Västra och Östra Nylands välfärdsområden samarbetar för att upphandla en helhetslösning för kund- och patientdatasystem för sina respektive områden

Jaa

Både Västra Nylands välfärdsområde och Östra Nylands välfärdsområde har behov av att förenhetliga sina kund- och patientdatasystem. Välfärdsområdena kommer att skaffa en enhetlig helhetslösning för kund- och patientdatasystem för sina respektive områden. Gemensam upphandling förbättrar resursanvändningen och ökar leverantörernas intresse för att delta i processen.​

Västra Nylands välfärdsområdesstyrelsen beslutade om upphandlingen på hösten 2023​

Styrelsen beslutade om upphandlingen av en helhetslösning för kund- och patientdatasystem i september 2023. Valet uteslöt alternativet där Apotti-systemet som är en anknuten enhet till välfärdsområdet utvidgas till hela välfärdsområdets verksamhet samt, andra eventuella upphandling hos anknutna enheter.​

Upphandlingsannonsen för kund- och patientdatasystemet publicerades 27.3.​

Före offentliggörandet av upphandlingen genomfördes en marknadsundersökning. I början av februari publicerades en begäran om information om upphandlingen, vilket resulterade i att 4 leverantörer anmälde sig till kartläggningen.​

Målet är en enhetlig systemhelhet​

Välfärdsområdenas nuvarande systemstruktur är splittrad, vilket orsakar flera utmaningar i verksamheten och informationshanteringen. I Västra Nyland har vi elva separata kund- och patientdatasystem. I Östra Nyland finns det åtta olika system eller systemversioner, och för verksamhetsstyrningen/optimeringen av hemvården finns tre system.​

Syftet med upphandlingen är att skapa en kund- och patientdatasystemshelhet som stöder primärvårdens, socialvårdens och munhälsovårdens verksamhet. Östra Nylands välfärdsområde har också som mål att förenhetliga verksamhetsstyrningen och optimeringssystemen för hemvården.​

”En högklassig, användbar och kostnadseffektiv kund- och patientdatasystemhelhet är ett sätt att främja servicens jämlikhet som är förenlig med målen i välfärdsområdets strategi och som gör vardagen smidigare för experterna inom social- och hälsovården. Syftet med upphandlingen är att skapa effektiva förutsättningar för kunskapsbaserad ledning och minska överlappande kostnader för informationssystem”, säger direktör för digitala tjänster Tommi Kuukka.​

Det är fråga om en omfattande upphandling vars värde överstiger EU:s tröskelvärde. Målet är att det framtida kund- och patientdatasystemet ska vara mer kostnadseffektivt än de nuvarande systemen.​

Genomförandet av kund- och patientdatasystemhelheten är uppdelad i två huvudfaser​

Vårt mål är att konkurrensutsättningen av informationssystemet i slutet av 2024 mynnar ut i ett avtal. Därefter fortsätter vi till att införa det nya systemet. I den första fasen av införandet är målet att uppnå en snabb och kostnadseffektiv regional harmonisering av systemen. I den andra fasen siktar man på att genomföra ett bredare utvecklingsarbete med system som är kopplade till kund- och patientdatasystemet, såsom integrationen av den digitala serviceplattformen.​

"I samband med social- och hälsovårdsreformen är förenhetligandet av de olika kund- och patientdatasystem som överförs till välfärdsområdet avgörande för att kunna utveckla smidiga vårdstigar, enhetliga arbetsprocesser och digitala tjänster för invånarna på ett kostnadseffektivt och säkert sätt. Upphandlingen är en grundpelare i utvecklingen av tjänsterna i Östra Nyland”, förklarar digitaldirektören Tommi Karttaavi.​

Ytterligare information​

Tommi Kuukka

Direktör för digitala tjänster

tel. 040 636 9143

Jani Gustafsson​

ICT-projektchef​

jani.gustafsson@itauusimaa.fi​

Avainsanat

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Webbplats: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Länsi- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet kilpailuttavat asiakas- ja potilastietojärjestelmän kokonaisratkaisun alueilleen yhteistyössä​27.3.2024 10:42:31 EET | Tiedote

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on tarpeena yhtenäistää asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Hyvinvointialueet hankkivat omilla alueillaan yhtenäisen asiakas- ja potilastietojärjestelmien kokonaisuuden.​ Hyvinvointialueet toteuttavat kilpailutuksen yhteistyössä. Molemmat hyvinvointialueet ovat samassa tilanteessa järjestelmien suhteen ja hankintayhteistyö mahdollistaa paremmat resurssit kilpailutuksen toteuttamiseen sekä tuo lisää mielenkiintoa järjestelmätoimittajilta kilpailutukseen.​ Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti kilpailutuksesta syksyllä 2023​ Aluehallitus päätti asiakas- ja potilastietojärjestelmän kokonaisratkaisun kilpailutuksesta syyskuussa 2023. Valinta poissulki hyvinvointialueen sidosyksikköasemassa olevan Apotti-järjestelmän laajentamisen koko hyvinvointialueen toimintaan sekä muut mahdolliset sidosyksikköhankinnat.​ Asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankintailmoitus julkaistiin 27.3.​ Hankintailmoituksen

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye