Siltojen korjaus- ja uusimistöitä Porissa, Huittisissa ja Kokemäellä – liikenne kiertoreitille Pyölän sillan uusimisen ajaksi
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Pyölän sillan uusimistyöt Huittisissa maantiellä 12823 (Räikänmaantie) pääsiäisen jälkeen viikolla (viikko 14). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Lisäksi viikolla 15 aloitetaan sillan peruskorjaustyöt Kokemäellä maantiellä 12804 sijaitsevalla Sonnilanjoen sillalla (Risteentie) ja viikolla 16 maantiellä 2560 (Noormarkuntie) sijaitsevalla Myrrän sillalla. Molemmissa sillankorjauskohteissa ajoneuvoliikenne kavennetaan yhdelle ajokaistalle. Työnaikaisilla liikennejärjestelyillä pyritään minimoimaan liikennehaittoja. Siltatyöt valmistuvat syyskuun 2024 loppuun mennessä.

Pyölän silta Huittisissa maantiellä 12823 (Räikänmaantie)
Räikänmaantie katkaistaan Pyölän sillan päistä, kun huonokuntoisen ja painorajoitetun sillan purkutyötä siltapaikalla aloitetaan viikolla 15. Valmistelevat työt alkavat siltakohteilla viikkoa ennen purkutöiden käynnistymistä. Liikenne sillalla katkaistaan tiistaina 2.4.2024 klo 11. Uusimistöiden ajaksi liikenne ohjataan viitoitetulle kiertotielle maanteiden 12825 Klaavolantie – Nanhiantie – Untonmäentie – Lauttakylänkatu – maantien 12823 Räikänmaantien kautta. Valitettavasti myös jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat käyttämään vaihtoehtoisia reittejä, sillä korvaavaa kulkuyhteyttä ei voida järjestää kustannussyistä. Kiertotien pituus on noin 11 km.
Pyölän silta on valmistunut vuonna 1954 ja se on tyypiltään teräsbetoninen palkkisilta. Sillalle on tehty kaksi ylläpitokorjausta vuosina 1998 ja 2011. Pyölän silta on huonokuntoinen ja silta on painorajoitettu. Nykyinen teräsbetoninen palkkisilta puretaan ja tilalle rakennetaan uusi jännitetty betoninen ulokepalkkisilta. Uuden sillan rakentamisen myötä Pyölän sillalta poistuu painorajoitus. Työt siltakohteilla valmistuvat syyskuun loppuun mennessä.
Liikennemäärä Pyölän sillalla on n. 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Pyölän siltapaikka kartalla (maps.google.fi)
Sonnilanjoen silta Kokemäellä maantiellä 12804 (Risteentie)
Sonnilanjoen sillan peruskorjaustyöt käynnistyvät viikolla 15. Toinen ajokaista joudutaan sulkemaan peruskorjauksen ajaksi. Tällöin liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua ajoittaiseen liikenteen jonoutumiseen ja varata riittävästi matka-aikaa.
Tienkäyttäjiltä toivotaan erityistä varovaisuutta siltatyömaan kohdalla. Tilaa on normaalia vähemmän ja sillalla työskennellään samanaikaisesti. Sonnilanjoen sillan kaistaleveys siltatöiden ajan on 4,0 metriä. Tien nopeusrajoitusta on alennettu Sonnilanjoen ja Myrrän siltatyömaiden kohdalla 30 km:iin tunnissa. Alennettujen nopeusrajoitusten noudattaminen on tärkeä turvallisuustekijä työmaan työntekijöille. Sonnilanjoen sillan korjauskohteen vieressä oleva kevyen liikenteen silta on käytössä koko korjaustyön ajan.
Sonnilanjoen silta on valmistunut vuonna 1961 ja se on tyypiltään teräsbetoninen laattasilta. Sonnilanjoen silta on tyydyttävässä kunnossa ja sillan käyttöturvallisuusluokka on huono. Sillalle on tehty kolme ylläpitokorjausta viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana. Sillalle on tehty erikoistarkastus vuonna 2021. 1950- ja 60-luvuilla rakennetut sillat ovat yleisesti peruskorjausiässä. Peruskorjaustarpeessa olevissa silloissa on tyypillisesti ongelmina vesieristeen vuotaminen, betonin rapautuminen sekä silta- ja tiekaiteiden huono kunto sekä liian lyhyet ja matalat kaidemitoitukset. Korjaustöiden aikana uusitaan sillan reunapalkit, vesieristys, päällyste ja kaiteet. Lisäksi tehdään muita pieniä korjaus- ja huoltotöitä.
Liikennemäärä Sonnilanjoen sillalla on noin 2 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Sonnilanjoen siltapaikka kartalla (maps.google.fi)
Myrrän silta Porissa maantiellä 2560 (Noormarkuntie)
Myrrän sillan peruskorjaustyöt käynnistyvät viikolla 16. Toinen ajokaista joudutaan sulkemaan peruskorjauksen ajaksi. Myrrän sillan peruskorjauksen aikana joudutaan toinen ajokaista sulkemaan. Korjaustöiden ajaksi sillalle asetetaan etuajo- ja väistämisvelvollisuus.
Tienkäyttäjiltä toivotaan erityistä varovaisuutta siltatyömaan kohdalla. Tilaa on normaalia vähemmän ja sillalla työskennellään samanaikaisesti. Myrrän sillan kaistanleveys siltatöiden ajan on 3,5 metriä. Tien nopeusrajoitusta on alennettu siltatyömaan kohdalla 30 km:iin tunnissa. Alennettujen nopeusrajoitusten noudattaminen on tärkeä turvallisuustekijä työmaan työntekijöille.
Myrrän silta on valmistunut vuonna 1960. Silta on teräsbetoninen laattasilta. Sillalle on tehty muutama ylläpitokorjaus 1990-luvulla ja 2000-luvulla. Sillalle on tehty erikoistarkastus vuonna 2022. Silta on huonokuntoinen. 1950- ja 60-luvuilla rakennetut sillat ovat yleisesti peruskorjausiässä. Peruskorjaustarpeessa olevissa silloissa on tyypillisesti ongelmina vesieristeen vuotaminen, betonin rapautuminen sekä silta- ja tiekaiteiden huono kunto sekä liian lyhyet ja matalat kaidemitoitukset. Korjaustöiden aikana uusitaan sillan reunapalkit, vedeneristys, päällyste ja kaiteet. Lisäksi tehdään muita pieniä korjaus- ja huoltotöitä.
Liikennemäärä Myrrän sillalla on noin 180 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Myrrän siltapaikka kartalla (maps.google.fi)
Urakoitsijana näissä siltakohteissa toimii Destia Oy.
Lisätietoja (2.4. alkaen):
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: projektipäällikkö Antti Hirvonen, p. 029 502 2529.
- Destia Oy: työpäällikkö Antti Korkeaoja, p. 040 6217 069
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 284.7.2025 13:37:05 EEST | Tiedote
Viikolla 28 Varsinais-Suomen päällystyöt jatkuvat Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla ja Karvialla. Erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Liedossa parannetaan risteysaluetta ja uusitaan suuri rumpu Liedon asemankulmalla maantiellä 2224.7.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa viikolla 28 risteysalueen parantamistyöt Liedossa asemankulmalla kohdassa, jossa Vanha Tampereentie (Mt 222), Tammentaantie (Mt 2224) ja Vintalantie (Mt 12283) risteävät. Lisäksi kohdalla uusitaan rumpu. Työt alkavat rummun uusimisella, rummun uusimisen ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle 7.-12.7.2025 väliseksi ajaksi.
Okran ulkopuolella Oripään lentokenttä täyttyy lentoharrastajista4.7.2025 09:48:16 EEST | Tiedote
Okra maatalousnäyttely on auki Oripään lentokentällä 2.–5. heinäkuuta. Nyt kentällä on kymmeniä tuhansia messuvieraita, mutta muun ajan vuodesta siellä keskitytään lentämään, liitämään ja rakentamaan lennokkeja.
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme