S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

Prisma
Prisma Sami Heiskanen

Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuvat. Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Lisäksi asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jo toista vuotta joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Myynti kasvoi 8,9 prosenttia edellisvuodesta, ja samalla kasvoivat myynnin volyymi ja asiakasmäärä. Kasvua vetivät vahvimmin Prisma ja S-market.

- Ruoan hinta on pysynyt keskeisenä asiana niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin. Olemme järjestelmällisesti pitäneet kiinni edullisesta ostoskorista. Vuonna 2023 S-ryhmä laski ensimmäisenä ruoan hintaa jo maaliskuussa kaikissa Xtra-tuotteissa, ja hinnanalennuksia jatkettiin syyskuussa sekä tammikuussa 2024. Kehitämme myös muutoin asiakkaita nyt kiinnostavia omia merkkejämme ja aloitimme Coop-tuotesarjan asteittaisen lanseerauksen myymälöihimme, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

S-ryhmän päivittäistavarakauppa jatkaa investointeja myymälöiden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Ruoan verkkokauppaa kehitetään edelleen asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Myös ruoan verkkokaupassa S-ryhmä vahvisti asemaansa markkinajohtajana, ja S-kaupat.fi-palvelu kasvatti myyntiään 15,8 prosenttia edellisvuodesta. Verkostossa on mukana jo yli 300 toimituspaikkaa eri puolilla Suomea ja jopa 11 paikkakunnalla ruokakassit voi tilata kotiin myös nopealla robokuljetuksella. HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa avaavat automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset vuonna 2024. Kerää ja skannaa -palvelua laajennettiin vuoden 2023 aikana ja se on nyt käytössä 61 Prismassa. Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi myös itsepalvelukauppana Sale Automaattia.

- Ruoan hinnan korostuessa huomaamme asiakkaiden suosivan suuria myymälöitä ja Prisma-ketju on ollut nyt erityisesti asiakkaiden suosiossa. Uusia Prismoja avattiin kaksi: Prisma Hämeenkatu Tampereen keskustaan sekä Prisma Myyrmanni Vantaalle. Sale-ketjun uudistus jatkui, ja nyt jo lähes kaikki Sale-ketjun noin 300 myymälää on uudistettu ajanhenkisen konseptin mukaiseksi. Myös Suomen suurin päivittäistavarakaupan ketju S-market jatkoi vahvassa vedossa ja vuoden aikana avattiin S-marketeja uusiin sijainteihin Hämeenkyröön, Vantaan Porttipuistoon ja Kivistöön, Rovaniemen Talvitielle sekä Lappeenrannan Kourulaan, kertoo Päällysaho.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Prisma

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.