Elinkeinoelämän luottamus edelleen laskussa

EK:n Luottamusindikaattorin tuloksissa teollisuuden luottamus kääntyi laskuun. Rakentamisessa aavistus nousua, muut päätoimialat ennallaan.

”Yrityksissä luottamuksen nousu antaa odottaa yhä itseään. Luottamuksessa pohjakosketus on jo takanapäin, mutta nopeaa nousua taloudessa ei ole lähikuukausinakaan näköpiirissä. Suomen talous kulkee heikoilla kevätjäillä", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

Teollisuudessa luottamusta mittaava saldolukema oli maaliskuussa -13. Luottamus laski kahden pisteen verran edelliskuun tasolta. Luottamusindikaattori on yhä selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on +1.

Maaliskuussa rakentamisen luottamusta kuvaava saldoluku nousi arvoon -40. Saldoluku oli kaksi pistettä enemmän kuin helmikuun lukema. Pitkän aikavälin keskiarvo on -7.

Palveluiden luottamus pysyi ennallaan maaliskuussa. Luottamusta mittaava saldoluku oli -4. Palvelualojen indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on +11.

Vähittäiskaupassa luottamus pysyi maaliskuussa ennallaan edelliskuun lukemassa -12. Pitkän aikavälin keskiarvo on -1.

”Rakentamisen luottamus pysyi pohjamudissa, eikä ihme, sillä asuntorakentamisessa ei ole rakennuslupien puolesta ollut koskaan näin hiljaista. Teollisuuden investoinnit eivät ota vielä tänä vuonna tuulta alleen ja taloutta tähän asti kannatellut yksityisen kulutuksen kiihtyminen lasketaan korkojen laskun varaan. Aliarvioimme investointien alakulon vaikutuksia talouteen tällä hetkellä. Tästä vuodesta tulee heikko, ei siitä pääse mihinkään.”

”Tuoreimmissa talousennusteissa ei myöskään huomioida poliittisten lakkojen vaikutuksia bruttokansantuotteeseen. Siksi on selvää, että talousennusteissa on yhä korjausvaraa heikompaan. Samalla vaikeutuu julkisen talouden sopeutusurakka. Meillä on edessä Sailaksen listan kokoinen sopeuttaminen. Mahdollisesti jopa isompikin", päättää Pakarinen.

Luottamusindikaattori, maaliskuu 2024
Luottamusindikaattorin tulokset animaationa

Lisätietoja:
Sami Pakarinen, johtaja, p. 050 343 4337

Elinkeinoelämän viestit EU-vaaleihin: Euroopan on herättävä kilpailukykyhaasteeseen8.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Eurooppa on vedenjakajalla. Vihreän talouden kilpailukyky, sisämarkkinoiden pelastaminen sekä turvallisuuden vahvistaminen tulee EK:n vaalitavoitteiden mukaan nostaa EU:n prioriteeteiksi seuraavalla viisivuotiskaudella. Ukrainan tuen jatkuminen on sekä Euroopan että Suomen ehdoton etu. Tulevalla vaalikaudella ratkaistaan EU:n talouden suunta - otammeko kilpailukykyhaasteen tosissamme vai näivetymmekö. Kilpailukyvyn varassa ratkeaa myös Euroopan kyky vastata ympäristön, turvallisuuden ja kansalaisten hyvinvoinnin tarpeisiin, korostaa EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies: ”Meillä Suomessa on jo vuosia sitten lyönyt läpi ajatus siitä, että kunnianhimoiset ilmastotavoitteet voivat toimia kestävän kasvun ajureina ja synnyttää innovaatioita, työtä ja hyvinvointia. On siis myös ympäristön etu, että kestävästi toimivat yritykset pärjäävät ja niiden kilpailukyky vahvistuu. Nyt on syytä vaikuttaa sen puolesta, että sama ajattelutapa saataisiin EU-politiikan johtoajatukseksi”. Valtiontukisääntöjä o

Vihreissä investoinneissa yli 30 prosentin vuosikasvu – seuraavat 6–9 kuukautta ratkaisevat jatkon3.4.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Suomen vihreän siirtymän investointiaikeiden euromääräinen summa kasvoi vuonna 2023 lähes kolmanneksella edellisvuoteen verrattuna. Hankkeita on kaikkiaan vireillä noin 260 miljardin euron edestä. Konkreettisia askelia on otettu lähes 19 miljardin euron arvosta. Hyvän vireen jatkuminen edellyttää, että sähköä käyttävien teollisuusinvestointien aalto siirtyisi suunnitelmista toteutukseen – seuraavat 6–9 kuukautta ovat ratkaisevia. EK:n on seurannut yhden vuoden ajan vihreiden investointien etenemistä verkkosivuiltamme löytyvän dataikkunan kautta (http://www.ek.fi/dataikkuna). ataikkunan tuoreimpien lukujen valossa Suomessa on vireillä yli 500 investointihanketta, jotka liittyvät energiasiirtymään tai puhtaaseen teollisuuteen ja siihen liittyvään palveluliiketoimintaan. Niiden arvo on kasvanut vuoden aikana 31 prosenttia ollen nyt 259 miljardia euroa. Investoinnit toisivat toteutuessaan varovaisestikin arvioiden 20 000 uutta työpaikkaa. Alavireinen suhdanne ja vaikea rahoitustilanne huom

EastCham Finland ja EK avaavat toimiston Kiovaan – suomalaisen elinkeinoelämän rooli vahvistuu Ukrainassa26.3.2024 09:02:49 EET | Tiedote

Kauppakamari EastCham Finland perustaa toimiston Kiovaan yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliiton kanssa. Toimisto auttaa suomalaisyrityksiä pääsemään mukaan jälleenrakennushankkeisiin ja Ukrainan markkinoille. Toimiston päällikkönä 1. huhtikuuta aloittaa Olena Kutsai. Suomalainen elinkeinoelämä saa tänä keväänä pysyvän edustuston Kiovassa. EastChamin ja EK:n käynnistämän Kiovan toimiston rooli on tärkeä, sillä paikallinen ja asiantunteva tuki helpottaa suomalaisyritysten markkinoillepääsyä ja etabloitumista Ukrainaan. Toimiston tehtävä on tuottaa yrityksille tietoa Ukrainan markkinasta ja toimintaympäristöstä. Se auttaa paikallisten kumppaneiden löytämisessä ja tarjoaa tietoa Ukrainan jälleenrakentamisprojekteista sekä rahoituksesta. Toimistolla tulee olemaan tärkeä tehtävä myös vuoropuhelussa Ukrainan hallinnon kanssa. Kiovan toimiston päälliköksi nimitetty Olena Kutsai tuntee erinomaisesti ukrainalaisen liike-elämän ja yrityskentän sekä julkiset hankinnat ja rahoituskanavat. Olena

Itäisestä Suomesta erityistalousalue – elinkeinopolitiikan pilotit käyntiin25.3.2024 13:00:00 EET | Tiedote

EK on julkistanut puheenjohtajansa Harri Bromanin johdolla suositukset kuuden maakunnan päättäjille ja Suomen hallitukselle siitä, kuinka itäisen Suomen talous ja elinvoima saadaan kääntymään kasvuun. Erityistalousalueen ytimessä ovat ketterästi toteutettavat pilotit, joilla avataan investointien ja yrityskasvun pullonkauloja sekä vahvistetaan infraa. EK esittää erityislähettilästä, jonka johdolla kuuden maakunnan synergiat saataisiin maksimoitua.