S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan
S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.
![Prisma](/data/images/public/68574024/70128468/5016b12a-92f9-4148-a060-1e1ab99924df-w_720.jpg)
Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuvat. Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Lisäksi asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jo toista vuotta joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Myynti kasvoi 8,9 prosenttia edellisvuodesta, ja samalla kasvoivat myynnin volyymi ja asiakasmäärä. Kasvua vetivät vahvimmin Prisma ja S-market.
- Ruoan hinta on pysynyt keskeisenä asiana niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin. Olemme järjestelmällisesti pitäneet kiinni edullisesta ostoskorista. Vuonna 2023 S-ryhmä laski ensimmäisenä ruoan hintaa jo maaliskuussa kaikissa Xtra-tuotteissa, ja hinnanalennuksia jatkettiin syyskuussa sekä tammikuussa 2024. Kehitämme myös muutoin asiakkaita nyt kiinnostavia omia merkkejämme ja aloitimme Coop-tuotesarjan asteittaisen lanseerauksen myymälöihimme, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
S-ryhmän päivittäistavarakauppa jatkaa investointeja myymälöiden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Ruoan verkkokauppaa kehitetään edelleen asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Myös ruoan verkkokaupassa S-ryhmä vahvisti asemaansa markkinajohtajana, ja S-kaupat.fi-palvelu kasvatti myyntiään 15,8 prosenttia edellisvuodesta. Verkostossa on mukana jo yli 300 toimituspaikkaa eri puolilla Suomea ja jopa 11 paikkakunnalla ruokakassit voi tilata kotiin myös nopealla robokuljetuksella. HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa avaavat automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset vuonna 2024. Kerää ja skannaa -palvelua laajennettiin vuoden 2023 aikana ja se on nyt käytössä 61 Prismassa. Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi myös itsepalvelukauppana Sale Automaattia.
- Ruoan hinnan korostuessa huomaamme asiakkaiden suosivan suuria myymälöitä ja Prisma-ketju on ollut nyt erityisesti asiakkaiden suosiossa. Uusia Prismoja avattiin kaksi: Prisma Hämeenkatu Tampereen keskustaan sekä Prisma Myyrmanni Vantaalle. Sale-ketjun uudistus jatkui, ja nyt jo lähes kaikki Sale-ketjun noin 300 myymälää on uudistettu ajanhenkisen konseptin mukaiseksi. Myös Suomen suurin päivittäistavarakaupan ketju S-market jatkoi vahvassa vedossa ja vuoden aikana avattiin S-marketeja uusiin sijainteihin Hämeenkyröön, Vantaan Porttipuistoon ja Kivistöön, Rovaniemen Talvitielle sekä Lappeenrannan Kourulaan, kertoo Päällysaho.
S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Sampo Päällysahopäivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä
Puh:0107680665sampo.paallysaho@sok.fiKuvat
![Prisma](/data/images/public/68574024/70128468/5016b12a-92f9-4148-a060-1e1ab99924df-w_240.jpg)
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.
Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote
Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.
Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote
Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.
S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote
S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.
Mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti – suomalaiset suosivat nyt alkoholittomia drinkkejä ja kylmiä kahvijuomia28.6.2024 08:08:00 EEST | Tiedote
Cocktailit ja mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat olleet maailmalla iso trendi jo pidemmän aikaa. Myös kylmät kahvit trendaavat maailmalla. Niin myös Suomessa, jossa kulutus ravintoloissa ja terasseilla on kasvanut yli 20 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme