FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om militärunderstöd
Chattbotten FPA-Folke kan nu svara på frågor om militärunderstöd. Kunden kan till exempel fråga chattbotten vilka utgifter man kan få militärunderstöd för, vem som kan få militärunderstöd, när understödet kan sökas och hur det söks.
Chattroboten FPA-Folke ger kunderna råd i frågor som gäller militärunderstöd på www.fpa.fi/varnpliktig.
FPA:s chattbot kan till exempel svara på frågor om vem som kan få militärunderstöd, om FPA betalar hela hyran under tjänstgöringen, hur man ansöker om militärunderstöd och om man kan få det retroaktivt.
– De som inleder sin tjänstgöring har ofta många frågor, särskilt om sin försörjning. Chattbotten är ett välkommet tillägg till FPA:s servicekanaler för denna kundgrupp, säger planerare Antti Lankia från enheten för utveckling av FPA:s serviceverksamhet.
Chattbotten hjälper kunderna dygnet runt
FPA-Folke och den finskspråkiga Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2021 och svarat på frågor om bland annat grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag och förmåner för studerande. År 2023 hade kunderna över 130 000 diskussioner med FPA:s chattbottar.
Chattbotten har fått en allt viktigare roll när det gäller att erbjuda kunderna smidig och högklassig service. Vid behov hänvisar chattbotten kunderna vidare till andra servicekanaler, såsom MittFPA eller FPA:s telefontjänst. Det kan vara svårt för värnpliktiga att sköta sina FPA-ärenden under kontorstid. Chattbotten betjänar dygnet runt.
Målet är att kunderna snabbt och enkelt ska få svar på sina frågor, i tydlig skriftlig form. Med hjälp av chattbottens råd och tips kan kunden lätt och smidigt sköta sina FPA-ärenden på nätet.
Chattbotten lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. FPA:s kundservicespecialister går dagligen igenom de chattdiskussioner som förts och använder materialet för att lära chattbotten att bli allt bättre på att svara på frågor.
Råd till dig som chattar med FPA-Folke
Gör så här för att få bästa möjliga hjälp av chattbotten:
- Nämn i chatten det ämne din fråga gäller (till exempel militärunderstöd) så kan chattbotten ge ett mer exakt svar på din fråga.
- Skriv inte personuppgifter i chatten.
- Skriv korta meningar på bara några ord. Ställ bara en fråga åt gången.
Länkar
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kelan palvelu päättyy Lemin, Luumäen, Parikkalan, Ruokolahden ja Savitaipaleen hyvinvointiasemilla22.4.2025 11:15:00 EEST | Tiedote
Lemin, Luumäen, Parikkalan, Ruokolahden ja Savitaipaleen hyvinvointiasemien yhteydessä toimivien Kelan asiointipisteiden palvelu päättyy 1.5. alkaen. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) har valts för att genomföra reformen av FPA:s förmånshandläggning22.4.2025 09:16:12 EEST | Pressmeddelande
För att verkställandet av den sociala tryggheten ska löpa smidigare förnyar FPA sina förmånssystem och de tjänster som systemen ger möjlighet till och som ingår i målbilden. FPA har genom konkurrensutsättning valt PricewaterhouseCoopers Business Services SRL som sin strategiska partner för att genomföra den här reformen.
PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) on valittu Kelan etuuskäsittelyn uudistuksen toteuttajaksi22.4.2025 09:16:12 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela sujuvoittaa sosiaaliturvan toimeenpanoa uudistamalla etuusjärjestelmänsä ja niiden mahdollistamat tavoitetilan palvelut. Uudistusta toteuttamaan Kela on valinnut kilpailutuksella strategiseksi kumppanikseen PricewaterhouseCoopers Business Services SRL:n.
PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) selected to implement the reform of Kela’s benefit administration22.4.2025 09:16:12 EEST | Press release
Kela intends to streamline the processes involved in implementing social security by reforming its benefit administration systems and the target-state services these systems will facilitate. Kela has selected PricewaterhouseCoopers Business Services SRL as its strategic partner for the reform after conducting a competitive dialogue in accordance with procurement law.
Antalet mottagare av handikappbidrag för personer under 16 år fortsatte att öka 202417.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 beviljades totalt 11 300 nya handikappbidrag för personer under 16 år. Av de beviljade handikappbidragen beviljades 82 procent med anledning av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Antalet personer som fick handikappbidrag på grund av adhd ökade med 15 procent från året innan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum