Lomakorvauksen jaksotus siirtää ansiopäivärahan alkua yli viikolla

Avoin työttömyyskassa laski, minkä verran jo tehdyt lakimuutokset ovat vaikuttaneet maksettuihin ansiopäivärahoihin. Tammikuussa tuli voimaan sekä lomakorvauksen jaksottaminen että omavastuupäivien määrään lisääminen. Nämä molemmat vaikuttavat siihen, milloin ansiopäivärahan maksaminen voi alkaa.

Henkilö kirjoittaa kannettavalla tietokoneella. Etualalla on kahvikuppi.
Kusti Manninen 2022 Käytettävissä A-kassaan liittyvissä artikkeleissa

Tammi-helmikuun aikana keskimääräinen lomakorvauksen jaksotuksen vaikutus on ollut 8,1 arkipäivää. Keskimääräisellä maksetulla päivärahalla tämä tarkoittaa noin 632 euron menetystä hakijoille. Myös omavastuupäivien lisääminen tulee vaikuttamaan tänä vuonna kymmeniin tuhansiin hakijoihin.

Työttömyysturvaan tulee tänä vuonna useita muutoksia. Osa muutoksista on jo hyväksytty ja ne ovat tulleet voimaan, kuten lomakorvauksen jaksotus ja omavastuuajan pidennys. Laskimme, millaisia vaikutuksia muutoksilla on maksettaviin etuuksiin.

Lomakorvauksen jaksotus siirtää ansiopäivärahan alkua yli viikolla

Lomakorvauksen yhteydessä jaksottamisella tarkoitetaan sitä, että kassa laskee, kuinka monen lomapäivän palkkaa saamasi lomakorvaus työsuhteen päättyessä vastaa ja tältä ajalta ei makseta ansiopäivärahaa. Käytännössä jaksotus siis siirtää ansiopäivärahaoikeuden alkamista.

Tammi-helmikuun aikana keskimääräinen lomakorvauksen jaksotuksen vaikutus on ollut 8,1 arkipäivää (mediaani 9,3). Keskimääräisellä maksetulla päivärahalla tämä tarkoittaa noin 632 euron menetystä hakijoille. Tammi-helmikuussa keskimääräinen maksettu ansiopäiväraha oli 78 euroa päivässä.

2023 ensihakijoita, joilta ansiopäivärahasta vähennettiin omavastuuaika, oli 38 805. Määrä tulee tänä vuonna todennäköisesti olemaan tätä korkeampi. Omavastuupäivien määrää kasvatettiin vuoden alussa viidestä päivästä seitsemään päivään. Keskimääräisellä maksetulla päivärahalla tämä tarkoittaa noin 149 euron menetystä hakijalle.

Lapsikorotuksen poisto vaikuttaa tuhansiin hakijoihin

Huhtikuussa luovutaan ansiopäivärahan lapsikorotuksesta, jonka vaikutus tulee olemaan 150–285 euroa kuukaudessa. Lasten määrä on vaikuttanut lapsikorotuksen suuruuteen. Lapsikorotusta maksetaan tyypillisesti noin kolmannekselle hakijoista. 2023 lapsikorotusta sai A-kassasta noin 18 000 ansiopäivärahan hakijaa.

Myös sovitellun päivärahan 300 euron suuruinen suojaosa poistuu huhtikuussa. Jatkossa siis osa-aikatyöstä tulevasta palkasta puolet vähentää suoraan maksettavaa ansiopäivärahan määrää, kun suojaosaa ei enää ole. Jos palkka osa-aikatyöstä on esimerkiksi 800 euroa, siitä puolet eli 400 euroa, vähennetään suoraan koko kuukaudelta maksettavasta ansiopäivärahan määrästä. Suojaosan voimassa ollessa vain 300 euroa ylittävästä osasta puolet huomioitiin ansiopäivärahan määrässä. Tässä esimerkissä se olisi 250 euroa.

2023 soviteltavaa päivärahaa maksettiin 12 463 hakijalle Avoimesta työttömyyskassasta.

Avoin työttömyyskassa seuraa tarkasti tehtävien lakimuutosten vaikutuksia maksettaviin etuuksiin.

Työtilanne kohenemassa – lomautettujen osuus puolittui16.5.2024 07:35:14 EEST | Tiedote

Avoimen työttömyyskassan toukokuun puolenvälin hakemusmäärätietojen perusteella näyttää siltä, että ansiopäivärahaa hakeneiden määrä on kääntymässä laskuun. Hakemusten määrä oli 16 prosenttia pienempi, kuin huhtikuun vastaavana ajankohtana. Lomautettujen osuus näyttää myös kääntyvän laskuun. Toukokuun puoliväliin mennessä lomautettujen osuus saajista oli 19 prosenttia. Koko alkuvuoden ajan lomautettujen osuus pysytteli yli 40 prosentissa. Myös A-kassan jäsenkysely kertoo jäsenten työtilanteen paranemisesta.

Ansiopäivärahamenot nousivat yli 30 prosenttia14.5.2024 08:49:41 EEST | Tiedote

Huhtikuussa ansiopäivärahaa sai Avoimesta työttömyyskassasta 13,4 prosenttia kaikista kassan jäsenistä. Saajamäärä pysytteli samalla tasolla kuin maaliskuussa. Kuitenkin verrattuna viime vuoteen, saajamäärä on kasvanut huomattavasti, jopa 30,5 prosentilla viime vuoden huhtikuuhun verrattuna. Huhtikuussa ansiopäivärahamenot kohosivat 48,1 miljoonaan euroon, ollen 32,1 prosenttia suuremmat kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.