Tervetuloa ruokakasvatuksen superpäivään Ruoka2024 -messuille!

Messujen ohjelmalavan valtaa 19.4. suuren ruokakilpailun tuntu, kun Ruokavisan taitavat nuoret finalistit kilpailevat ruokaan liittyvissä tiedoissa ja taidoissa. Ruokavisa on perinteikäs yläkoululaisille suunnattu ruoan vastuullisuuteen perehdyttävä valtakunnallinen osaamiskilpailu. Samana päivänä palkitaan myös Vuoden ruokakasvattaja, joka tänä vuonna on ansioitunut erityisesti koulu- ja päiväkotiruokailun myönteisen mielikuvan sekä lasten ja nuorten osallisuuden ja ruokailuun osallistumisen kehittämisessä ruokailoa unohtamatta.

Ruokavisa opettaa tietoja ja taitoja yläkoululaisille.
Ruokavisa opettaa tietoja ja taitoja yläkoululaisille. Ruokatieto Yhdistys

Tervetuloa seuraamaan Ruokavisan jännittävää finaalia ja Vuoden ruokakasvattajan palkitsemista paikan päälle Messukeskukseen. Ruokavisa alkaa klo 10.00 ja palkinnot jaetaan klo 13.00. Vuoden ruokakasvattajan palkitaan messujen avajaisten yhteydessä klo 14.00.

Ruokavisa kasvattaa tulevaisuuden kuluttajia

Ruokavisa koostuu oppimateriaalista, jonka aihe vaihtuu vuosittain, verkossa pelattavasta alkukarsinnasta ja loppuhuipennuksena kolmen joukkueen finaalista. Tänä vuonna Ruokavisan teemana oli viljan reitti pellolta pöytään, ja oppimateriaalissa teemaa tarkasteltiin monista näkökulmista. Viljalla onkin aina ollut suuri merkitys ruokakulttuurissamme, ja yhä edelleen vilja on tärkeä osa ruoantuotantoa, ruokaturvaa ja huoltovarmuutta.

Viljatuotteet ovat luonnollisesti pääosassa myös loppukilpailutehtävässä. Joukkueiden tehtävänä on valmistaa kaksi ruokalajia: pääruoka ja jälkiruoka, joissa molemmista on käytettävä viljatuotteita. Lisäksi toisen ruokalajin valmistuksessa on käytettävä leivontaa. Ruokien suunnittelussa sekä valmistuksessa oppilaiden tulee ottaa myös huomioon kestävän kehityksen periaatteet, ruokakulttuuri sekä ravitsemus.

Tänä vuonna finaalissa kisaavat joukkueet Kuulammen koulusta Tyrnävältä, Lohtajan koulusta Kokkolasta ja Hankoniemen yläasteelta Hangosta.

Voittajan valitsee tuomaristo, johon kuuluvat opetusneuvos Marjaana Manninen, kokkimaajoukkueen kapteeni Katja Tuomainen, kotitalousopettaja Minttu Virkki, Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen sekä MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Vuoden ruokakasvattaja vahvistaa ruokailoa joukkoruokailussa

Vuoden ruokakasvattaja voi olla henkilö, yhteisö, yritys tai yhdistys, joka toimii vastuullisesti, yhteistyökykyisesti ja intohimoisesti ruokakasvatuksen parissa. Ruokatieto Yhdistys myöntää tunnustuksen alan huippuosaajalle, joka on kehittänyt ruokakasvatusta tai siihen liittyvää osa-aluetta aktiivisesti. Valintakriteereissä painotetaan eri vuosina vaihtuvia ajankohtaisia teemoja.

Tänä vuonna Vuoden ruokakasvattaja -tunnustuksella halutaan huomioida erityisesti ruokapalveluissa tehtyä ruokakasvatustyötä. Voittaja on työssään vahvistanut koulu- ja päiväkotiruokailun myönteistä mielikuvaa sekä lasten ja nuorten osallisuutta ja osallistumista yhteiseen ruokailuun, lisännyt tietoisuutta ruoan alkuperästä sekä luonut ruokailoa ruokailutilanteisiin.

Mitä on ruokakasvatus?

Ruokakasvatuksen tavoitteena on auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään ruoan reittiä pellolta pöytään, tutustuttaa erilaisiin ruokailmiöihin ja -kulttuureihin sekä ohjata tietoisiin ja kestäviin ruokavalintoihin. Ruokakasvatus tähtää myös kuluttajuuteen liittyvän vastuun ja mahdollisuuksien ymmärtämiseen sekä ruokailon löytämiseen.

Ruokatieto Yhdistys ry - rakkaudesta oman maan ruokaan

Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.

30-vuotias Hyvää Suomesta -merkki juhlii työn merkeissä, rakkaudesta oman maan ruokaan13.12.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Nykypäivänä miltei kaikki suomalaiset tunnistavat elintarvikepakkauksista löytyvän sinivalkoisen joutsenen. Myös Joutsenlippuna tunnettu Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu Suomessa ja mikä oleellisinta, kotimaisista raaka-aineista. Joulukuun 16. päivä tulee kuluneeksi 30 vuotta Hyvää Suomesta -merkin julkistuksesta. Merkin synty vaati tuhansia ajokilometrejä ja paljon puhetta, jotta koko ruokaketju saatiin mukaan kotimaisen alkuperän asialle.

Suomalaisten ruokaan liittyvä vastuullisuusymmärrys odotettua laajempaa26.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistyksen teettämän Ruoka ja vastuullisuus -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat ruoan vastuullisuutta yllättävän laaja-alaisesti. Vastuullisuusajattelussa korostuvat erityisesti ruoantuotannon merkitys aluetaloudelle, eläinten hyvinvointi, ruoan turvallisuus ja ympäristöasiat. Kokonaisuudessaan suomalaiset näkevät ruokaketjun merkittävänä osana Suomen taloutta. Suomalaiset kantavat huolta erityisesti maanviljelijöiden toimeentulosta ja jaksamisesta, ja suuri osa vastaajista luottaa viljelijöiden ilmastotoimiin.