Turun musiikkijuhlat yhdistää Grammy-voittajan, ympäristökasvatuksen ja paikalliset musiikkiluokat

Moninkertaisesti Grammy-palkittu amerikkalaismezzo Joyce DiDonato, kirjailija Donna Leonin perustama venetsialainen Il Pomo d’Oro -barokkiorkesteri ja Turun Puolalan koulun musiikkiluokkien kuoro yhteistyöhön Turun musiikkijuhlilla 2024.

Joyce DiDonato Sergi Jasanada

Turun musiikkijuhlia vietetään 8.-29. elokuuta 2024. Festivaali huipentuu moninkertaisesti Grammy-palkitun amerikkalaisen mezzosopraano Joyce DiDonaton kauan odotettuun vierailuun. DiDonato tuo Suomeen EDEN-konserttikokonaisuuden.

EDEN on DiDonaton vuonna 2024 päätöksensä saava laajamittainen projekti ja konserttikiertue, joka yhdistää musiikin, draaman ja ympäristöteemaisen koulutuksen. DiDonato haluaa konserteissaan haastaa yleisöä miettimään erilaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja toimimaan omalta osaltaan paremman maailman puolesta. EDEN syntyi pandemian aikana Joyce DiDonaton havainnoidessa luonnon voimakasta uudistumiskykyä muun arkisen maailman pysähtyessä ympärillä koronasulkujen ja rajoitusten myötä. DiDonato pohtii EDENissä yksilöllistä suhdettamme luontoon.

Olemme pandemian takia joutuneet siirtämään Joyce DiDonaton vierailua useaan kertaan, mutta olemme erittäin iloisia siitä, että vierailu vihdoin toteutuu ja huipentaa tämän kesän festivaalin. EDEN on DiDonatolle erittäin tärkeä konserttikokonaisuus ja projekti ja se on ennen Turun musiikkijuhlia kiertänyt mm. New Yorkin Carnegie Hallissa, Amsterdamin Concertgebouw’ssa, Hampuri Elbphilharmoniessa, Lontoon Barbicanissa, Pariisin Théâtre des Champs-Élysées’ssä, Wienin Konzerthausissa, Milanon La Scalassa, Buenos Airesin Teatro Colónissa ja Pekingin NCPA:ssa”, kertoo Turun musiikkijuhlien toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

”Olemme jo vuosia tehneet yhteistyötä kirjailija Donna Leonin perustaman Il Pomo d’Oro -barokkiorkesterin sekä kapellimestari Maxim Emeljanitshevin kanssa ja tulemme todennäköisesti tiivistämään yhteistyötä lähivuosina, koska uusi musiikkitalo tarjoaa vielä enemmän mahdollisuuksia erilaisiin oopperaproduktioihin”, Ketomäki toteaa.

Paikalliset lapset ja nuoret mukaan produktioon

EDENin erityispiirteenä on, että jokaisella kiertuepaikkakunnalla mukaan kutsutaan paikalliset lapset ja nuoret. Kyseisen EDEN engagement -ohjelman tavoitteena on sitouttaa lapset ja nuoret miettimään heitä lähellä olevia paikallisia ympäristöhaasteita. Tarkoituksena on konkretisoida ja opettaa heitä ymmärtämään syvemmin luontoa ja omaa suoraa vaikutustaan ympäröivään maailmaamme.

Turussa Il Pomo d’Oron huippumuusikot ja Joyce DiDonato tekevät musiikkiluokkalaisten kanssa työpajoja ja yhteisharjoituksia, joissa musiikillisen harjoittamisen ohella keskustellaan konsertin teemoista. Musiikkiluokkien kuoro esiintyy myös itse konsertissa”, kertoo Liisa Ketomäki.

"Meillä on suuri ilo ja kunnia saada olla mukana tässä produktiossa. Yhteisen luonnon hyvinvoinnista huolehtiminen, siihen liittyvä vastuullisuus ja ympäristöasioihin vaikuttaminen ovat lapsille tärkeitä teemoja. On hienoa päästä syventymään näihin aiheisiin ainutlaatuisella tavalla musisoimalla yhdessä Joyce DiDonaton kanssa", kertoo Puolalan musiikkiluokanopettaja Oona Heiskala.

Konkreettisena esimerkkinä perinteisen konsertin ylittävistä kokemuksista on Botanic Gardens Conservation Internationalin ja DiDonaton yhteinen EDEN Sustainability Challenge -haaste, jossa pyritään yksinkertaisilla toimilla luomaan kestävämpää elämäntapaa maapallolle. Käytännössä jokainen konserttikävijä saa konsertista lähtiessään mukaansa BGCI:n tarjoamia istutettavia siemeniä. Yleisö ympäri maailmaa saa mukaansa nämä siemenet, jotka he voivat istuttaa ja näin monimuotoistaa sekä uudistaa ympäristöään.

Olemme ylpeitä tästä hankkeesta ja konserttikokonaisuudesta, jota Jane ja Aatos Erkon säätiö on tukenut ja jonka voimme tuoda suomalaisen yleisön eteen. Tässä konsertissa yhdistyy korkeatasoinen klassisen musiikin osaaminen maailman huipulta, tärkeä lasten ja nuorten parissa tehtävä musiikkikasvatus sekä toisaalta halu vaikuttaa myönteisesti maapallomme tulevaisuuteen. DiDonato näkee itsee kiertuetoiminnan mahdollisuutena vaikuttaa lasten ja nuorten kautta siihen ajatteluun, joka tulevaisuuden rakennusaineena toimii”, lisää Liisa Ketomäki.

Joyce DiDonato

Turun musiikkijuhlat on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut musiikkifestivaali. Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia sekä konsertteja lapsille. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä. Varsinaisen festivaalin lisäksi Turun musiikkijuhlat järjestää konsertteja ja tapahtumia kaikkina vuodenaikoina, yhteensä n. 30-50kpl vuosittain. www.turunmusiikkijuhlat.fi

Muut kielet

Åbo musikfestspels julkonsert 2024 arrangeras i samarbete med Fondazione Luciano Pavarotti15.5.2024 09:39:42 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspels julkonsert hålls lördagen den 14 december kl. 18 i Åbo Konserthus. Stiftelsen för Åbo musikfestspel är producent för konserten i samarbete med Fondazione Luciano Pavarotti, vars ordförande är Luciano Pavarottis änka Nicoletta Mantovani. Tidigare har Mantovani också varit biträdande borgmästare i Åbos vänort Florens. Förutom stiftelsens sångare uppträder två finländska superbegåvningar, barytonen Gabriel Kivivuori Serrano och sopranen Emma Kajander.

Turun musiikkijuhlien joulukonsertti 2024 tuotetaan yhteistyössä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa15.5.2024 09:39:42 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlien joulukonsertti järjestetään lauantaina 14. joulukuuta klo 18 Turun Konserttitalossa. Turun musiikkijuhlasäätiö tuottaa konsertin yhteistyössä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa, jonka puheenjohtajan toimii Luciano Pavarottin leski Nicoletta Mantovani. Mantovani on aiemmin toiminut myös Turun ystävyyskaupungin Firenzen apulaiskaupunginjohtajana. Säätiön laulajien kanssa lavalla nähdään kaksi suomalaista huippulahjakkuutta, baritoni Gabriel Kivivuori Sereno ja sopraano Emma Kajander.

Åbo musikfestspel har grundat och lanserar gemenskapen Musicophilia som riktar sig till musikvänner13.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspel vill skapa en intensivare relation till sin publik och till festivalens viktiga kunder. I stället för en traditionell understödsförening har Åbo musikfestspel grundat och lanserat en ny gemenskap, Musicophilia, som erbjuder musikvänner möjlighet att uppleva festivalens konserter och evenemang på ett alldeles nytt sätt. Musicophilia är ett samfund som bjuder alla som är intresserade av musik att samlas för att tillsammans dela sin passion och njuta av musikens kraft.

Turun musiikkijuhlat on perustanut ja lanseerannut musiikin ystäville suunnatun Musicophilia-yhteisön13.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat haluaa tiivistää suhdettaan yleisöönsä ja festivaalille tärkeisiin asiakkaisiin. Perinteisen kannatusyhdistyksen sijaan Turun musiikkijuhlat on perustanut ja lanseerannut uuden yhteisön, Musicophilian, joka tarjoaa musiikin ystäville mahdollisuuden kokea festivaalin konsertit ja tapahtumat aivan uudella tavalla. Musicophilia on yhteisö, joka kutsuu kaikkia musiikista kiinnostuneita yhteen jakamaan intohimoaan ja nauttimaan musiikin voimasta yhdessä.