FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om militärunderstöd
Chattbotten FPA-Folke kan nu svara på frågor om militärunderstöd. Kunden kan till exempel fråga chattbotten vilka utgifter man kan få militärunderstöd för, vem som kan få militärunderstöd, när understödet kan sökas och hur det söks.
Chattroboten FPA-Folke ger kunderna råd i frågor som gäller militärunderstöd på www.fpa.fi/varnpliktig.
FPA:s chattbot kan till exempel svara på frågor om vem som kan få militärunderstöd, om FPA betalar hela hyran under tjänstgöringen, hur man ansöker om militärunderstöd och om man kan få det retroaktivt.
– De som inleder sin tjänstgöring har ofta många frågor, särskilt om sin försörjning. Chattbotten är ett välkommet tillägg till FPA:s servicekanaler för denna kundgrupp, säger planerare Antti Lankia från enheten för utveckling av FPA:s serviceverksamhet.
Chattbotten hjälper kunderna dygnet runt
FPA-Folke och den finskspråkiga Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2021 och svarat på frågor om bland annat grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag och förmåner för studerande. År 2023 hade kunderna över 130 000 diskussioner med FPA:s chattbottar.
Chattbotten har fått en allt viktigare roll när det gäller att erbjuda kunderna smidig och högklassig service. Vid behov hänvisar chattbotten kunderna vidare till andra servicekanaler, såsom MittFPA eller FPA:s telefontjänst. Det kan vara svårt för värnpliktiga att sköta sina FPA-ärenden under kontorstid. Chattbotten betjänar dygnet runt.
Målet är att kunderna snabbt och enkelt ska få svar på sina frågor, i tydlig skriftlig form. Med hjälp av chattbottens råd och tips kan kunden lätt och smidigt sköta sina FPA-ärenden på nätet.
Chattbotten lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. FPA:s kundservicespecialister går dagligen igenom de chattdiskussioner som förts och använder materialet för att lära chattbotten att bli allt bättre på att svara på frågor.
Råd till dig som chattar med FPA-Folke
Gör så här för att få bästa möjliga hjälp av chattbotten:
- Nämn i chatten det ämne din fråga gäller (till exempel militärunderstöd) så kan chattbotten ge ett mer exakt svar på din fråga.
- Skriv inte personuppgifter i chatten.
- Skriv korta meningar på bara några ord. Ställ bara en fråga åt gången.
Länkar
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Tervetuloa webinaariin 1.10.2025: Kelan tuet ja palvelut ikääntyvien toimintakyvyn tukemisessa17.9.2025 11:18:00 EEST | Tiedote
Työskenteletkö sosiaali- ja terveysalalla ikääntyvien parissa? Tervetuloa ajankohtaiseen verkkoseminaariin Kelan tuista ja palveluista ikääntyvien toimintakyvyn tukemisessa.
Kutsu: Aamu Kelassa 6.10.2025: Uskaltaako Suomessa enää vanheta?16.9.2025 09:26:01 EEST | Kutsu
Vanhusten viikon Aamu Kelassa -keskustelussa pureudutaan siihen, toimiiko nykyinen turvaverkko ikäihmisille ja riittääkö se tulevaisuudessa.
FPA har avvecklat köerna i handläggningen av studiestöd – studerande får beslut inom målsatt tid16.9.2025 08:54:27 EEST | Pressmeddelande
Under sommaren kom många ansökningar om bostadstillägg in till FPA på grund av ändringarna i stödet för boende för studerande. Studerandena får nu sina förmåner inom den målsatta tiden.
Kela on purkanut opintotuen hakemusten ruuhkan – opiskelijat saavat päätökset tavoiteajassa16.9.2025 08:54:27 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelaan saapui kesän aikana paljon asumislisähakemuksia opiskelijoiden asumisen tuen muutoksen takia. Opiskelijat saavat nyt tukensa tavoiteajan puitteissa.
With backlog cleared, Kela can issue decisions on student financial aid applications within the usual target time16.9.2025 08:54:27 EEST | Press release
Because of changes in student housing assistance, Kela received an unusually large number of applications for student housing benefits over the summer. This backlog has now been cleared, and students will get their benefits within the usual target time.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum