Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua voidaan tarjota vain vuorovaikutukseen ihmisen kanssa
Kela on tarkentanut ohjeistustaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluista, sillä se ei voi järjestää tallenteiden, kuten podcastien, televisio- ja radio-ohjelmien tai elokuvien tulkkaamista. Kela on pahoillaan siitä, ettei se ole tuonut asiaa aiemmin riittävän selvästi esiin.
Lain mukaan erilaisten ääni- ja kuvatallenteiden ja elokuvien tulkkaaminen eivät kuulu Kelan järjestämisvelvollisuuteen.
Maaliskuussa tallenteiden osalta tarkennettu Kelan ohje tulkkauspalveluista perustuu tulkkauspalvelulakiin ja sen esitöihin (HE 220/2009 vp). Lain mukaan tulkkaus järjestetään tilanteissa, joissa tarvitaan vuorovaikutusta toisen ihmisen kanssa. Lisäksi tulkkauksen voi saada tiedonsaantiin liittyviin lyhyisiin teksteihin, kun asiakkaalla on siihen vammansa vuoksi tarve.
Podcastit ja televisio-ohjelmat eivät ole vuorovaikutuksellisia tulkkaustilanteita
Vuorovaikutuksellista tulkkaustilannetta ei ole tulkkauspalvelun asiakkaan ja teknisen tallenteen, esimerkiksi podcastin tai televisio-ohjelman, välillä. Tällaiset tekniset tallenteet eivät siksi kuulu tulkkauspalvelulain mukaiseen tulkkaukseen.
Suurin osa Kelan järjestämästä palvelusta on lain tarkoittamia vuorovaikutustilanteita, kuten asioiden hoitamista. Lain kirjoittamisen jälkeen uusien tallennemuotojen kuten äänikirjojen, podcastien ja webinaaritallenteiden määrä on kuitenkin lisääntynyt. Ohjeistuksessa täsmennetään nyt siis tilanteita, joissa asiakas tilaa tulkin esimerkiksi tulkkaamaan podcastia ilman, että kyseiseen tilanteeseen liittyy vuorovaikutusta.
- Äänikirjojen kuuntelemiseen ei ole aiemminkaan järjestetty tulkkausta. Uusien sisältöjen, esimerkiksi podcastien, myötä olemme joutuneet arvioimaan tällaisia tilanteita uudelleen ja täsmentämään ohjeitamme. Pahoittelemme, ettemme ole tuoneet asiaa aiemmin tarpeeksi selkeästi esille, etuuspäällikkö Seija Peltomäki Kelan Etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksiköstä sanoo.
Tallenteiden tulkkaus on mahdollista osana vuorovaikutustilanteita
Joissain tilanteissa tallenteiden tulkkaus on kuitenkin mahdollista, jotta asiakas selviytyy esimerkiksi opinnoissaan tai työssään. Tämä on tuotu esille myös Kelan ohjeistuksessa.
Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi oppitunti, johon kuuluu tallenne. Jos oppilaitos ei ole ehtinyt tehdä tallennetta saavutettavaksi, se voidaan tulkata. Tulkki voi tulkata myös vuorovaikutustilanteeseen kiinteästi liittyvät lyhyet nauhoitteet tai tallenteet, kuten puheluiden valintanauhoitteet tai lentokenttäkuulutukset.
- Yllättävien vuorovaikutustilanteessa esille tulevien yksittäisten, lyhyiden tallenteiden, kuten kuulutusten tulkkaus tai kokouksen osallistujan yllättäen esittämän tallenteen tulkkaus on tietenkin järjestettävä. Materiaalin saavutettavuudesta huolehtiminen kuuluu kuitenkin ensisijaisesti oppilaitoksille, työpaikoille ja tilaisuuksien järjestäjille, Peltomäki toteaa.
Kela kutsuu järjestöt keskustelemaan tilanteesta
Tulkkauspalveluiden käyttäjiä ja tuottajia edustavat järjestöt jättivät Kelalle 25.3. kannanoton tulkkauspalvelun linjauksista. Kela kutsuu asiakasjärjestöt mahdollisimman pian tapaamiseen, jonka tarkoituksena on rakentaa yhteisymmärrystä ja kuulla asiakkaiden ja palveluntuottajien näkemyksiä tulkkauspalvelun käytöstä.
Tilastotietoa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta
Tulkkauspalvelun käyttö on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2023 tulkkauspalvelua käytetiin yhteensä 543 000 tuntia ja vuonna 2022 yhteensä 509 000 tuntia.
Kustannukset ovat käytön myötä kasvaneet. Ne olivat vuonna 2022 yhteensä 48,7 miljoonaa ja vuonna 2023 yhteensä 54,1 miljoonaa euroa.
Kela tulkkauspalvelua käytti vuonna 2023 yhteensä 3194 asiakasta. Asiakkaiden määrä laski edelliseen vuoteen verrattuna.
Lisää tietoa tulkkauspalvelun käytöstä on Kelan tilastotietokanta Kelastossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seija Peltomäkietuuspäällikkö
Puh:020 635 8832seija.peltomaki@kela.fiLinkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA-ärenden kan skötas via videolänk – försök med distansservice pågår i Imatra, Nurmes och Borgå22.10.2025 12:27:30 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i ett försök med myndigheternas gemensamma distansservice, där kunderna kan sköta sina ärenden vid Finlandsdiskar via videolänk. Försöket pågår i Imatra, Nurmes och Borgå till slutet av februari 2026, och i försöket testas också tolkning till och från främmande språk.
Kela-asioita voi hoitaa videoyhteydellä – etäpalvelukokeilu käynnissä Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa22.10.2025 12:27:30 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela osallistuu viranomaisten yhteiseen etäpalvelukokeiluun, jossa asiakas voi hoitaa asioitaan videoyhteydellä Suomi-pisteessä. Kokeilu on käynnissä Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa helmikuun 2026 loppuun, ja siinä testataan myös vieraskielistä tulkkausta.
FPA utvärderar reformen av familjeledigheterna med hjälp av en enkät – pappornas deltagande lika viktigt som mammornas21.10.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA skickar en enkät om familjeledigheter till drygt 30 000 småbarnsföräldrar. Enkäten kartlägger föräldrarnas erfarenheter av familjeledigheter. Forskarna hoppas att också papporna svarar på enkäten, så att utvärderingen av reformen blir så heltäckande som möjligt.
Kela käynnistää perhevapaakyselyn perhevapaauudistuksen arviointia varten – isien osallistuminen yhtä tärkeää kuin äitien21.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Kela lähettää runsaalle 30 000 pienen lapsen vanhemmalle perhevapaakyselyn. Tutkimuksessa selvitetään vanhempien kokemuksia perhevapaista. Tutkijat toivovat myös isien osallistuvan kyselyyn, jotta uudistuksen arviointia varten saadaan kattavat tiedot.
Kompletterande upphandling av produkter till moderskapsförpackningen för 2026 har inletts17.10.2025 10:55:53 EEST | Pressmeddelande
FPA har inlett en kompletterande upphandling av produkter till moderskapsförpackningen för 2026. Orsaken till upphandlingen är höjningen av värdet på moderskapsunderstödet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme