Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr

Elävän musiikin säätiön apurahahaku aukeaa ensi viikolla

Elävän musiikin säätiö ELMU sr tukee jälleen kouluttautumista, vastuullisuutta ja live-tapahtumia. Apurahahaku on avoinna 8.–28.4.2024.

Lappeenrannassa järjestetty LPRHC Fest sai vuonna 2023 tukea Elävän musiikin säätiöltä. Kuva: Jenny Tirkkonen

Elävän musiikin säätiö ELMU sr jakaa jälleen tänä vuonna yli 50 000 euroa apurahaa konserttitoiminnan järjestämiseen, tapahtumien vastuullisuuden edistämiseen ja koulutukseen. Säätiörahaa voi hakea esimerkiksi yksittäisten konserttien järjestämiseen, konserttien sarjaan tai festivaalitoimintaan. Apurahan suuruus vuonna 2024 on 1 000 – 5 000 euroa. Hakija voi olla tapahtuman järjestäjä tai esiintyjätaho itse.

Tapahtumajärjestäjien vastuullisuustyön kehittämiseen voi hakea 1 000 – 3 000 euron suuruisia apurahoja. Säätiö haluaa kannustaa järjestäjiä edistämään oman tapahtumansa tai tapahtumapaikkansa vastuullisuutta konkreettisin tavoin, esimerkiksi ympäristösertifikaatein. Myös sosiaalisen yhdenvertaisuuden edistämistä toteuttavien hankkeiden läpiviemiseen tai henkilöiden palkkaamiseen voi hakea rahallista tukea.

Elävän musiikin säätiöltä voi hakea myös apurahaa kouluttamiseen ja kouluttautumiseen. Tukisummat on suunnattu esimerkiksi oman ammattitaidon kehittämiseen tai tiedon jakamiseen, muun muassa seminaarien, ammatillisen opetuksen ja kurssien muodossa. Koulutusapurahaa voi hakea 1 000:sta 2 000:een euroon.

“Talouskurimuksen, ympäristöongelmien ja maailmanpoliittisten kriisien aikakaudella huoli omasta toimeentulosta voi olla suuri. Säätiön tukien avulla monet musiikki- ja live-alan toimijat ovat saaneet kannustusta ja rohkaisua omaan tekemiseen, sillä varsinkin viime vuodet ovat olleet haastavia koko alalle. Tänäkin vuonna haluamme olla tukemassa elävän musiikin esiintyjiä ja toimijoita”, kuvailee Elävän musiikin säätiön puheenjohtaja Juha Tynkkynen

Lisätietoa apurahojen hakemisesta löytyy säätiön verkkosivuilta. Hakukausi on tänä vuonna avoinna 8.–28.4. Päätökset myönnetyistä apurahoista tehdään toukokuun loppuun mennessä ja apurahansaajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Päätökset julkaistaan myös säätiön sivuilla toukokuun lopussa.

Juha Tynkkynen
Puheenjohtaja, Elävän musiikin säätiö ELMU sr
050 050 7159, juha@elmu-saatio.fi

Kuvat

Lataa
Lappeenrannassa järjestetty LPRHC Fest sai vuonna 2023 Elävän musiikin säätiöltä apurahaa. Kuva: Jenny Tirkkonen
Lataa
Vuoden 2023 Elävän musiikin säätiön apurahansaajiin lukeutui myös Lutakon leiri. Kuva: Eeli Kataja
Lataa
Vuoden 2023 Elävän musiikin säätiön apurahansaajiin lukeutui myös Lutakon leiri. Kuva: Iitu Purhonen

Elävän musiikin säätiö ELMU sr

Elävän musiikin säätiö ELMU sr on perustettu vuonna 1989. Säätiön tehtävänä on edistää elävän musiikin esittämismahdollisuuksia, tukea musiikki- ja kaupunkikulttuuria muun muassa vuosittain jaettavin stipendein ja apurahoin. Säätiön juuret ovat Lepakossa ja Elmu-yhteisössä. Säätiö oli aikanaan alkuperäisen Radio Cityn merkittävä omistaja. Nykyisin säätiö on mukana muun muassa Tuska-festivaalin toiminnassa. Säätiö on rakentanut yhdessä Y-Säätiön kanssa Helsinkiin ja Tampereelle musiikkialan Jallukka-vuokratalot.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elävän Musiikin Säätiö ELMU sr