Leigh Bardugon uutuuskirjassa yliopistossa on salaseuroja ja matkataan helvettiin

Suomessakin Grishaversumi-kirjasarjastaan suosiota saanut kirjailija Leigh Bardugo solmi viime vuonna "kahdeksannumeroisen sopimuksen" kustantajansa kanssa.
Sopimuksen uusin hedelmä Helvettiin ja takaisin ilmestyi juuri suomeksi. Aikuisten romaani on jatkoa Salatun tiedon seuralle, joka sijoittuu Yalen yliopistomaailmaan ja sen salaseuroihin.

Helvettiin ja takaisin on jatkoa Leigh Bardugon ensimmäiselle aikuisille suunnatulle romaanille Salatun tiedon seura. Todelliseen historiaan ja oikean elämän yliopistosalaseuroihin perustuvassa tarinassa Bardugo herättää henkiin taikuuden, väkivallan ja hirviöiden maailman.

Alex Stern on päässyt sinuiksi voimiensa kanssa. Samalla hänen ystävänsä ja mentorinsa Daniel Arlington on kuitenkin lähetetty helvettiin. Yhdessä ystävänsä Dawesin kanssa Alex kerää joukon enemmän tai vähemmän luotettavia kumppaneita pelastamaan mentori.

Salaisten tekstien ja esineiden ohjaamana joukkio pääsee Yalen yliopiston suurimpien salaisuuksien äärelle. Mutta kun tiedekunnan väkeä alkaa kuolla, Alex ymmärtää, että jotain synkkää on tekeillä. Lopulta hänen on kohdattava menneisyytensä haamut selvitäkseen hengissä yliopiston pimeillä käytävillä.

Leigh Bardugo (s. 1975) on Yhdysvaltain Kaliforniassa varttunut ja siellä edelleen asuva kirjailija. Bardugo on käynyt Yalen yliopiston, minne myös pian julkaistava uutuusteos sijoittuu. Bargudo oli jäsen Wolf's Head -nimisessä salaisessa seurassa. Seura inspiroi häntä kirjoittamaan kirjasarjan, jossa tosielämän salaseurojen lisäksi on olemassa niitä kaikkia yhdistävä salatun tiedon seura.

Leigh Bardugon eri Grishaversumi-kirjasarjoja yhdistelevä Varjo ja riipus -sarjan kaksi kautta ovat nähtävissä Netflixissä.

Leigh Bardugo: Helvettiin ja takaisin
Alkuteos Hell Bent, suomentanut Meri Kapari.
Aula & Co 2024

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books, mutta yhtiö on itsenäinen.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsinki Litiin12.2.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen maaliskuussa ilmestyvä romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin ohjelmisto julkistettiin viime viikolla, ja kaksipäiväiset liput ovat jo loppumassa.

Koira opettaa syvää yhteyttä – Sigrid Nunezin palkittu romaani Paras ystävä on ilmestynyt1.2.2024 12:54:58 EET | Tiedote

Sigrid Nunezin Paras ystävä on liikuttava tarina ihmisen ja koiran maagisesta yhteydestä. Se kertoo myös rakkaudesta, ystävyydestä ja parantumisesta. Nunez on muun muassa National Book Awardilla palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hän ehti julkaista 20 teosta, ennen kuin Paras ystävä räjäytti kirjailijan suosion. Kirjan pohjalta on tekeillä ison budjetin elokuva.

Satavuotiaan syyttäjän huikea testamentti jälkipolville19.1.2024 10:32:54 EET | Tiedote

Maailmassa ei ole toista ihmistä, jolla olisi Benjamin Ferenczin veroinen perspektiivi kuluneeseen vuosisataan. Viime keväänä 103-vuotiaana kuollut Nürnbergin sotarikosoikeudenkäyntien syyttäjä eli poikkeuksellisen elämän. Ferencziltä on hyvä ottaa oppia siinä, mitä sinnikkyys tarkoittaa – varsinkin silloin, kun kohtaa ylitsepääsemättömältä tuntuvia vastoinkäymisiä. Nyt suomennetussa kirjassaan Viimeiset sanat hän kertaa elämänsä vaiheita ja tiivistää kokemuksensa yksinkertaisiin ohjeisiin. Tärkein niistä on: ”Päätä olla hyvä”. Vainojen uhrien muistopäivää vietetään jälleen 27.1.