningsprognosen utlovar sedvanligt menföre i de österbottniska landskapen. Prognosen grundar sig på den meteorologiska informationen för den gångna vintern. Vädret under de kommande veckorna påverkar avsevärt i vilken riktning prognosen utvecklas och hur den slår in.
Vintern började tidigt och enhetliga köldperioder har gjort att vägkonstruktionerna har frusit djupare ner jämfört med föregående vintrar. Detta har avspeglats på landsvägarna genom ställvis kraftigare tjälbildning jämfört med en vanlig vinter. Väganvändaren upplever tjälbildningen som överraskande studsar, kast och sprickor i grusvägar och belagda vägar. Tjälskador i vägarna beror på vattnet som har frusit i vägkonstruktionerna.
När det gäller skötseln av menföre på grusvägarna har vintern varit lätt på vägarna i vårt område, eftersom de varma perioderna har varit korta och grusvägarnas ytor har hållits frusna. Det har snöat mycket i vinter, vilket har sysselsatt plogfordonen mer än under de senaste årens genomsnittliga vintrar.
- Tack vare vädret har området de senaste två vårarna huvudsakligen besparats från betydande trafikolägenheter på grund av menföre. Endast några tiotal kilometer väg har viktbegränsats på grund av menföre. Under ett dåligt menföresår har man varit tvungen att förse över 100 km väg med viktbegränsningar. Även i vår hoppas vi på soligt och torrt väder, vilket underlättar menförestiden på vägarna, berättar väghållningsexpert Ville-Petteri Luomanen.
Menförestiden utmanar väghållningen
Vägarna tinar upp med början från kustområdet och framskrider stegvis mot inlandet. Först smälter ytorna på grusvägarna, vilket kan göra grusvägens yta gyttjig och hal. Detta fenomen kallas ytmenföre. Allt eftersom våren framskrider kan vattnet som frusit djupare ner i vägkonstruktionen orsaka tjällossning i vägstommen, vilket skapar problem framför allt för den tunga trafiken. Därför är det bäst att tyngre transporter körs antingen före eller efter tjällossningen.
Om menföresläget tilltar och blir besvärligt på grusvägen och vägens trafikerbarhet riskeras, kan spridning av krossgrus och lätt sladdning av vägen fungera som korrigerande åtgärder. Om menföret inte kan hanteras med dessa åtgärder, förses vägen som sista åtgärd med viktbegränsning, som hindrar omfattande skador på vägen.
Längs grusvägarna har man börjat sätta upp trafikmärken som varnar för menföre. Vägspecifika viktbegränsningar på grund av tjällossning är att vänta åtminstone i liten utsträckning. Även i det belagda vägnätet kan man bli tvungen att införa viktbegränsningar på vägar med mindre trafik, vilka inte är grundligt byggda.
På viktbegränsade vägar tillåts dock viss trafik som överskrider begränsningarna, vilka är bland annat utrycknings- och vägunderhållsfordon, bussar i linjetrafik, transporter inom livsmedelsproduktion, hushållsavfallstransporter, energiförsörjningstransporter, butikbilstrafik och affärernas dagligvarutransporter.
Den lokala NTM-centralen beviljar undantagslov för viktbegränsade landsvägar, mer information: Undantagslov för landsvägar under menförestid
Väganvändarna måste iaktta försiktighet på våta grusvägar. Meddela om trafikfarliga problem direkt till Vägtrafikcentralens Vägtrafikantlinje på nummer 0200 2100 (24/7).
Responskanalen som sköts av Trafikens kundservice är den primära responskanalen i frågor som gäller vägens skick.
Kontakter
Ville-Petteri LuomanenVäghållningsexpert, Väghållningsplanering
Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
Bilder
Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Asfaltering och vägmärkningsarbeten inleds i de österbottniska landskapen i maj7.5.2024 12:00:24 EEST | Tiedote
Enligt nuvarande uppgifter inleder NTM-centralen i Södra Österbotten sina beläggningsarbeten för sommaren 2024 under vecka 19. I området för NTM-centralen i Södra Österbotten, det vill säga i landskapen Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten, är längden av de vägar för vilka beläggningsentreprenader redan upphandlats cirka 400 kilometer. Jämfört med föregående år är sträckan över tre gånger längre. Beläggningsentreprenör är Peab Industri Oy och Asfalttikallio Oy.
Asfaltointi ja tiemerkintätyöt käynnistyvät toukokuussa Pohjalaismaakuntien alueella7.5.2024 12:00:24 EEST | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät tämänhetkisen tiedon mukaan viikolla 19. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan maakunnissa jo kilpailutettujen urakoiden päällystettävä pituus on n. 400 km. Se on viime vuoteen verrattuna yli kolminkertainen. Päällystysurakoitsijoina toimii Peab Industri Oy ja Asfalttikallio Oy.
Förbättring av dränering inleds på vägarna i de österbottniska landskapen6.5.2024 12:44:07 EEST | Tiedote
Dräneringen förbättras på flera landsvägar i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten. Under arbetena kan vägarna ha avvikande trafikarrangemang och hastighetsbegränsningar.
Kuivatuksen parantamistyöt käynnistyvät Pohjalaismaakuntien maanteillä6.5.2024 12:44:07 EEST | Tiedote
Kuivatusten parantamistyöt käynnistyvät useilla maanteillä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla. Töiden aikana teillä saattaa olla käytössä normaalista poikkeavia liikennejärjestelyitä ja nopeusrajoituksia.
Golkas bro i Merikart i Vasa är avstängd för trafik tills vidare30.4.2024 12:20:28 EEST | Tiedote
De övre stålkonstruktionerna på Golkas bro skadades 29.4.2024 när ett högt fordon försökte köra över bron. Bron är för närvarande avstängd för all trafik, även för fotgängare och cyklister.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum