Viktigt säkerhetsmeddelande — Marknadsundersökning av dragstång 2015 och 2018

Informationsbrev från TMT. Malinen Oy och Trailerkomponenter AB till deras kunder

Dragstång

Som ett resultat av Traficoms marknadsundersökningstest.

Trailerkomponenters dragstång 2015 och 2018 har genomgått en marknadsundersökning utfört av Traficom.

• Utfallet av testet visar följande att dragstång 2015 tillverkade mellan 1.5.2013 och 5.10.2013 har visat sig ha en brottrisk i låsöppningen av dragbommen och dragstängerna kan vara avsevärt icke-kompatibla och komponenter som orsakar fara.
  • Dragstång 2015 tillverkade efter den 5 oktober 2013, skiljer sig väsentligt från strukturen enligt typgodkännande.
  • Dragstång 2018 tillverkade efter den 15 oktober 2015, skiljer sig väsentligt från strukturen enligt typgodkännande.

Baserad på Traficoms beslut, användningen av Trailerkomponenters dragstänger 2015 och 2018 ska stoppas i Finland och serienumret ska anmälas till TMT. Malinen Oy eller Trailerkomponenter AB omedelbart.

Åtgärder som kommer att genomföras är följande:

1. I första hand Trailerkomponenters dragstänger 2015 och 2018 repareras eller ersätas med annan dragstång,
  2. Sekundärt dras de tillbaka från marknaden.

Detta bör du göra

De som använder dragstänger i fråga måste kontakta den operatör som dragstång köpts av. Du som påbyggare och/eller återförsäljare av en aktuell dragstång bör omedelbart ta kontakt direkt med Trailerkomponenter AB eller återförsäljare i Finland TMT. Malinen Oy för vidare information enligt nedanstående kontaktinformation.

Trailerkomponenter AB
Hagalundsgatan 1