Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Biolan Oy

Jätelain uudistuksen mukaan biojätteet täytyy kierrättää jatkossa erikseen joko erilliskeräyksellä tai kompostoimalla. Samalla biojäte tulee jatkossa lajitella kaikissa yli 10 000 asukkaan taajamien kaikissa kiinteistöissä, myös omakotitaloissa.

S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen uskoo ilmiön kasvavan tulevina kuukausina, kun ihmiset ymmärtävät mahdollisuuden säästää kompostoimalla.

”Käytännössä lakiuudistuksen myötä omakotiasujalla on vaihtoehtona joko tilata biojätteen erilliskeräys tai kompostoida ne omatoimisesti. Ottaen huomioon, että erilliskeräys kuitenkin maksaa, niin kompostoinnilla voi säästää 170–180 euroa vuodessa pelkissä tyhjennyskustannuksissa. Sen lisäksi kompostin avulla biojätteen saa hyödynnettyä omassa puutarhassa”, Väänänen toteaa.

Erityisesti ympärivuotiset kompostorit ovat olleen todella suosittuja, ja myynnissä on kasvua edelliseen vuoteen tullut Väänäsen mukaan yli puolitoistakertaisesti. Myös kompostikuivikkeet ja herätteet ovat kasvattaneet suosiota. Vaikka Prismassa ja alan toimijoiden keskuudessa oltiin varauduttu kysynnän kasvuun, se pääsi silti yllättämään.

”Kova suosio johti aluksi jopa tuotteiden loppumiseen, vaikka tähän lakimuutokseen olimme toimittajan kanssa valmistautuneet. Tällä hetkellä ennakoimme, että kysyntä on jopa kasvamaan päin, sillä vielä on paljon asukkaita, jotka eivät ole reagoineet asiassa. Olemme kuitenkin yhteistyössä valmistajien kanssa saaneet pullonkauloja pois sesongin osalta, joten uskomme, että tuotteet eivät tule nyt loppumaan kevään aikana.”

Myös kotilajittelu kiinnostaa

Kompostoinnin lisäksi jätelain muutos näkyy myös sisällä kotona, sillä kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on myös tuplaantunut viimeisen kolmen kuukauden aikana.

“Esimerkiksi Smartstore Collect –setit ovat nyt olleet todella kysyttyjä. Lain muutos näyttää siltä, että jätteiden lajittelua tehdään kotona sisällä yhä enemmän ja se näkyy myös näissä tuotteissa”, Väänänen toteaa.

Ota nämä huomioon kompostoria ostaessasi

Prismoissa on tuotu lakimuutoksen seurauksena kotitalouksissa nyt tarpeellisia tuotteita selkeämmin esille sekä lisätty informaatiota, jotta asiakkaat ymmärtävät paremmin, mistä kokonaisuudessa on kyse.

”Kyselyitä tästä on tullut sen verran, että oli järkevää reagoida. Suosittelen, että kannattaa viimeistään nyt katsoa oman alueen viranomaiselta tarkemmat ohjeet siitä, miten muutos koskettaa omaa aluetta. On myös hyvä muistaa, että jos omistaa jo ympärivuotiseen käyttöön soveltuvan kompostorin, niin tästä pitää tehdä viranomaiselle ilmoitus”, Väänänen ohjeistaa.

Kompostorikaupoille nyt suuntaavaa Väänänen neuvoo tarkistamaan seuraavat asiat:

• Kompostori on lämpöeristetty. Tällöin kompostoituminen on mahdollista ympäri vuoden.

• Kompostori on riittävän tiivis: Kompostorissa ei saa olla yli seitsemän millimetrin aukkoja, jotta haittaeläimet eivät haista jätettä tai pääse sisältöön käsiksi.

• Kompostori on ilmanvaihdollinen. Hyvä ilmanvaihto ehkäisee kompostorin hajuhaittoja

• Arvioi oman biojätteen määrä: Ympärivuotinen kompostori vaatii jatkuvasta uutta jätettä, jotta se ei esimerkiksi jäädy talvella.

Lisätietoja:
Marko Väänänen
Myyntipäällikkö (rakentaminen, sisustaminen & puutarha)
marko.vaananen@sok.fi
puh. 0107681637

SOK:n viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Biolan Talouskompostori 200 L vihreä
BioProffa 5l keruuastia ruostumaton teräs

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.