En del beslut om grundläggande utkomststöd har innehållit bristfälliga anvisningar om hur man begär omprövning
I en del av de beslut om grundläggande utkomststöd som FPA meddelade 17.3–22.3.2024 var anvisningen om hur man begär omprövning bristfällig. Cirka 7 000 kunder har fått en bristfällig anvisning. Felet har rättats 22.3.2024.
På grund av ett tekniskt fel har det i en del av FPA:s beslut om grundläggande utkomststöd saknats noggranna anvisningar om hur kunden kan begära omprövning, dvs. söka ändring i beslutet. I den bilaga som följde med beslutet fattades t.ex. det datum då begäran om omprövning senast ska lämnas in till FPA. I bilagan angavs endast de adresser dit kunden kan skicka en begäran om omprövning.
Cirka 7 000 kunder har fått ett beslut om grundläggande utkomststöd 17.3–22.3.2024 med en bristfällig anvisning.
– Felet upptäcktes hos FPA i torsdags, och det rättades omedelbart. FPA beklagar att en del av kunderna har fått bristfälliga anvisningar.
Kunderna behöver ändå inte kontakta FPA med anledning av detta. Om kunden anser att FPA:s beslut om utkomststöd är felaktigt, är det bäst att hen först ansöker om justering genom att kontakta FPA och berätta om felet i beslutet. FPA kan justera beslutet om det innehåller ett uppenbart fel eller om beslutet har fattats utifrån bristfälliga uppgifter. En justering av beslutet hos FPA går snabbare än behandlingen av en begäran om omprövning. Om beslutet inte kan rättas hos FPA, kan kunden göra en begäran om omprövning.
Man kan begära omprövning även om man har fått en bristfällig anvisning. Kunder som fått en bristfällig anvisning kan vid behov be om en ny anvisning genom att ringa FPA eller genom att besöka något av FPA:s serviceställen. Tiden för begäran om omprövning börjar löpa först när kunden har fått en korrekt anvisning.
Största delen av de kunder som fått ett beslut har fått den korrekta bilagan med anvisningar om hur man begär omprövning. Bilagan är korrekt, om det i anvisningarna står vilket datum en begäran om omprövning senast ska lämnas in till FPA.
Läs mer
Nyckelord
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum