FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om militärunderstöd
Chattbotten FPA-Folke kan nu svara på frågor om militärunderstöd. Kunden kan till exempel fråga chattbotten vilka utgifter man kan få militärunderstöd för, vem som kan få militärunderstöd, när understödet kan sökas och hur det söks.
Chattroboten FPA-Folke ger kunderna råd i frågor som gäller militärunderstöd på www.fpa.fi/varnpliktig.
FPA:s chattbot kan till exempel svara på frågor om vem som kan få militärunderstöd, om FPA betalar hela hyran under tjänstgöringen, hur man ansöker om militärunderstöd och om man kan få det retroaktivt.
– De som inleder sin tjänstgöring har ofta många frågor, särskilt om sin försörjning. Chattbotten är ett välkommet tillägg till FPA:s servicekanaler för denna kundgrupp, säger planerare Antti Lankia från enheten för utveckling av FPA:s serviceverksamhet.
Chattbotten hjälper kunderna dygnet runt
FPA-Folke och den finskspråkiga Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2021 och svarat på frågor om bland annat grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag och förmåner för studerande. År 2023 hade kunderna över 130 000 diskussioner med FPA:s chattbottar.
Chattbotten har fått en allt viktigare roll när det gäller att erbjuda kunderna smidig och högklassig service. Vid behov hänvisar chattbotten kunderna vidare till andra servicekanaler, såsom MittFPA eller FPA:s telefontjänst. Det kan vara svårt för värnpliktiga att sköta sina FPA-ärenden under kontorstid. Chattbotten betjänar dygnet runt.
Målet är att kunderna snabbt och enkelt ska få svar på sina frågor, i tydlig skriftlig form. Med hjälp av chattbottens råd och tips kan kunden lätt och smidigt sköta sina FPA-ärenden på nätet.
Chattbotten lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. FPA:s kundservicespecialister går dagligen igenom de chattdiskussioner som förts och använder materialet för att lära chattbotten att bli allt bättre på att svara på frågor.
Råd till dig som chattar med FPA-Folke
Gör så här för att få bästa möjliga hjälp av chattbotten:
- Nämn i chatten det ämne din fråga gäller (till exempel militärunderstöd) så kan chattbotten ge ett mer exakt svar på din fråga.
- Skriv inte personuppgifter i chatten.
- Skriv korta meningar på bara några ord. Ställ bara en fråga åt gången.
Länkar
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum