Valokuitutukihankkeen rakentaminen Sipoossa alkaa pian – valokuitu kiinnostanut tukialueilla asuvia laajasti

Valokuitunen valittiin viime vuonna Uudenmaan liiton kilpailutuksessa Sipoon kiinteän laajakaistarakentamisen toteuttajaksi. Kunnanjohtaja Mikael Grannas iloitsee siitä, että moni sipoolainen on tarttunut ainutkertaiseen tilaisuuteen parantaa kotinsa verkkoyhteyttä.

Valokuituputkia.

Valokuitunen voitti viime vuonna Uudenmaan maakuntaliiton kilpailutuksen Sipoon valokuituverkkojen toteuttajasta. Sipoolaiset ovat olleet kiinnostuneita valokuidun hankkimisesta ja kaikilta tukialueilta on tullut paljon tilauksia. Valokuitua rakennetaan seuraavilla harvaan asutuilla alueilla ympäri kuntaa: Antbacka, Box, Gesterby, Hindsby, Koivula, Kotimäki, Kringelmalmi, Martinkylä, Skräddarby ja Västerskog. Asuinalueiden sisällä on tarkat tukialueiden rajat, joita tukihankkeet koskevat. Kaikilla alueilla suunnitellaan parhaillaan urakoita.

Valmistuttuaan valokuituverkko tulee yli tuhannen sipoolaisen kotitalouden saataville. Noin neljännes tukialueiden kotitalouksista on jo tilannut valokuidun kotiinsa. Esimerkiksi Boxissa noin puolet tukialueen kotitalouksista on tilannut valokuidun, myös Skräddarbyn ja Hindsbyn alueilla innostus on ollut suurta.

- Haluamme mahdollistaa sipoolaisille hyvät ja vapaat verkkoyhteydet kotiin riippumatta siitä, missä päin he asuvat. Tämän hankkeen kautta nopea valokuituyhteys tulee saataville osalle Sipoon alueista, jotka eivät ole rakentuneet markkinaehtoisesti. Valokuitusaatavuus parantaa kunnan elinvoimaa, tukee merkittävästi arjen sujuvuutta ja työntekoa Sipoossa, joten on hienoa, että tähän ainutkertaiseen mahdollisuuteen tartutaan nyt, kun se on käsillä, iloitsee Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas.

Nopea netti myös Sipoon taajamien ulkopuolelle

Traficomin laajakaistatukihanke mahdollistui Sipoossa, kun kunta päätti osallistua hankkeeseen omalla kuntaosuudellaan. Tukialueita on kymmenen, ja tuen myöntämisen edellytyksenä on, että valokuituyhteydet rakennetaan tämän ja ensi vuoden aikana. Suunnittelutyöt ovat hyvässä vauhdissa. Tavoitteena on myös laajentaa verkkoja kysynnän mukaan muillekin alueille.

- Nyt meillä on käynnissä alueiden tarkempi suunnittelu, projektien koordinointi ja resurssointi, Valokuitusen kaupallinen johtaja Fredrik Relander kertoo.

Rakentamisurakat alkavat alkukesän aikana todennäköisesti näillä alueilla: Box, Hindsby, Kringelmalmi, Västerskog, Koivula, Martinkylä ja Skräddarby. Kaikilla alueilla on yhä mahdollista liittyä verkkoon ja liittyminen on myös mahdollista rakentamisen aikana ja sen jälkeen. Valokuitunen tiedottaa alueen asukkaita, kun rakentamistyöt alkavat ja etenevät.

Valokuitunen rakentaa vain kuituyhteyden ja liittää kodit Suomen suurimpaan runkoverkkoon eli Avoimeen kuituun, jossa toimii useita nettipalveluita tarjoavia yrityksiä, ja palvelut voi aina kilpailuttaa.

Valokuitu turvaa yhteydet kaistan tarpeen kasvaessa

Tietoliikenneyhteyksiltä vaaditaan koko ajan enemmän, koska datan määrä on räjähdysmäisessä kasvussa. Verkon kaistaa vie eniten videoiden toisto, jonka osuus globaalista internetliikenteestä on noin 80 prosenttia.*

- Jos saman katon alla yksi pitää esitelmää etäpalaverissa kamera päällä, toinen katsoo televisiota netin yli ja kolmas pelaa, nettiyhteys voi helposti hidastua ja pätkiä, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto kertoo.

Valokuitu mahdollistaa vaativankin netinkäytön, sillä se on nopein ja vakain saatavilla oleva tiedonsiirtoyhteys. Mobiiliyhteyksiin verrattuna valokuidun etu on toimintavarmuus: sen nopeuteen ei vaikuta verkon ruuhkapiikit, sillä koko kaista on oman kotitalouden käytössä.

- Suomalaisten arki on koko ajan enemmän verkkoyhteyksistä riippuvaista. Olipa kyse etätyöpalavereista, sarjojen suoratoistosta tai jopa lääkäripalveluista, tarvitsemme yhä useampaan tilanteeseen vakaata nettiyhteyttä. Nyt rakennamme toimintavarmat ja nopeat valokuituyhteydet helpottamaan sipoolaisten digiarkea ja mahdollistamaan entistä paremmin myös etätyöskentelyn, Kaunisto toteaa.

Lähteet:

*Liikenne- ja viestintäministeriö 2020: ICT-ala, ilmasto ja ympäristö: ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategiaa valmistelevan työryhmän väliraportti. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162307