FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om militärunderstöd
Chattbotten FPA-Folke kan nu svara på frågor om militärunderstöd. Kunden kan till exempel fråga chattbotten vilka utgifter man kan få militärunderstöd för, vem som kan få militärunderstöd, när understödet kan sökas och hur det söks.
Chattroboten FPA-Folke ger kunderna råd i frågor som gäller militärunderstöd på www.fpa.fi/varnpliktig.
FPA:s chattbot kan till exempel svara på frågor om vem som kan få militärunderstöd, om FPA betalar hela hyran under tjänstgöringen, hur man ansöker om militärunderstöd och om man kan få det retroaktivt.
– De som inleder sin tjänstgöring har ofta många frågor, särskilt om sin försörjning. Chattbotten är ett välkommet tillägg till FPA:s servicekanaler för denna kundgrupp, säger planerare Antti Lankia från enheten för utveckling av FPA:s serviceverksamhet.
Chattbotten hjälper kunderna dygnet runt
FPA-Folke och den finskspråkiga Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2021 och svarat på frågor om bland annat grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag och förmåner för studerande. År 2023 hade kunderna över 130 000 diskussioner med FPA:s chattbottar.
Chattbotten har fått en allt viktigare roll när det gäller att erbjuda kunderna smidig och högklassig service. Vid behov hänvisar chattbotten kunderna vidare till andra servicekanaler, såsom MittFPA eller FPA:s telefontjänst. Det kan vara svårt för värnpliktiga att sköta sina FPA-ärenden under kontorstid. Chattbotten betjänar dygnet runt.
Målet är att kunderna snabbt och enkelt ska få svar på sina frågor, i tydlig skriftlig form. Med hjälp av chattbottens råd och tips kan kunden lätt och smidigt sköta sina FPA-ärenden på nätet.
Chattbotten lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. FPA:s kundservicespecialister går dagligen igenom de chattdiskussioner som förts och använder materialet för att lära chattbotten att bli allt bättre på att svara på frågor.
Råd till dig som chattar med FPA-Folke
Gör så här för att få bästa möjliga hjälp av chattbotten:
- Nämn i chatten det ämne din fråga gäller (till exempel militärunderstöd) så kan chattbotten ge ett mer exakt svar på din fråga.
- Skriv inte personuppgifter i chatten.
- Skriv korta meningar på bara några ord. Ställ bara en fråga åt gången.
Länkar
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
![](/data/images/public/69820426/70130462/73e9d56c-b347-46c0-b9ce-72f66c3e4ec1-w_780.png)
Andra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum