Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen
HSL-junaliikenteessä on viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Joukkoliikenne toimii myös katkojen aikana ja junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen.
Väyläviraston Espoon kaupunkirata -hankkeen ratatyöt aiheuttavat keväällä, kesällä ja syksyllä katkoksia rantaradan junaliikenteeseen. Kesällä rantaradan liikenne pysähtyy kokonaan viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 24.6. alkaen. Syksyllä on lisäksi lyhyitä yhden vuorokauden ja viikonlopun mittaisia liikennekatkoja. Keväällä rantaradalla oli vuorokauden mittaisia liikennekatkoja viikonloppuisin.
Katkojen aikana rantaradalla ei ole junaliikennettä Leppävaarasta länteen. E-, U-, L-, ja Y-junat eivät liikennöi katkojen aikana. Leppävaaran länsipuolen junaliikenne korvataan busseilla. Katkot vaikuttavat myös rantaradan kaukojunaliikenteeseen.
Rantaradan työt liittyvät Väyläviraston Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, jossa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille. Nämä työt jatkuvat myös tulevina vuosina. Ratatöiden lopputuloksena on tiheä, kymmenen minuutin välein kulkeva junaliikenne Helsingistä aina Kauklahteen saakka.
Katkojen aikataulut:
- Kesän katko
- ma 24.6.– su 28.7.
- Syksyn katkot
- la 31.8. 3.00 – ma 2.9. 4.00
- la 7.9. klo 3.00 – ma 9.9. klo 4.00
- la 14.9. klo 3.00 –ma 16.9. klo 4.00
- su 22.9. klo 3.00 – ma 23.9. klo 4.00
- su 29.9. klo 3.00 – ma 30.9. klo 4.00
Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla
Katkojen aikana puuttuvaa junaliikennettä korvataan busseilla Leppävaaran länsipuolella. Korvaavat bussit kuljettavat matkustajat juna-asemille tai niiden lähialueille. Tarjolla on tiheästi pysähtyviä junamaisia yhteyksiä sekä nopeampia suoria yhteyksiä esimerkiksi Turunväylän kautta Helsingin keskustaan.
Korvaavat bussit:
- 211E Leppävaara–Kauniainen–Espoo–Kauklahti
- 211U Leppävaara–Kauniainen–Espoo–Kauklahti–Kirkkonummi
- 211X Leppävaara–Kauniainen–Espoo–Kauklahti–Kirkkonummi–Siuntio
- 213X Elielinaukio–Turunväylä–Espoo
- 249Y Leppävaara–Turunväylä–Espoo–Kehä III–Kirkkonummi(–Siuntio)
Bussi 211E kulkee Leppävaaran ja Kauklahden välillä, bussi 211U kulkee Leppävaaran ja Kirkkonummen välillä ja bussi 211X kulkee Leppävaaran ja Siuntion välillä. Bussit 211E, 211U ja 211X pysähtyvät kaikilla väliasemilla tai niiden lähettyvillä. Bussi 249Y kulkee kesän katkon aikana arkipäivien ruuhka-aikoina Leppävaaran, Espoon keskuksen ja Kirkkonummen sekä muutamien lähtöjen osalta myös Siuntion välillä. Bussi 213X tarjoaa nopean yhteyden Turunväylää pitkin Helsingin keskustan, Koivuhovin, Tuomarilan ja Espoon keskuksen välillä. Korvaavan bussin 213X Ullanmäen pysäkillä kelpaa poikkeuksellisesti B-vyöhykkeen lippu katkojen aikana.
Kesän katkon junia korvaavien bussien aikataulut löytyvät Reittioppaasta. Korvaavan liikenteen busseissa on käytössä avorahastus.
A-junilla tiheämpää liikennettä Helsingin ja Leppävaaran välillä
A-juna liikennöi katkojen aikana Helsingin ja Leppävaaran välillä. A-junien vuoroväli tihenee kesän katkon ajaksi 10 minuuttiin arkisin klo 6.00–21.30, lauantaisin klo 9.00–21.30 ja sunnuntaisin klo 10.00–21.30. Hiljaisempina aikoina, kuten myöhäisiltaisin, A-junat kulkevat 20–30 minuutin vuorovälillä.
Muita korvaavia yhteyksiä katkojen aikana
Rantaradan katkojen aikana muu liikenne kulkee normaalisti. Esimerkiksi metroyhteys Espoosta Helsinkiin tarjoaa vaihtoehtoisen kulkuyhteyden. Tiheitä syöttöyhteyksiä metrolinjan varteen tarjoavat useat bussilinjat. Kesän liikenteessä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon Rautatieaseman remontti, joka katkaisee metroliikenteen Kampin ja Helsingin yliopiston asemien väliltä.
Muut yhteydet katkojen aikana:
- Tiheät yhteydet metron varteen
- Kauniaisista Tapiolaan bussit 548 ja 549
- Espoon keskuksesta ja Tuomarilasta Urheilupuistoon ja Tapiolaan bussi 118
- Espoon keskuksesta Finnoon kautta Matinkylään runkobussi 530
- Kirkkonummelta Matinkylään bussit 171, 173 ja 173Z
- Kauklahdesta Saunalahden kautta Espoonlahteen bussit 162 ja 165
- Turuntietä Espoon keskuksesta Leppävaaran kautta Helsingin keskustaan kulkee runkobussi 200
Väyläviraston hankkeella parannetaan junaliikenteen sujuvuutta
Espoon kaupunkirata hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille. Valmistuessaan kaupunkirata parantaa Kirkkonummen ja Espoon lähijunaliikenteen sekä Turun suunnan kaukojunaliikenteen täsmällisyyttä ja vähentää häiriötilanteita. Lisäraiteiden rakentamisen lisäksi parannetaan Kilon, Keran, Kauniaisten, Koivuhovin, Tuomarilan sekä Kauklahden asema-alueita. Hanke on käynnistynyt keväällä 2021 ja töiden on tarkoitus valmistua vuonna 2028.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elias KiveläInformaatiosuunnittelija
Puh:0404869029elias.kivela@hsl.fiKuvat

Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme