Yrittäjät: Verottajalta ja työeläkeyhtiöiltä joustoa lakoista kärsiville pk-yrityksille

Poliittiset lakot vaikuttavat monen pk-yrityksen kassavirtaan. Tämä voi heijastua maksuvaikeuksina. Verohallinnon ja työeläkeyhtiöiden olisi tuettava aktiivisin toimenpitein veronmaksuun ja työeläkemaksuihin tilapäistä joustoa tarvitsevia yrityksiä, Suomen Yrittäjät esittää.

Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Jukka-Pekka Hellman.
Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Jukka-Pekka Hellman. Johanna Erjonsalo

Suomen Yrittäjien mukaan maksujärjestely tulisi myöntää väliaikaisten maksuvaikeuksien yli pääsemiseksi, ja velkojien tulisi pidättäytyä hakemasta lakkojen vaikutusaikana yrityksiä konkurssiin.

– Verohallinnon ja työeläkeyhtiöiden tulee huomioida lakkotilanne ja lakoista aiheutuvat yritysten maksuvaikeudet. Maksujärjestely tulisi myöntää lakkojen vuoksi tilapäisistä maksuvaikeuksista kärsiville yrityksille, Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Jukka-Pekka Hellman esittää.

Yrittäjien mielestä Verohallinnon ja eläkeyhtiöiden tulee ohjata lakkojen seurauksista kärsiviä yrityksiä tarpeen mukaan yrittäjän talousneuvonnan ja maksujärjestelyjen piiriin.

– Kun huomioidaan maksujärjestelyssä olevalle verolle juokseva korko, yritykset voivat kaivata neuvoa esimerkiksi siihen, mikä maksujärjestelyn tarkoituksenmukainen pituus voisi olla, Hellman sanoo.

Yrittäjät toivoo Verohallinnolta ja työeläkeyhtiöiltä erityistä harkintaa konkurssihakemuksiin.

– On toivottavaa, että Verohallinto ja työeläkeyhtiöt lähtökohtaisesti pidättäytyisivät hakemasta yrityksiä konkurssiin lakkojen aikana ja välittömästi lakkojen päätyttyä. Ei ole voittajia, jos suurvelkojat alkavat aktiivisesti hakemaan lakoista kärsiviä yrityksiä konkurssiin.

– Yritykset toivovat myös, että Verohallinto noudattaisi korona-aikana käytössä ollutta menettelyä, jolloin pelkkä maksujärjestelypyynnön tekeminen esti verovelan siirtämisen perintään ja julkaisemisen protestilistalla tai verovelkarekisterissä. Lisäksi jo voimassa olevaan maksujärjestelyyn tulisi voida lisätä lakkojen ajalta syntyneitä uusia verovelkoja, Hellman jatkaa.

Lakoista ei hyötyä kenellekään

Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen pitää poliittisten lakkojen jatkumista erittäin valitettavana ja harmillisena.

– Lakot vahingoittavat Suomea, suomalaisia yrityksiä ja niiden työntekijöitä. Niistä ei ole kenellekään hyötyä. Siksi SAK:n pitäisi lopettaa ne heti, Pentikäinen sanoo.

– Eduskunnan enemmistön luottamusta nauttiva hallitus ei voi parlamentarismissa taipua ulkoparlamentaarisen painostuksen alla. Siksi olisi tärkeää, että eduskunta kiirehtii työrauhasäätelyn uudistamista ja sen voimaantuloa.

Pentikäisen mukaan myös moni pk-yritys on ahtaalla lakkojen takia.

– Rahat loppuvat, joudutaan lomauttamaan ja irtisanomaan. Jotta ei tule liikaa pysyviä vahinkoja, toivon, että verottaja ja työeläkeyhtiöt ovat joustavia ja etsivät maksujärjestelyjä yritysten kanssa konkurssien välttämiseksi.