Olympiapurjehdus: Suomalaiset valmiina Palman maailmancupiin — Kisat käyntiin maanantaina

Sinem Kurtbay & Akseli Keskinen, Nacra 17
Sinem Kurtbay & Akseli Keskinen, Nacra 17 Johan Ekblom / SPV

Perinteinen Palman maailmancup käynnistyy maanantaina 1. huhtikuuta Mallorcalla. Pariveneluokissa kilpailevat Kurtbay/Keskinen ja Grönblom/Hokka, kun taas yksilöluokissa nähdään Jakob Eklund, Noora Ruskola, Monika Mikkola, Valtteri Uusitalo, Otto Dahlberg ja Aleksi Tapper.

- Me olemme tyytyväisiä talven treenikauteen, ja saimme hoidettua haluamamme kehityskohteet. Nacra 17 -luokalla oli pitkä kisatauko marraskuun EM-kisojen jälkeen, joten on mielenkiintoista nähdä, miten esimerkiksi italialaiset ja britit ovat kehittyneet talven aikana, Akseli Keskinen kommentoi.

Etelä-Euroopassa riehunut kevätmyrsky voi vielä vaikuttaa huomisen olosuhteisiin Mallorcalla, mutta kisat päästään todennäköisesti käynnistämään suunnitellusti. Palman maailmancup huipentuu lauantaina 6. huhtikuuta luokittain kymmenen parhaan mitalilähtöön.

Palma toimii viimeisenä regattana ennen huhtikuun puolivälin olympiapaikkoja ratkaisevia Last Chance -karsintakisoja. Sinem Kurtbay, Akseli Keskinen, Kaarle Tapper ja Monika Mikkola ovat jo varmistaneet paikkansa Suomen olympiajoukkueessa. Suomi kilpailee Hyères’issä maapaikoista 49er-, 49er FX-, iQFoil- ja Formula Kite -luokissa.

Suomen Purjehdus ja Veneily seuraa kilpailua Sailing Team Finlandin Facebookissa ja Instagramissa sekä mediatiedottein kilpailun kohokohdista. Julkaisuvapaita kuvia löytyy maajoukkueen kuvapankista.

Palman maailmancupin kokonaistulokset löytyy tästä, livetracker löytyy tästä.

1..-6.4. Palman maailmancup, Palma, Mallorca
21.-27.4. Last Chance, Ranskan olympiaviikko, Hyères (olympiakarsinta)

Olympiapurjehdus: Ratkaisevat karsinnat Pariisiin alkaa viikonloppuna19.4.2024 17:29:09 EEST | Tiedote

Suomen purjehdusmaajoukkue on valmiina kamppailemaan maapaikoista Ranskan olympiaviikolla. Ensimmäiset karsinnalähdöt purjehditaan sunnuntaina 21. huhtikuuta. Olympialuokkien viimeisissä 'Last Chance' -karsinnoissa Suomi tavoittelee maapaikkoja iQFoil-, Formula Kite-, 49er- ja 49er FX -luokissa. Leija- ja purjelautailijoiden maapaikat ratkaistaan torstaina 25. huhtikuuta, kun taas 49er- ja 49er FX -luokkien maapaikat ratkotaan perjantaina 26. huhtikuuta. Aiempiin karsintoihin poiketen Hyères’issä kilpailijat jaetaan luokittain kahteen laivueeseen, joista varsinaisessa Last Chance -laivueessa kilpailevat ainoastaan maat, jotka eivät ole vielä lunastaneet maapaikkaa. Tämä tarkoittaa, että viimeiset olympiapaikat ratkeavat todennäköisesti vasta viimeisien päivien mitalilähdöissä. Laivueet ovat myös tavanomaista pienempiä, joten jokaisen pisteen painoarvo on kokonaistulosten kannalta merkittävä. - Pienemmät laivueet muuttavat varmasti kisaa, mutta jää nähtäväksi, että miten. On luotettava