LVI-Triolle ja Ilmastointi-Mikentille uudet toimitusjohtajat – fokus LV- ja IV-palveluissa sekä energiatehokkuudessa

Sakari Voutilainen (vas.) ja Janne Korhonen aloittavat 1.4. uusissa tehtävissä

Janne Korhonen on pitkän linjan LVI-ammattilainen, joka aloitti konsernissa 1.8.2016 Mikenti Oy:ssä ja siirtyi 1.5.2017 Ilmastointi-Mikentin toimitusjohtajaksi. Kesäkuusta 2023 lähtien hän on johtanut oman toimensa ohella LVI-Trion palvelu-urakointia. Sakari Voutilainen on toiminut Ilmastointi-Mikentin projektipäällikkönä maaliskuusta 2020 lähtien. QMG:n palveluliiketoiminnasta vastaava Pekka Pöykkö toimi oman toimensa ohella LVI-Trion väliaikaisena toimitusjohtajana 8.6.2023–31.3.2024.

LVI-Trio on entistä vahvemmin palveluyritys

– LVI-Trio on käynyt läpi kesästä lähtien tärkeän muutosprosessin, kun luovuimme pääurakoitsijatason linjasaneerauksista ja keskityimme LV- ja IV-huoltoihin, vahinkopalveluihin sekä palvelu-urakointiin. Suurimpia asiakkaitamme ovat kunnat ja niiden kiinteistöjä käyttävät organisaatiot sekä yrityspuolen suuret kiinteistönomistajat. Pekan johtama muutos kohti palveluliiketoimintaa selkeytti toimintaamme, Janne Korhonen kertoo.

– Strategian kirkastaminen näkyy päivittäisessä tekemisessä. Huolto- ja korjauspalveluiden puitesopimuksille olemme saaneet jatkokausia, ja kokonaan uusiakin puitesopimuksia on saatu mukaan salkkuumme. Tällä hetkellä LV-, IV- sekä vahinkopalveluiden puitesopimustemme piirissä on pääkaupunkiseudulla lähes 100 000 vuokra-asuntoa, Korhonen sanoo.

Ilmastointi-Mikentin erikoisosaamista on energiatehokkuus

Ilmastointi-Mikenti keskittyy energiatehokkuushankkeisiin ja IV-hankkeisiin sekä vahvistaa palvelu-urakointiaan. Myös maalämpöprojektit ovat kiinnostava kasvualue. Ilmastointi-Mikentin keskeisiä asiakkaita ovat julkisen sektorin toimijat, rakennusliikkeet sekä konsulttitoimistot. Yhtiön toimipaikat sijaitsevat Vantaalla ja Forssassa, joten projekteja toteutetaan laajalla alueella Etelä-Suomessa.

– Vahvistamme kumppanuuttamme rakennusliikkeiden kanssa ja kilpailemme niistä julkisen sektorin projekteista, jotka sopivat osaamiseemme. Viime aikojen tärkeitä projektejamme ovat Kilterin koulu Vantaalla, Kaurialan koulu Hämeenlinnassa sekä Tilkanmäen kampus, Longinojan päiväkoti ja WoodCity2-toimistorakennus Helsingissä, toteaa Ilmastointi-Mikentin uusi toimitusjohtaja Sakari Voutilainen.

– Ammatillisesti erittäin kiinnostava projekti oli myös Pickala Golfin Golfkartano-kiinteistön uudistus Siuntiossa. Olimme siinä ainoa LVI-urakoitsija, joka kykeni tarjoamaan ja toteuttamaan vaativan kohteen omalla erikoisratkaisullamme, joka säästi tilaajalle huomattavasti kustannuksia, Voutilainen kertoo.

Vuonna 2023 LVI-Trio ylsi lähes 21 miljoonan euron liikevaihtoon, ja sen palveluksessa on noin 120 talotekniikkahuollon ammattilaista. Ilmastointi-Mikenti teki 4,6 miljoonan euron liikevaihdon.

Sakari Voutilainen (vas.) ja Janne Korhonen aloittavat 1.4. uusissa tehtävissä

QMG lyhyesti

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu 45 tytäryhtiötä eri puolilla maata. Vuonna 2023 QMG:n pro forma -liikevaihto oli noin 270 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on yli 1500 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas Group -talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä yli 500 henkilöstöomistajaa, joista lähes 200 on qmg:läisiä.