Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Tuomo & Markus -duon uudella Waiting Room -singlellä kuullaan kitaristilegenda Marc Ribot'n (keskellä) virtuoosimaisen soiton lisäksi neworkilaisartistin voimallista puhelaulua. Kuva: Outi Pyhäranta.

1970-luvulle kumartava Waiting Room on pohjavireeltään jazz-funk-kappale, modernilla afrobeat-groovella maustettuna. Kuten niin monet klassikot, biisi syntyi ja alkoi toden teolla hengittää kun siihen löytyi täsmälleen oikea kokoonpano ja kemia.

Waiting Room oli alun perin osa studiojammailusoittoa, joka rullasi hiukan tuaregmaisen kitarariffin ympärillä. Vasta Marcin astuessa studioon löysimme kappaleen oikean muodon ja tarkoituksen. Hänen hämmästyttävä intensiteettinsä ja halukkuutensa hypätä heti syvään päähän muuttivat sen jameista jalokiveksi, Tuomo & Markus muistelevat.

Muusikot kertovat jatkaneensa studiossa kappaleen soittoa niin kauan, että äänityskelan nauha loppui. Tuomo Prättälä löysi nerokkaita soundeja studiossa maanneista vanhoista Vox Continental -uruista, ja Verneri Pohjola lisäsi trumpettiinsa lennosta epätavallisia efektejä. Samaan aikaan kaksi rumpalia – Juho Viljanen ja Jaska Lukkarinen – soittivat tasaista länsiafrikkalaista groovea yhdessä basisti Jeremias Ijäksen ja rytmikitaristien Miikka ‘McGyver’ Paatelaisen ja Markus Nordenstrengin kanssa.

Tuomo & Markuksen viimeisin kriitikoiden ja kuulijoiden ylistämä albumi Game Changing (2023) keskittyi duolle tunnusomaisiin monikerroksisiin lauluharmonioihin, apokalyptisiin sanoituksiin, psykedeliaan ja indie folkiin. Sen edeltäjä Dead Circles (2018) oli tyylipuhdas americana-levy, ja kaksikko kävi myös äänittämässä albumin autenttisessa ympäristössä Arizonan Tucsonissa ystäväbändiensä Calexicon ja Wilcon tukemana.

Tuomo & Markus ovat viime aikoihin asti myös julkaisseet useita retro-soul-vinyylisinglejä Timmion/DapTone -yhtiölle sala(tai alter ego)-nimellä Pratt & Moody. Viimeisin single, helmikuussa 2024 julkaistu Creeping Around huomioitiin jopa arvostetun kansainvälisen Billboard-musiikkilehden uusia kappaleita esittelevässä R&B/Hip Hop Fresh Picks of the Week -artikkelissa.

Rolling Stone -lehden toimittaja David Fricke – yhtyeen pitkäaikainen fani – on useaan otteeseen verrannut Tuomo & Markusta Grateful Deadiin, eikä syyttä: duo rakastaa intohimoisesti samaa kosmista amerikkalaista laulukirjaa kuin Grateful Deadin keulahahmo Jerry Garcia aikoinaan. Heillä on myös sama harvinainen kyky siirtyä luonnollisesti ja ennakkoluulottomasti silmänräpäyksessä musiikkilajista toiseen, kuulostaen aina täysin ainutlaatuiselta.

Uuden Music For Roads -albumin kynnyksellä Tuomo & Markus feat. Verneri Pohjola suuntaavat kesäkuussa 2024 kahden viikon kiertueelle Yhdysvaltoihin ja soittavat muun muassa New Yorkissa Rochester International Jazz Festivalilla.

Tuomo & Markus LinkTree

Kuuntele Tuomo & Markus: Waiting Room ennakkoon:

Waiting Room -singlen kansi. Kuva: Tero Ahonen.

Sopraano Anu Komsin tulkitsema Kaija Saariahon Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin kantaesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta – Komsi mukana myös Innocence-oopperan tulevassa Dresdenin-produktiossa17.4.2024 10:16:14 EEST | Tiedote

Sopraano Anu Komsin tulkitsema ja Kaija Saariahon säveltämä Saarikoski-orkesterilaulusarja saa Japanin ensiesityksensä Tokiossa 20. huhtikuuta 2024. Laulusarja kuullaan Tokion Suntory Hallissa Tokion sinfoniaorkesterin konsertissa, jonka johtaa kapellimestari Sakari Oramo. Kaija Saariaho on omistanut laulusarjan Anu Komsille ja Sakari Oramolle. Sama ohjelmisto esitetään Tokiossa lisäksi seuraavana päivänä 21. huhtikuuta MUZA Kawasaki -salissa. Komsi on mukana myös Innocence-oopperan uusimmassa tuotannossa, joka saa maailmanensi-iltansa Saksan Dresdenissä Semperoper Dresden -oopperatalossa 15. maaliskuuta 2025.

Elämänsä iskussa olevan Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle julkaistaan tänään5.4.2024 11:00:06 EEST | Tiedote

Kitaristi-laulaja Knucklebone Oscarin uusi sooloalbumi Uncle Knuckle ilmestyi tänään perjantaina 5. huhtikuuta. Levy on saatavilla kaupoista vinyyli- ja CD-formaateissa sekä diginä suoratoistopalveluissa. Soundeiltaan ja tunnelmaltaan epäsuomalaisen riemukkaalla levyllä kuuluu artistin vaikuttimia vuosien varrelta, biisimateriaali koostuu kumarruksista esimerkiksi Jon Spencer Blues Explosionin, Jimmy Castor Bunchin, Dr Johnin, Little Richardin ja vaikkapa Marvin Gayen suuntiin, uudelleenmyllätyistä cover-versioista Knucklebone Oscarin originaalisävellyksiin. Nimekkäät vierailijat Tuure Kilpeläisestä Marjo Leinoseen maustavat vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä kokonaisuutta.

Cecilia Damströmin Wasteland kertoo vaateteollisuuden ja kierrätyksen ongelmista nykymusiikin keinoin – teoksen Suomen ensiesitys Tampere Biennalessa 12. huhtikuuta2.4.2024 10:21:49 EEST | Tiedote

Säveltäjä Cecilia Damströmin musiikkia voi seuraavan kerran kuulla Tampere Biennalen ohjelmassa Tampere-talon Isossa salissa 12. huhtikuuta, kun Tampere Filharmonia soittaa Damströmin sävellyksen Wasteland Suomen kantaesityksen. Vuonna 2022 valmistunut Wasteland on Tampere Filharmonian, Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin ja Gävlen sinfoniaorkesterin yhteistilaus ja teos on aiemmin esitetty Norrlandsoperan sinfoniaorkesterin tulkintana. Vuonna 2022 Teosto-palkinnon ICE-sävellyksellään voittanut Damström tunnetaan erityisesti tasa-arvokysymyksiin ja ympäristön tilaan kantaa ottavista teoksistaan ja häntä on sanottu nykymusiikin “Greta Thunbergiksi”.

Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”22.3.2024 11:30:24 EET | Tiedote

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama Tuomo & Markus -duo soittaa trumpetisti Verneri Pohjolalla vahvistetun yhtyeen kanssa kolmen keikan minikiertueen juuri alkaneella yhdysvaltalaisella South by Southwest -festivaalilla. Viimeisimmällä Game Changing -levyllään kriitikot ja kuulijat hurmanneen duon englanninkielisissä maissa usein käyttämän alter egon Pratt and Moodyn uusin single Creeping Around noteerattiin hiljattain maailman arvostetuimpiin kuuluvan musiikkilehden Billboardin uusia kappaleita esittelevässä R&B/Hip Hop Fresh Picks of the Week -artikkelissa.