DNA:n ja Telian 5G-verkon laajennustyöt jatkuvat entistä laajemmalla alueella Keski-Suomessa, Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla

Hankasalmen ja Konneveden, Kolarin, Pellon ja Rovaniemen, Nurmeksen ja Valtimon sekä Utajärven ja Vaalan asukkaat pääsevät pian nauttimaan entistä kattavammista yhteyksistä. DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) jatkaa nopean 5G-verkon laajentamista huhti-toukokuussa. Samalla myös alueen 4G-yhteydet paranevat.

Yhteisverkon 5G-verkko valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankasalmen ja Konneveden, Kolarin, Pellon ja Rovaniemen, Nurmeksen ja Valtimon sekä Utajärven ja Vaalan tulevat 5G-peittokartat löydät tiedotteen lopusta. DNA

Nopeat yhteydet helpottavat asukkaiden arkea ja yritysten toimintaa. Muun muassa etätyöt ja viihdesovellusten käyttö vaativat verkolta enemmän kapasiteettia ja viiveettömyyttä. Nopean 5G-verkon myötä suoratoistopalvelut, etäkokoukset ja pelit toimivat entistäkin sujuvammin.

Mitä, missä ja milloin tapahtuu?

Tukiasemien vaihto kestää noin kuukauden. 5G-verkon rakentaminen alkaa seuraavasti:

• Hankasalmi: viikolla 15
  • Konnevesi: viikolla 15
  • Kolari: viikolla 16
  • Pello: viikolla 16
  • Rovaniemi: viikolla 16
  • Nurmes: viikolla 17
  • Valtimo: viikolla 17
  • Utajärvi: viikolla 18
  • Vaala: viikolla 18

Alueiden 5G-peittokartat löytyvät tiedotteen lopusta.

5G-verkon rakentaminen on pitkällä

Yhteisverkon Itä- ja Pohjois-Suomeen rakentaman 5G-verkon kattavuus on jo varsin laaja: tässä tiedotteessa mainittujen töiden jälkeen rakennusohjelmasta on valmiina 70 prosenttia. Yhteisverkon 5G-verkko valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa. 700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista.

Lisätietoa aiheesta täällä:

Telian viestintä, puh. 020 405 4000, communications-fi@telia.fi

Utajärvi & Vaala. Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.
Kolari, Pello & Rovaniemi. Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.
Hankasalmi & Konnevesi. Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.
Nurmes & Valtimo. Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3,5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.