Laterna Magica

Kruununhaan kulttuurihelmi Laterna Magica täyttää 35 vuotta – juhlanäyttelyjen avajaisissa 9.4. esiintyvät Loiriplukari ja Petra Vallila

Vuonna 1989 perustettu kirjagalleria Laterna Magica on taiteen ystävien kohtaamispaikka; antikvariaatti ja galleria Helsingin Kruununhaassa. Ainutlaatuisissa galleriatiloissa on järjestetty yli 900 näyttelyä ja taidepainotteinen antikvaarinen kirjakokoelma on maamme laajimpia. 35 vuotta täyttävän gallerian juhlanäyttelyjen tekijät ovat Milja Laakso, Lotta Böhm, Cia Rinne, Panu Rytkönen ja Cia Karlsson.

Juhlanäyttelyjen avajaisia juhlistetaan tiistaina 9.4. klo 17–19. Avajaisten juhlarunon lausuu runoilija Petra Vallila ja juhlabiisit tarjoilee Loiriplukari.

Tapio Wilska, Eira Sillanpää

"Kun veljekset Aapo ja Mikko Pekari perustivat Laterna Magican keväällä 1989, oli maailma varsin erilainen paikka. Samaan aikaan naapurimaa Neuvostoliitto natisi liitoksissaan ja Euroopassa kehiteltiin www:n ensimmäisiä versioita. Myöhemmin syksyllä murtui Berliinin muuri. 35 vuoden ajan kirjat ja taide ovat säilyneet Laterna Magican toiminnan ytimessä monien myllerrystenkin läpi”, pohtii Laterna Magican omistaja Eira Sillanpää

Keski-ikäistyvä Laterna Magica selvisi vaikeista pandemiavuosista ruhjeilla, mutta toiminta jatkuu monipuolisena. Näyttelyjen lisäksi gallerialla järjestetään runsaasti erilaisia tapahtumia kuten konsertteja, taiteilijatapaamisia, työpajoja, lukupiirejä ja runoiltoja.

“Monipuolisuus on ollut aina Laternan vahvuus. Ihmiset ovat ottaneet tapahtumat omakseen ja palaavat aina uudelleen näyttelyjen lisäksi myös kirjavalikoiman pariin. “ iloitsee Eira Sillanpää .

Laterna Magica juhlistaa keväistä merkkipäivää monipuolisen juhlanäyttelykattauksen kera. Kellarigalleriatilan jakavat valokuvaajat Milja Laakso ja Lotta Böhm. Milja Laakso (s. 1995) on puoliksi suomalainen ja puoliksi srilankalainen valokuvataiteilija, jolta nähdään teoskokonaisuus Lähen kotoo. Lotta Böhm (s. 1997) on nykyisin Alankomaiden ja Suomen välillä projektejaan toteuttava valokuvataiteilija, jonka teossarjassa Beneath The Leafless Trees (Lehdettömien puiden alla, 2023) tutkaillaan ihmisen ja luonnon välisiä samankaltaisuuksia.

Tiiligalleriatilassa nähdään suomalais-ruotsalaisen taiteilijan, Cia Rinteen (s. 1973) videoteos Sentences. Rinne työskentelee tekstin, äänen, performanssin ja liikkuvan kuvan parissa. Pienellä näyttämöllä nähdään kuvanveistäjä Panu Rytkösen (s. 1983) uusi tilateos Porvoosta Kruununhakaan – Future Tense Runebergian.

Kirjagalleriatilaan rakentuu Laterna Magican 35-vuotista taivalta valokuvin ja julistein esittelevä näyttely, jonka lisäksi tilassa nähdään pieni kokoelman taiteilija Cia Karlssonin teoksia, jotka on olleet esillä Laternassa aiemmin näyttelyissä vuonna 1998 ja 2004.

Juhlanäyttelyt ovat esillä Laterna Magican gallerioissa 10.4.–4.5.2024.

Laterna Magica (Rauhankatu 7, 00170 Helsinki) on avoinna ma–pe klo 10–17 ja la klo 10–15. Sunnuntaisin suljettu.

Lisätietoja:

Eira Sillanpää, toimitusjohtaja, p. 044 283 1212, eira@laterna.net

www.laterna.net

Milja Laakson teossarja Lähen kotoo nähdään Laterna Magican kellarigalleriassa.
Lotta Böhmin valokuvakokonaisuus rakentuu Kellarigalleriatilaan
Lataa
Porvoosta Kruununhakaan - Future Tense Runebergian, 2024, tilateos, puu, rauta ja valmisesineet on kansallisrunoilijamme J.L. Runebergin vuoden 2024 veistoksellinen matka
Lataa
Tiiligalleriassa nähdään Cia Rinteen videoteos Sentences.
Lataa
Kirjagalleriassa nähdään Cia Karlssonin teoksia, jotka on nähty galleriassa aiemmin vuosina 1998 ja 2004. Kuvassa Cia Karlssonin Runorasia, 1998. Rasiassa Pentti Holapan runo Kädet kokoelmasta Älä Pelkää, 1997 (WSOY)

Kirjgalleria Laterna Magica

Laterna Magica on taiteen ystävien kohtaamispaikka; galleria ja antikvaarinen kirjakauppa Helsingin Kruununhaassa. Liike on erikoistunut valokuva-, elokuva- ja taidekirjoihin. Laterna Magicassa on useita uniikkeja galleriatiloja. Vaikuttavimman galleriatilan lattiana on 1,8 miljardia vuotta vanha Helsingin peruskallio. Laternalla järjestetään myös viikottain tapahtumia konserteista kirjailtoihin ja työpajoihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Laterna Magica