Biotronik Oy

Biotronikin ensimmäinen Freesolve asennettiin helmikuussa HUS:issa—Uuden sukupolven biohajoava verkkoputki pitää sepelvaltimon auki entistä tehokkaammin

Sepelvaltimotaudin hoitoon kehitetyn biohajoavan verkkoputken toinen sukupolvi otettiin onnistuneesti käyttöön Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa. Kardiologian ylilääkäri Pasi Karjalainen asensi uuden Freesolve-verkkoputken potilaalleen helmikuun lopussa.

Freesolve

Sepelvaltimotaudin hoitoon kehitetty Freesolve on Biotronikin valmistama toisen sukupolven biohajoava, lääkeainetta vapauttava stentti eli verkkoputki. Sillä hoidetaan ahtautunut sepelvaltimo ja se varmistaa, että verisuoni pysyy toimenpiteen jälkeen auki.

Kun verkkoputki on hoitanut tehtävänsä, sen magnesiumrakenne hajoaa potilaan elimistössä 12 kuukauden aikana ja palauttaa samalla sepelvaltimon luontaisen joustavuuden ja liikkuvuuden.

- Freesolve saavuttaa 99,3 %:n sulamisnopeuden 12 kuukaudessa ja tarjoaa paremman tuen sepelvaltimolle kuin edeltäjänsä. Paranneltujen ominaisuuksien ansiosta Freesolve voi tulevaisuudessa olla todellinen vaihtoehto perinteisille lääkeainestenteille luotettavan ja ennustettavan lopputuloksen sekä pitkäaikaisen turvallisuusprofiilinsa ansiosta, joka on osoitettu jo monissa tutkimuksissa myös aikaisemmilla kehitysversioilla, Karjalainen kertoo.

Uusilla ominaisuuksilla Karjalainen viittaa Freesolven aiempaa monipuolisempaan ja kokovalikoimaan. Verkkoputken uusi, paranneltu sisäänvientijärjestelmä ja visuaaliset markkerit turvaavat toimenpiteen sujuvuutta.

Freesolven aiempaa kehittyneempi verkkoputkirakenne ja parannellut sepelvaltimon tukiominaisuudet on todettu turvallisiksi myös BIOMAG-I tutkimuksessa. Vuoden 2024 aikana alkava BIOMAG-II tutkimus mittaa Freesolven suorituskykyä moderniin perinteiseen lääkeainestenttiin.

Turvallinen vaihtoehto

Kun sydämen sepelvaltimo ahtautuu, se avataan paikallispuudutuksessa tehtävällä pallolaajennuksella, joita tehdään Suomessa pitkälti yli 10 000 joka vuosi.

Toimenpiteessä ranne- tai reisivaltimon kautta sepelvaltimon suuaukolle viedystä katetrista työnnetään ohut vaijeri ahtaumakohdan ohi. Vaijerin avulla tehdään ensin pallolaajennus, jonka jälkeen ahtaumakohtaan laitetaan joko metallirakenteinen lääkestentti tai uuden sukupolven magnesiumverkkoputki.

Magnesiumseoksesta valmistettu biohajoava verkkoputki häviää elimistöstä vuodessa, toisin kuin aiemmin yleisesti käytetty metallinen versio, joka säilyy sydämessä koko ihmisen eliniän.

Pasi Karjalainen pitää magnesiumverkkoputkea hyvänä vaihtoehtona, koska esimerkiksi  sepelvaltimoiden ohitusleikkaus voi olla hankalampi tehdä, jos vanhat metallistentit ovat paikallaan.

Hän uskoo, että biohajoava verkkoputki ehtii tehdä tehtävänsä lyhyessäkin ajassa.

- Jos ahtaumakohtaan ei laiteta verkkoputkea, voi suoni mennä pallolaajennuksen jälkeen melko pian tukkoon. Verkkoputki pitää suonen alkukuukaudet hyvin auki, eikä siitä jää minkäänlaisia jäämiä tai rakenteita sydämen verisuoniin.

Nuorehkoille potilaille sopiva

Kun potilaalle tehdään suunnitellusti pallolaajennus, lääkäri arvioi tämän kokonaistilannetta ja päättää, millainen stentti hänelle asennetaan.

Pasi Karjalainen sanoo, että biohajoava magnesiumverkkoputki sopii erityisen hyvin nuorehkoille potilaille, joilla on pienempi riski verisuonitukoksille. Siitä on etua myös mahdollisessa tulevassa ohitusleikkauksessa.

- Jos potilas hyvästä hoidosta huolimatta joutuu myöhemmin sydämen ohitusleikkaukseen, se on helpompi tehdä, jos verisuonissa ei ole vanhoja metalliputkia estämässä ohitussuonten kiinnittämistä verisuoneen.

Biotronik Oy:n toimitusjohtaja Toni Turunen kertoo, että Freesolve on 20 vuoden intensiivisen tutkimus- ja kehitystyön tulos ja uniikki innovaatio verisuonisairauksien hoidossa.

Freesolve sai hiljattain FDA:n ”Breakthrough Device Designation” tunnustuksen jalkojen verisuonivaltimoiden hoitoon.

Biotronik Oy
Toni Turunen, toimitusjohtaja

Helsingin yliopistollinen keskussairaala
Pasi Karjalainen, kardiologian ylilääkäri
pasi.karjalainen@hus.fi

BIOTRONIK

Freesolven valmistaja on lääketieteellisen teknologian yritys BIOTRONIK, jonka pääkonttori sijaitsee Saksassa, Berliinissä. Yritys valmistaa, markkinoi ja myy sydän- ja verisuonisairauksien hoitoon kehittämiään hoitovälineitä.

BIOTRONIKin tuotantolaitos on yksi maailman suurimmista. Yhtiöllä on noin 9000 työntekijää yli 100 maassa ympäri maailmaa.

www.biotronik.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi