Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta

Jaa

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Devan Shimoyama on yhdysvaltalainen taiteilija, joka asuu ja työskentelee Pittsburghissa. Hänen teoksiaan on ollut esillä yksityis- ja ryhmänäyttelyissä eri puolilla Yhdysvaltoja ja Eurooppaa sekä johtavilla taidemessuilla. Shimoyama on valmistunut  taiteiden maisteriksi Yalen yliopistosta vuonna 2011, ja hän on työskennellyt vuodesta 2015 alkaen viime aikoihin saakka apulaisprofessorina Carnegie Mellon -yliopistossa.

Uutuuskirja Fade Cut esittelee Shimoyaman Parturi-sarjan teoksia, joissa taiteilija muuntaa hypermaskuliinisen afroamerikkalaisen parturiliikkeen kuvitteelliseksi queer-fantasiaksi. Yhdysvalloissa kiitosta saanut parturi-installaatio luo kuvitteellisen tilan, johon erilaiset ihmiset ovat tervetulleita ilmaisemaan itseään vapaasti. Shimoyaman taiteen teemoista keskustelevat kirjassa Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen, kokoelma- ja näyttelypäällikkö Laura Kuurne ja taiteilija itse.

Teos liittyy Serlachius-museo Göstassa Mäntässä avautuneeseen samannimiseen näyttelyyn, jossa on esillä Shimoyaman installaatio. Taiteilija on muuntanut hypermaskuliinisen afroamerikkalaisen parturiliikkeen kuvitteelliseksi queer-fantasiaksi, johon erilaiset ihmiset ovat tervetulleita ilmaisemaan itseään vapaasti. Näyttely on avoinna 18.8.2024 asti.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Devan Shimoyama – Fade Cut, Parvs ja Serlachius-museot, 2024
Devan Shimoyama – Fade Cut, Parvs ja Serlachius-museot, 2024
Lataa
Devan Shimoyama: Daphne’s Repose (Daphnen lepo), 2016, öljy, värikynä, kollaasi ja kimalle kankaalle, 91 ✕ 66 cm
Devan Shimoyama: Daphne’s Repose (Daphnen lepo), 2016, öljy, värikynä, kollaasi ja kimalle kankaalle, 91 ✕ 66 cm
Lataa
Devan Shimoyama: Mighty Mighty Style Guide (Gentlemen) (Mahtavanmahtava tyyliopas (miehet)), 2019, silkkipainokollaasi, viilu, kimalle ja tekojalokivet paperille, 102 ✕ 76 ✕ 4 cm
Devan Shimoyama: Mighty Mighty Style Guide (Gentlemen) (Mahtavanmahtava tyyliopas (miehet)), 2019, silkkipainokollaasi, viilu, kimalle ja tekojalokivet paperille, 102 ✕ 76 ✕ 4 cm
Lataa
Devan Shimoyama: Bobby, 2019 öljy, akryyli, värikynä, kollaasi, kimalle, höyhenet ja jalokivet levylle pingotetulle kankaalle, 122 ✕ 90 cm
Devan Shimoyama: Bobby, 2019 öljy, akryyli, värikynä, kollaasi, kimalle, höyhenet ja jalokivet levylle pingotetulle kankaalle, 122 ✕ 90 cm
Lataa
Devan Shimoyama: Le Diable (Paholainen), 2022 öljy, vinyyliväri, kollaasi, värikynä, kimalle, kangas,  paljetit, silkkikukat ja korut levylle pingotetulle kankaalle, 213 ✕ 173 cm
Devan Shimoyama: Le Diable (Paholainen), 2022 öljy, vinyyliväri, kollaasi, värikynä, kimalle, kangas, paljetit, silkkikukat ja korut levylle pingotetulle kankaalle, 213 ✕ 173 cm
Lataa
Devan Shimoyama: Stay Still (Älä liiku), 2023 öljy, värikynä, vinyyliväri, tekojalokivet,  akryyli, kangas, kollaasi, korut ja kimalle  levylle pingotetulle kankaalle, 213 ✕ 173 cm
Devan Shimoyama: Stay Still (Älä liiku), 2023 öljy, värikynä, vinyyliväri, tekojalokivet, akryyli, kangas, kollaasi, korut ja kimalle levylle pingotetulle kankaalle, 213 ✕ 173 cm
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye