Orpon hallitus heikentää koko Euroopan luonnonsuojelua

Orpon hallitus päätti yllättäen kääntyä kielteiselle kannalle EU:n ennallistamisasetuksessa. Suomen kannalta ongelmallisena nähtyihin kohtiin kansallisen metsäpolitiikan ja maatalouden kannalta saatiin muutoksia erityisesti suomalaisten europarlamentaarikkojen tekemän vaikuttamistyön avulla.

Demarinaisten ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ja Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja, PES Women hallituksen jäsen ja SDP:n eurovaaliehdokas Emmi Lintonen

“Orpon oikeistohallitukselle ilmastonsuojelu ei ole prioriteetti. Onko todella niin, että haluamme ympäristönsuojeluun ja maapallon tulevaisuuteen liittyvissä kysymyksissä olla samalla puolella kuin Unkari, joka on ilmoittanut äänestävänsä ennallistamisasetusta vastaan. Suomen suunta ympäristökysymyksissä on kääntynyt merkittävästi Orpon hallituksen myötä. Me tarvitsemme EU-tason sääntelyä, jotta luontokato ja luonnontilan heikkeneminen saadaan pysäytettyä”, kysyy Demarinaisten ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Tähänastiset toimet EU:ssa eivät ole olleet riittäviä estämään luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä. EU:n Copernicus-palvelu, joka seuraa ilmastonmuutoksen edistymistä, totesi vuoden 2023 olleen mittaushistorian kuumin. Maailman ilmatieteen järjestö WMO juuri julkaisema raportti myös vahvisti, että koko kulunut vuosikymmen oli mittaushistorian kuumin.

“Luontokato on yksi maailman suurimmista uhkista, ja näin ollen emme voi jäädä jarruksi EU:n toimissa estää luonnonsuojelua. Ennallistamisasetukseen on saavutettu Suomen metsien erityspiirteet huomioivia joustoja, ja näin ollen Suomen pitäisi äänestää esityksen puolesta EU:n neuvoston äänestyksessä, kun sen aika tulee”, muistuttaa Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja, PES Women hallituksen jäsen ja SDP:n eurovaaliehdokas Emmi Lintonen.