Lamor ja Remeo solmivat sopimuksen muovijätteen toimituksista raaka-aineeksi Lamor Recyclingin laitokselle Porvoon Kilpilahteen

Lamor Corporation Oyj            Lehdistötiedote 26.3.2024 klo 9.00

Lamor Recycling ja Remeo ovat allekirjoittaneet sopimuksen lajitellun muovijätteen toimituksista Lamor Recyclingin muovin kemiallisen kierrätyksen laitoksen raaka-aineeksi Porvoon Kilpilahteen. Remeo toimittaa laitoksen tarvitseman jätemäärän kokonaisuudessaan ja oikeanlaatuisena laitoksen valmistuttua myöhemmin tänä vuonna. Tuleva laitos on ensi vaiheen 10.000 tonnin vuosittaisella käsittelykapasiteetillaan ensimmäinen teollisen mittakaavan muovin kemiallinen kierrätyslaitos Suomessa. Se on myös konseptilaitos, jonka avulla Lamor tavoittelee 100.000 tonnin kierrätysmuoviportfoliota.

”Olemme yhdessä luomassa uutta skaalautuvaa kierrätysmenetelmää muoville. Tämä yhteistyö on sarallaan ainutlaatuinen ja se konkretisoituu nopeammin kuin moni muu, vasta suunnittelupöydällä oleva hanke”, kertoo Remeon toimitusjohtaja Johan Mild. ”Meille tämä alkuvaiheen 10-kilotonnin sopimus on ensiaskel merkittävälle yhteystyölle, jolla on suuri potentiaali.”

Laitoksen rakennuttaa ja sitä operoi Lamor Recycling Oy, Lamorin ja sen kumppanin Resiclon omistama hankeyhtiö.

”Meille on aivan oleellista saada lajiteltua muovijätettä, jolla on oikea polyolefiinikoostumus. Tähän asti se on poltettu jätteen mukana. Olemme iloisia tästä sopimuksesta, joka tuo meidät taas askeleen lähemmäs kestävää kehitystä ja muovin kiertotaloutta”, sanoo Lamorin toimitusjohtaja Johan Grön, joka aiemmin veti Kilpilahden hanketta Lamorin operatiivisena johtajana toimiessaan. ”Remeolla on erittäin moderni ja tehokas lajittelulaitos vain 20 kilometrin päässä Kilpilahdesta. Uskomme, että yhteistyö toimii sujuvasti ja saattaa johtaa jopa korkeampiin volyymeihin tulevaisuudessa.”

Remeo on suomalainen jätehuoltoon keskittynyt ympäristöhuoltoyhtiö, joka on johtava toimija muovin lajittelussa. Yrityksen jätteenlajittelulaitos Vantaalla on Euroopassa ainoa laatuaan, sillä sen edistyksellinen teknologia ja kaksi integroitua jätteenkäsittelylinjaa mahdollistavat monentyyppisten jätteiden lajittelun: sekä kaupallisen ja teollisuusjätteen että rakennus- ja purkujätteen.

EU:n komissio on hiljattain varoittanut Suomea, ettei maa todennäköisesti saavuta asetettua 55 prosentin tavoitetta yhdyskuntajätteen kierrätyksessä. Lisäksi EU valmistelee kieltoa EU:n ulkopuolella valmistetun kierrätysmuovin käytölle ruokapakkauksissa ympäristösyistä. Korkeaa hygieniaa vaativat elintarvikepakkaukset ovat yksi mahdollinen käyttökohde Lamor Recyclingin tuotannolle.

”Tämä hanke, kuten myös tavoittelemamme kokonaisportfolio muovinkierrätyksessä, tukevat vahvasti valtavan globaalin muoviongelman ratkaisua – aloittaen Suomesta”, päättää Grön.

Lue lisää hankkeesta:

Johan Grön, toimitusjohtaja, Lamor Corporation Oyj
puh. 040 5464186, johan.gron@lamor.com

Johan Mild, toimitusjohtaja, Remeo Group Oy
puh. 040 301 3004, johan.mild@remeo.fi

Ympäristönsuojelua, maan ennallistamista ja materiaalinkierrätystä: Innovatiiviset teknologiamme, palvelumme ja räätälöitävät ratkaisumme – öljyntorjunnasta jätteen- ja vedenkäsittelyyn, maanpuhdistuksesta muovinkierrätykseen – hyödyttävät asiakkaita ja ympäristöjä joka puolella maailmaa.

Pystymme isoihin ja nopeisiin operaatioihin toimimalla verkottuneessa ekosysteemissä paikallisten kumppaneidemme kanssa, omien asiantuntijoidemme johdolla. Meillä on yli 60 työntekijää yli 20 maassa. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 123 miljoonaa euroa. Lamorin osake (LAMOR) on listattu Nasdaq Helsinki -markkinapaikalla. Lisätietoja: www.lamor.com

Remeo lyhyesti

Remeo on suomalainen ympäristöhuoltoalan yritys. Ratkaisemme asiakkaidemme haasteita jätehuollon, materiaalikierron ja raaka-ainehankintojen saralla.

Olemme kunnianhimoinen kierrätystoimialan kehittäjä ja hyödynnämme materiaalien lajittelussa moderneinta älyteknologiaa, joka tekee materiaalikierrostamme toimialan tehokkainta. Missionamme on Suomen CO2 -päästöjen vähentäminen kierrätysasteen noston avulla.

Remeo toimii Suomessa valtakunnallisesti ja työllistää 450 kiertotalousammattilaista. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 100 miljoonaa euroa. Lisätietoja: remeo.fi

Lamorille viiden öljyntorjuntapuomikontin tilaus Kroatiasta14.5.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Lamor Corporation Oyj Lehdistötiedote 14.5.2024 klo 11.00 Lamorille viiden öljyntorjuntapuomikontin tilaus Kroatiasta Kroatian meri-, liikenne- ja infrastruktuuriministeriö on tilannut Lamorilta viisi puomikonttia, joiden arvo on yhteensä noin miljoona euroa. Lamor on jo aiemmin toimittanut Kroatiaan kolme puomikonttia, joiden kanssa puomikokonaisuus yltää neljän kilometrin pituuteen. Puomeja käytetään merellä vahinkotilanteissa, joissa vuotaa öljyä. Ne suojaavat Kroatian meri- ja ranta-alueita saastumiselta, sillä ne estävät öljyn leviämisen ja helpottavat sen korjaamista merestä. Kroatia sijaitsee Adrianmeren itärannikolla. Alue on etenkin kesäaikaan suosittu kohde veneille ja risteilyaluksille. Merellä havereihin liittyy aina öljyvahingon riski. Jos öljy pääsisi leviämään rajoittamatta, se voisi aiheuttaa vakavaa vahinkoa Kroatian vesialueille ja ympäristölle sekä alueen turismille. Sen tähden Kroatian valtio kehittää valmiuttaan uusilla öljyntorjuntavälineillä. ”Lamorilla on vuosik

Lamor wins a contract for five Oil Spill Response Boom containers to Croatia14.5.2024 11:00:00 EEST | Press release