Warkautelaisia on romaani Varkauden synkästä historiasta ja sen ylisukupolvisista vaikutuksista

Petri Kervolan romaani liikkuu kolmella aikatasolla: vuoden 1868 nälkävuodessa, 1900-luvun lopulla sekä vuodessa 2018, aikana ennen koronapandemiaa ja Ukrainan sotaa.

Petri Kervolan romaani Warkautelaisia on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana.

Varkauden seudun synkkä historia näyttäytyy romaanissa ajallisesti laajana kaarena. Vanhin teoksen kerrostuma sijoittuu nälkävuoteen 1868 ja Taipaleen kanavan rakennustöihin, joita kuvataan hätäaputyökomennukselle saapuvan Juhon kautta.

Toinen aikataso sijoittuu loppukesän päivään 16.8.1968. Tuolloin kaupunki kasvoi voimakkaasti ja siellä järjestettiin Kalevan kisat. Tapahtuma kokosi kahtiajakautuneen kaupungin asukkaat vihdoin yhteen. Tarinan päähenkilö on 10-vuotias Markus, jonka elämää varjostaa Mikko-ukin kuolemaan liittyvä mysteeri.

Historialliset aikatasot yhdistyvät 8.10 2018, hetkessä ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Tuona vuonna hiipuvassa kaupungissa käsiteltiin monin tavoin vuoden 1918 tapahtumia. Päähenkilö on Markus, joka päivän aikana kohtaa menneisyyden painolastin ja joutuu samalla pohtimaan suhdettaan työhön, vanhempiinsa sekä omaan tyttäreensä. Samana päivänä julkaistiin myös IPCC:n ilmastoraportti, joka asettaa tapahtumat uuteen mittakaavaan sekä herättää kysymyksen siitä, millainen on tulevaisuutemme seuraavan 50 vuoden kuluttua.

Ylisukupolvisten traumojen periytymistä ja vaikutusta paikallisyhteisöön tarkastelevan romaanin kirjoittaja Petri Kervola asuu Kuopiossa ja työskentelee asiakaspäällikkönä Kuopion kaupungilla. Koulutukseltaan hän taidehallinnon maisteri.

KERVOLA, PETRI : Warkautelaisia
Nidottu, pehmeäkantinen
ISBN 9789527553633
Ilmestymisaika: Maaliskuu 2024

Arvostelukappaleet, pressikuvat ja haastattelupyynnöt

Esikoisromaani ihmisyyden ihastuttavasta arvaamattomuudesta11.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Tuuli Jokivartion romaani Ellen olisi Ellen on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana. Minä olen Ellen, Ennin ja Eeliksen äiti, nelikymppinen, eronnut, tytär tai oikeastaan orpo ja pikkusisko. Olen myös lasteni ja ex-appiukkoni sekä jackrusselinterrieri Jaskan yksinhuoltaja. Koetan toimia oikein ja yhteiskuntakelpoisesti, mutta se ei ole aina helppoa. Vaikka kuinka yritän, en pysty pitämään kotiani siistinä ja vaatteita rypyttöminä. Olen psykologi ja tapaan vastaanotollani monenlaisia asiakkaita, joita yritän auttaa niin kuin parhaaksi näen, vaikka omissakin haasteissani – ihmissuhteistani puhumattakaan – on tekemistä. Ex-miehelläni on tapana sanoa, että minä olen kuin hajamielisen kokin keittämä kaurapuuro: hajuton ja mauton, pohjaan tarttunut ja suolakin on unohtunut. Joskus minusta tuntuu, että elämäni olisi paljon yksinkertaisempaa, ellen olisi Ellen. Tuuli Jokivartion mukaansatempaava esikoisromaani on täynnä naurua ja hullunkurisuutta, tuiki tavallisen ihmisyyden ihastuttavaa a

Elämäkerrallinen teos kertoo Suomen itsenäisyyden alkuajoista ja elämästä sodan aikaan9.2.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Liisa Mahlamäen elämäkerrallinen teos Rakas kotiväki on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana. Mitä kotipuutarhassa kasvoi? Mikä oli raittiuslupaus? Milloin kotiin tuli pesukone? Liisa Mahlamäen esikoisteos piirtää tarkkaa dokumentaarista kuvaa kirjailijan äidistä ja hänen aikalaisistaan. Sata vuotta sitten syntynyt Liisi kirjoitti kirjeitä lähes koko elämänsä. Kirja avaa lukijalle kirjeiden ja tarinoiden kautta elämää Suomen itsenäisyyden alkuaikojen Raahessa. Liisan tarina kertoo myös sota-ajasta, opiskelusta ja perhe-elämästä Helsingissä. Päähenkilö on kirjailijan äiti, jonka elämänvaiheita teos seuraa. MAHLAMÄKI, LIISA : Rakas kotiväki 266 sivua Sidottu, kovakantinen ISBN 978-952-755-344-2 Ilmestymisaika: Marraskuu 2023 Arvostelukappaleet, pressikuvat ja haastattelupyynnöt Lähetämme pyynnöstä arvostelukappaleen teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse. Arvostelukappalepyynnöt, haastattelupyynnöt sekä tiedustelut pressikuvista voi lähettää osoitteeseen info@momentumkirjat.fi.